کاشت نهال حرا در جزیره قشم به یاد اولین مربی عکاسی کانون

امسال و همزمان با روز «کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی» در هفته ملی کودک، اعضای مراکز مختلف کانون پرورش فکری در سراسر کشور به نام و یاد بزرگان عرصه کودک و نوجوان و همچنین مدافعان سلامت، اقدام به کاشت نهال‌هایی در فضای باز کتابخانه‌ها و نقاط مختلف شهرها و روستاها کردند.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، همزمان با ششمین روز از هفته ملی کودک، دو اصله نهال حرا به نام زنده‌یاد منصور نعیمی نخستین مربی عکاسی کانون در دهه پنجاه، در جنگل‌های حرای روستای گورزین از توابع شهرستان قشم به  همت اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان غرس شد.
در مراسمی که فرحناز شهنوازی مسوول کانون قشم، فاطمه غفاری سروستانی مسوول مجتمع آفرینش، یاسین ایمانی دهیار موفق کشوری روستای گورزین جزیره قشم و تعدادی از کارشناسان و مربیان کانون حضور داشتند، دو اصله نهال حرا به یاد زنده‌یاد منصور نعیمی نخستین مربی عکاسی کانون در دهه پنجاه از سوی پوریا و سبحان ایمانی از اعضای مجازی کانون غرس شد.
در این مراسم که به صورت زنده از اینستاگرام مرکز تخصصی علوم پخش می‌شد، یاسین ایمانی دهیار منطقه گورزین نکاتی را درباره جنگل‌های حرا، که با جذر و مد دریا پیدا و پنهان می‌شوند، برای مخاطبان توضیح داد.
زنده‌یاد نعیمی عکاس مجموعه‌هایی چون سریال امام علی(ع)، نخستین مربی عکاسی کانون در زمینه‌های شعر، قصه، سینما، عکاسی، مطبوعات، پژوهش مکتوب، سازه‌های بومی، آموزش عکاسی و فیلم‌سازی، داوری در چندین جشنواره و مسابقه عکاسی، تألیف کتاب فرهنگ جامع هرمزگان و نزدیک به یک‌صد فیلم مستند به‌صورت سریال برای تلویزیون کار کرده بود.


در همین حال، در برنامه‌ای دیگر در پایتخت اعضای مرکز شماره سه کانون تهران نیز در مراسمی که سیدعلی حسینی، سرپرست اداره‌کل کانون استان نیز در آن حضور داشت، اقدام به کاشت نهال‌هایی به یاد و نام هنرمندان بزرگ حوزه کودک و نوجوان کردند.
در جریان این اقدام سبز و از پیش برنامه‌ریزی شده، یک نهال از سوی سرپرست اداره کل کانون استان یزد به نام مهدی آذریزدی در فضای سبز محوطه مرکز شماره ۳ کاشته شد. در کنار آن اعضا نیز با همراهی خانواده‌ها و به کمک مربیان خود، نهال‌هایی به نام هنرمندان حوزه کودک و نوجوان همچون زنده‌یادان سوسن طاقدیس، پرویز کلانتری و ایرج طهماسب، حمید جبلی و استاد غلامحسین امیرخانی کاشتند.


در سیستان و بلوچستان نیز در ویژه‌برنامه، اعضای کانون پرورش فکری زاهدان نهال‌هایی را برای گرامیداشت هفته ملی در خاک مرکز کاشتند.
این ویژه‌برنامه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری منطقه سه زاهدان و سازمان حفاظت از محیط زیست استان برگزار شد.
در این روز همچنین کودکان و نوجوانان مرکز شماره سه کانون بیرجند هم در باغچه مرکز چندین نهال کاشتند. این اعضا پس از این‌که در کارگاهی به منظور آشنایی بیشتر با محیط زیست و گونه‌های گیاهی محیط زیست پیرامون‌شان شرکت کردند، با مشارکت مربیان خود اقدام به کاشت درخت سرو در باغچه مرکز کردند.
بیرجند با توجه به پوشش درختی کاج و سرو به شهر کاج‌ها معروف است.


این برنامه با مشارکت کانون، اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرداری بیرجند برگزار شد.
کودکان و نوجوان عضو این مرکز، طی نشستی با محیط زیست پیرامون خود بیشتر آشنا شدند. اسحاق شبان کارشناس اداره کل محیط زیست این کارگاه را اداره کرد. «شبان» ضمن معرفی شغل محیط‌بان و وظایف سازمان خود برای اعضا، با نشان دادن تصاویری از گونه‌های مختلف جانوری، توضیح داد که برخی از فعالیت‌های حفاظتی بر اساس زیستگاه‌های این حیوانات برنامه‌ریزی می‌شود.
این کارشناس محیط زیست با بیان روش‌هایی از حفاظت محیط زیست و مخاطرات عدم توجه به آن و همچنین فواید جانوران مختلف در طبیعت، از کودکان و نوجوانان استان خواست تا در حفاظت از محیط زیست وی و همکارانش را یاری کنند و همه محیط‌بان افتخاری شوند.
پاسخ به سوالات اعضا و در ادامه ساخت اوریگامی پرنده درنا پایان‌بخش این برنامه بود.


در استان سمنان نیز مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود با حضور در مدارس این شهر، به یاد و نام مفاخر ایران نهال کاشتند. این برنامه با همکاری شهرداری و آموزش و پرورش در روز «کودک، کتاب، هنر و ادبیات» اجرا شد.
کودکان مرکز فرهنگی‌هنری لامرد در استان فارس هم در هفته ملی کودک به یاد بزرگان کشور اقدام به کاشت گل و نهال کردند.
این بچه‌ها در پاسخ به فراخوان «به دست خود درختی می‌نشانم»، گل و یا نهال خود را به نام یکی از بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران نام‎گذاری و در حیاط مرکز کانون در خاک کاشتند.
در اغلب مراکز کانون استان همدان هم برنامه کاشت نهال به یاد بزرگان و هنرمندان عرصه کودک و نوجوان و همچنین مدافعان سلامت و بهداشت اجرا شد.
براساس گزارش‌های مختلف این مراکز، ‏همکاران مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۱ همدان با حضور در درمانگاه سمیعی ضمن تجلیل از مدافعان پرتلاش سلامت، اقدام به کاشت نهال به یاد شهیدان این عرصه کردند.
‏مربیان مرکز شماره ۴ نیز با حضور در بیمارستان فرشچیان، ضمن قدردانی از کادر درمان با گل از آن‌ها و دکتر امیرحسین یزدی رییس بیمارستان تقدیر کردند. در همین حال، ‏همکاران مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۵ نیز با کاشت نهال در پارک نشاط این شهر، یاد و خاطره شهدای سلامت و شهدای حرم را گرامی داشتند.


مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۳ ملایر، علاوه بر کاشت نهال به یاد مدافعان سلامت، با همکاری کتابخانه علامه مجلسی این شهر با اجرای ویژه‌برنامه «رنگ خوش زندگی» که شامل قصه‌گویی، کاردستی، شعرخوانی و اجرای نمایش بود، روز پرخاطره‌ای را برای کودکان به ارمغان آوردند.
‏در تویسرکان نیز مربیان و اعضا علاوه بر کاشت‌ نهال، از دو تن از مدافعان سلامت به نام‌های مریم منیری و سهراب اسدی تقدیر کردند. ‏مرکز فرهنگی‌هنری سرکان نیز با حضور ۱۰۰ نفر از کودکان به اجرای پرواز بادبادک‌ها در دل آسمان آبی پرداختند و به یاد شهید محمدرضا عبدالوند شهید مدافع سلامت در محوطه بیرونی کتابخانه نهالی را غرس کردند.
‏مربی سیار روستایی در کبودراهنگ هم با هدف آموزش ضرورت حفظ و نگه‌داری محیط زیست برای آیندگان، در کنار بچه‌ها اقدام به کاشت نهال کردند.

گزارش از میترا امجدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =