اهمیت کانون پرورش فکری کمتر از آموزش و پرورش نیست

استاندار قم بر لزوم توجه به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد و گفت: دلیلی ندارد کسی تصور کند کانون پرورش فکری اهمیت کمتری از مدارس دارد، اهمیت‌شان حتماً از مدارس بیشتر است.

 به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، بهرام سرمست امروز در دیدار با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم و جمعی از کودکان و نوجوانان استان قم که به مناسبت هفته ملی کودک در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این نشست صمیمانه در شرایطی که به دلیل وضعیت کرونایی، بسیاری از دیدارها و نشست‌ها و جلسات ما لغو می‌شود، نشان از اهمیت ویژه به حوزه کودک و نوجوان است.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم اگر بخواهیم برای توسعه و پیشرفت و آبادانی و عمران کشور قدم برداریم، باید از پرورش فکری کودکان شروع کرد.

استاندار قم بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه کودک‌ونوجوان برای تربیت انسان‌های شایسته در کشور تأکید کرد و گفت: لازمه این پرورش، شناسایی استعدادهاست که متأسفانه در نظام آموزش‌وپرورش، آن‌گونه که انتظار می‌رود به این موضوع توجه نمی‌شود و ایده‌آل نیست.

سرمست افزود: آموزش‌ها وپرورش‌های ما بیشتر عام است در حالی که باید به صورت تخصصی استعدادیابی کرد و تفکیک و طبقه‌بندی نسبت‌به استعدادهای کودکان داشت.

وی تصریح کرد: بعد از استعدادیابی، جذب و نگهداری استعدادها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در حالی که ما نمی‌توانیم آنها در داخل کشور حفظ کنیم؛ ما برای تربیت هر فرد مستعد باید هزینه کنیم اما چون قادر به حفظ و جذب آنها نیستیم، سر از کشورهای دیگر در می‌آورند که یک آفت مهم به شمار می‌رود.

استاندار قم با تأکید بر اینکه آموزش‌ها باید کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه باشد، گفت: در این زمینه نیز شکاف و گسستی بین نیازهای جامعه و آنچه در مدارس ما تدریس می‌شود، وجود دارد.

سرمست افزود: در استان قم از نظر نیروی کار ماهر، حداقل بیکار را داریم ولی در حوزه نیروهای تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیل دانشگاهی، بیکار فراوان است؛ این نشان می‌دهد که در نظام آموزشی کشور یک سری آموزش‌هایی را دادیم که به درد زندگی و مهارت زندگی نمی‌خورد.

وی با قدردانی از تلاش‌های مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، گفت: این مربیان عزیز در شکل‌دهی به شخصیت کودکان، تأثیرگذار و نقش‌آفرین هستند و ارزش کار آنها کمتر از معلمان مدارس و اساتید دانشگاه نیست.

استاندار قم افزود: تقویت شأن و منزلت اجتماعی مربیان کانون پرورش فکری نیازمند کار فرهنگی است که به جامعه تسری یابد و اجازه ندهیم این فاصله عمیق‌تر و بیشتر شود.

سرمست همچنین به شکاف بین نسلی در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز بین نسل قدیم و جدید به لحاظ درک و تبادل احساسات و عواطف متقابلی که باید وجود داشته باشد، فاصله افتاده است.

وی افزود: امروز میزان اطلاعاتی که فرزندان ما از فضای مجازی می‌گیرند به مراتب بیشتر از تبادل ارتباط آنها با والدین‌ و مربیان و معلمان خود است و این باعث می‌شود هم شکل‌دهی شخصیت کودکان ما با چالش مواجه شود و هم گسست بین نسلی شکل بگیرد.

استاندار قم با تأکید بر اینکه باید فرزندان خود را به رسمیت بشناسیم، گفت: متأسفانه خانواده‌ها در جهت تأمین نیازهای مادی کودکان خود اهتمام دارند اما به پرورش فکری و پر کردن اوقات فراغت آنان، کمتر توجه می‌کنند؛ بنابراین وقتی خانواده‌ها این‌گونه اولویت بندی می‌کنند، مسئولان هم مستثنی نیستند.

سرمست افزود: بنده ادعایی ندارم که بگویم به حوزه کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای داشتم اما به قدری که ساختارهای اداری استان اجازه داده، نسبت‌به تقویت بودجه عمرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مساعدت شده است.

وی همچنین در واکنش به گفته‌های چند تن از نوجوانان که نسبت‌به کمبود امنیت مراکز کانون در مناطق محروم قم گلایه داشتند، گفت: احساس امنیت مهمتر از خود امنیت است و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم مسئول پیگیری این موضوع خواهد شد.

استاندار قم با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم احساس امنیت کودکان و آحاد جامعه را ارتقا دهیم، افزود: البته برای ارتقای ضریب امنیتی در قم تلاش بسیار زیادی شده و از این جهت در مقایسه با سایر استان‌های کشور، برتر هستیم.

سرمست با تأکید بر اینکه خود را بی‌نیاز از مشورت با حتی کوچک‌ترین عضو استان هم نمی‌دانم، گفت: درست است که قم شهر فقاهت و علما و مراجع و بزرگان است ولی در مسیر مسئولیت خود از نظرات کودکان و نوجوانان نیز بهره‌مند شدیم.

وی به چالش‌های شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا، ارتباط ما را با نسل جوان تحت‌الشعاع قرار دارد و جشنواره‌ها و تجمعات مردمی را به چالش کشید. ما برای برگزاری این برنامه‌ها و کلاس‌ها باید بین سلامت فرزندان و مسائل روحی و روانی، اولویت‌بندی و انتخاب می‌کردیم.

استاندار قم در ادامه به توسعه سرانه فضای سبز و مراکز تفریحی در استان قم اشاره کرد و گفت: این اتفاقات در شرایطی رخ داد که حتی برای ایجاد باغ پرندگان، معارض وجود داشت و حتی در رابطه با برنامه‌هایی که برای شادی و نشاط فرزندان است، قرائت ها و تفاسیر مختلفی وجود دارد ولی هر کجا لازم بوده، پشتیبانی و حمایت کردیم.

سرمست بر لزوم توجه به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم تأکید کرد و گفت: به مسئولان فرهنگی و مدیرکل آموزش‌وپرورش سفارش می‌کنم که توجه بیشتری به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد کسی تصور کند کانون پرورش فکری اهمیت کمتری از مدارس دارد، اهمیت‌شان حتماً از مدارس بیشتر است و باید تعاملات و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی تقویت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =