ایده‌آزاد ‌اسباب‌بازی فرصتی برای احیای بازی و اسباب‌بازی بومی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن حضور در چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی بر الگوبرداری از بازی‌ و اسباب‌بازی‌های بومی برای خلق و طراحی بازی‌های تلفیقی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی علی‌اکبرزاده در ابتدای سخنان خود بازی را جزو جدانشدنی زندگی خواند و به مرور روند زندگی بر مبنای بازی‌ها پرداخت و بر همین مبنا بر فرصتی تاکید داشت که کانون در اختیار علاقه‌مندان به حوزه بازی قرار داده است.
وی گفت: همه ما یک کودک درون داریم و بازی را دوست داریم. چرا که زندگی ما یک نوع بازی است. خانه، ماشین، وسایل خانه، گوشی‌ها همگی حکم اسباب‌بازی را در زندگی ما دارند و همگی به شروع و پایان این بازی‌ها فکر می‌کنیم. زندگی هم شبیه یک مسابقه است. با این نگاه است که خیلی از ما در ذهنمان بازیهایی را برای کودکان طراحی می‌کنیم و یا شاید بتوانیم این ایده‌ها را گسترش دهیم و خود به تولید بازیها دست بزنیم.
وی در همین راستا گفت: رویداد ایده‌آزاد نه تنها فرصتی برای طراحان حرفه‌ای، بلکه برای کهنسالان، نوجوانان یا هر فردی است که ایده‌ای دارد و قابلیت پروراندن آن باید فراهم شود.


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه سخنان خود گفت: بهره‌مندی از تجربه، ایده و خلاقیت دیگران است که به ما امکان حضور ایده‌های بومی، محلی را می‌دهند. این خلاء در تولیدات اسباب‌بازی ایران دیده می‌شود. ما باید نگاهی به گذشته داشته باشیم و بازی‌های بومی خود را مرور کنیم. از آنها الگو بگیریم وبا دانش روز دست به خلق بازی‌های مبتنی بر فرهنگ ایرانی بزنیم.
علی‌اکبرزاده توجه به قصه‌ها و افسانه‌ها را یکی از موضوع‌های قابل بررسی در امر تولید بازی‌ها دانست و گفت: قصه‌ها فرصت خوبی برای ما هستند تا با بهره‌گیری از خلاقیتمان ایده‌هایی را ارائه کنیم. اما در این راه باید با افکار نو و مطالعه و بهینه‌تر گام برداریم و بررسی و نقد نترسیم. باید بدانیم خروج از چارچوب‌های همیشگی ساده نیست و اگر در امر طراحی بازی خوب پیش نرفتیم، طرح‌ها را چکش‌کاری کنیم و گام به گام در این امر فرهنگی قدم برداریم.


وی در پایان خبر از تغییراتی در تایید طرح‌های رسیده به شورای نظارت بر اسباب‌بازی داد و متذکر شد: پیش از این آثار در شورای نظارت بر اسباب‌بازی از سوی کارشناسان بررسی، رد و تایید می‌شد. اما به تازگی فرآیند دفاعیه را به این شیوه بررسی افزوده‌ایم. در این شیوه طراح و تولیدکننده امکان ارائه، توضیح و دفاع را خواهد داشت و هدف خود را شرح خواهد داد. این شیوه به برآیندمحوری تولیدات کمک خواهد کرد.
گفتنی است در چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی بیش از ۲۴۰ ایده به دبیرخانه ارسال شده بود و ۴۰ ایده به مرحله پایانی رسید. در بعدازظهر روز ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۲ ایده‌پرداز امکان ارائه آثارشان را در حضور کارشناسان یافتند.
این برنامه همزمان با هفته ملی کودک یادواره شهید علی لندی در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =