کد خبر: 309084
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
شهر دوست دار کودک

شهر دوستدار کودک،‌ شهری است که در آن خواسته‌های کودک در اولویت قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی ،با توجه به این که کودکان جمعیتی معادل نوزده میلیون و صد و سی هزار نفر را در ایران به خود اختصاص داده اند، لذا این بخش از جمعیت به عنوان سرمایه آینده کشورمان مطرح هستند و مهم ترین نقش را برای ساختن فردای جامعه دارند. توجه به کودکان و به نیازهای آن ها در محیط شهری، اعم از آموزش، پرورش، رشد و تفریح می تواند در زندگی فردای آن ها تاثیر به سزایی داشته باشد. فضاها و مبلمان شهری طراحی شده مناسب با ابعاد وجودی کودک می تواند نقش بهترین استاد را برای تجربه کردن و آموختن درس های بزرگ زندگی همراه با دیگر جذابیت ها داشته باشد.

بنابر این شهر دوستدار کودک،‌ شهری است که در آن خواسته‌های کودک در اولویت قرار می‌گیرد. وضع اجتماعی،‌ فرهنگی و معماری شهر همسو با نیازهای آنان است و حقوق کودکان در سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها و بودجه منعکس می‌شود. رویکرد CFC (شهر دوستدار کودک) این شهر را به سمتی سوق می‌دهد که در آن،‌ کودکان نقش مؤثری در مورد شهر خوددارند و نظر آنان در تصمیمات شهری ابراز شود و خانواده و اجتماع نیز موظف‌اند کودکان را مسائل و تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنند.

کودک و لزوم آموزش حفاظت از میراث فرهنگی کشور

با توجه به اینکه کودکان‌بخش عمده ایی از جامعه را تشکیل می دهند لازم است برای ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودکان و آشنایی بانیازهای آموزشی، تربیتی و فرهنگی مورد نیازشان تلاش نماییم.بسیاری از آموزشهای اجتماعی در دوران کودکی شکل می گیرد، مانند احترام و کمک به همنوع ، احترام به محیط زیست ، حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی و غیره. وقتی شخصیت فرد در کودکی به درستی شکل نگیرد در بزرگسالی نمی تواند تعامل درستی با جامعه پیرامون خود برقرار نماید. از آنجاییکه هرآموزشی برای نهادینه شدن باید از بدو کودکی آغاز شود پس لازم است از همان دوران ، به کودکان‌حفاظت از میراث فرهنگی ، و فواید گردشگری و نحوه سفر آموزش داده شود.

کودک و آموزش رفتارهای زیست محیطی

آموزش رفتارهای درست زیست‌محیطی باید از دوران کودکی فراگرفته شود تا تبدیل به یک باور ذهنی گردد.

 این باور کودک را موظف می‌کند تا از زیستگاهی که در آن زندگی می‌کند محافظت کند. یکی از نخستین مهارت‌ها و علایق کودکان نقاشی کردن است.

بنابراین آموزش را از همین نقطه آغاز کنیم به کودک یاد دهیم مداد و کاغذی که برای نقاشی کردن استفاده می‌کند چگونه ساخته می‌شود و به ازای آن‌چه تعداد درخت قطع می‌شود. تا با نتراشیدن بی‌رویه آنها به حفظ درختان کمک کند. همچنین با استفاده از کاغذهای باطله مانع قطع درختان شود.

هفته  ملی کودک  بهانه‌ای است برای رصد نیازها و انتظارهای موجود  و توجه به نیاز خانواده و آموزش به آن‌ها  اقدامی برای تربیت نسل‌های آتی است .

کودکان فرصت ناب زندگی و بودن هستند که سرزندگی را در روح و کالبد جامعه می‌دمند. تمام تلاش کانون  پرورشش فکری کودکان و نوجوانان در طول سال به ویژه هفته ملی کودک این است که خانواده و جامعه توجه بیشتری به کانون داشته باشد و زمینه رشد، شادی، نشاط و آگاهی کانون را فراهم آورد.

ویژه‌برنامه‌های «روز جهانی» و «هفته ملی کودک» در سال ۱۴۰۰ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» در سراسر کشور برگزار می‌شود .

بر این اساس در هفته ملی کودک 1۶ مهر روز «کودک، صلح، بازی و نشاط» نام‌گذاری شده است. ۱۷ مهر روز «کودک، باورهای دینی و معنویت» و ۱۸ مهر روز «کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی» نام گرفته است. «کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه»، «کودک، کتاب، هنر و ادبیات» و «کودک، هویت، میراث‌ طبیعی و فرهنگی» به ترتیب عناوین روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ مهر است.

برنامه های هفته کودک در خراسان شمالی

جلسه ای  با حضور نمایندگان ادراه کل محیط زیست، آموزش و پرورش، صداوسیما،بهزیستی، نیروی انتظامی،میراث فرهنگی،هلال احمر، شهرداری بجنورد و انجمن سفیران کودک استان برگزار شد.

فرهاد آقابیگی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این جلسه با اشاره به ضرورت توجه به کودک، حقوق کودک و اهمیت توجه به کودک در خانواده و جامعه گفت:  با توجه به شعار هفته ملی کودک : حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی، و اجرای برنامه هایی شاد، خلاق و تاثیرگذار را در حوزه ی کودک از کلیه ی نهادهای فرهنگی و اجرایی استان دعوت میکنیم درکنار ما و کودکان و نوجوانان استان باشند.

همچنین تمام پتانسیل خود را برای اجرای برنامه‌های دیگر دستگاهها دراین هفته مبارک دراختیارشان خواهیم گذاشت.

هفته ملی کودک امسال  16الی 22 مهرماه خواهد بود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعنوان متولی برنامه‌های کودکان در استان برنامه‌های متنوعی از جمله شهر در دست بچه ها، پویش عکاسی نگاه کودکی، جمع آوری ترانه های کودکی، پویش اسباب بازی های کودکی من، پیک امید ، پویش قصه گویی، قندپارسی خواهد داشت و روز 16مهر به افتخار روز جهانی کودک عضویت دراین مجموعه برای کودکان و نوجوانان رایگان خواهد بود.

فرهاد آقابیگی  گفت :  برنامه مختلف شاد در قالب برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی در ۱۸ مرکز فرهنگی هنری استان به صورت حضوری و مجازی اجرا خواهد شد. 

او  با بیان اینکه یکی از حقوق اساسی کودکان شناخت مشاغل است گفت: یکی از برنامه هایی که در هفته کودک برای کودکان استان در نظر گرفته شده است برنامه‌ای باعنوان شهر در دست بچه‌ها است.

او  در تشریح این برنامه گفت:  گروهی از کودکان و نوجوانان استان با مراجعه به ادارات و دستگاه‌های تصمیم‌گیر به نوعی اداره این مجموعه‌ها را برای یک روز عهده دارمی‌شوند که از جمله این ادارات در نظر گرفته شده نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و شورای شهر مرکز استان است.

آقابیگی اظهار داشت: همچنین کودکان و نوجوانان در مسابقه‌ای تصویری می‌توانند همراه والدین باحضور درمحل کارآنان تصویری از خود بگیرند و دراین مسابقه شرکت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی مسابقه ترانه‌های کودکی را برای تمام رده‌های سنی از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک عنوان کرد و افزود: همچنین برای حس آمیزی دوره کودکی مسابقه‌ای باعنوان اسباب بازی‌های من نیز برگزارمی‌شود که همه‌ می‌توانند از اسباب بازی‌های خاطره‌انگیز خود عکس بگیرند و ارسال کنند.

او  اعزام اکیپ‌های ویژه پیک امید به مناطق محروم و روستاهای دورافتاده در هفته ملی کودک در راستای خدمات فرهنگی هنری را در هفته کودک عنوان کرد.

 او  از دیگر برنامه های هفته کودک، صلح، بازی و نشاط، کودک، باورهای دینی و معنویت، کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی و  کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه نام برد.

آقابیگی  از جمله اهداف  اجرای این برنامه ها را  جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز، هم‌گرایی و هم افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک در سراسر کشور، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه‌ی کودک بویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و  معرفی کانون و ظرفیت‌های  آن به جامعه ،خانواده‌ها و اولیای تربیتی است.

خراسان شمالی ۱۸ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامل ۹ مرکز ثابت و ۹ مرکز سیار دارد که ۱۱ هزار نفر در آنها عضویت دارند.

شهر در دست بچه ها در هفته ملی کودک در خراسان شمالی

جمعی از کودکان خراسان شمالی  دربرنامه  صبح گاه مشترک  نیروهای مسلح خراسان شمالی  شرکت کردند و با خواندن بیانیه ای از اهمیت آموزش و توجه به کودکان در امر برقرای نظم و امنیت شهری گفتند.

بخشی از متن بیانیه به شرح  زیر است : امروز این هفته به نام ماست به نام ما که پا به پای پروانه ها می دویم و دست در دست نسیم شادمانی می کنیم و در پشم برگ های رنگارنگ پاییزی لبخند پاک و بی ریای خود را  به زمین هدیه می کنیم .

امروز را به ما بسپارید ما با مداد رنگی هایمان دنیایی متفاوتی را برای شما خلق خواهیم کرد دنیایی بدون جنگ بدون بیماری ؛ بدون خشونت ،دنیایی پر از لبخند و مهر را به شما هدیه  خواهیم کرد  با شعار حال خوش کودکی ، رنگ خوش زندگی هفته ملی کودک را جشن خواهیم گرفت .

کودکانی که حالا در این روز افسران نیروی انتظامی بودند وبا این لباس مقدس در سطح شهر برای برقرای امنیت گشت می زدند.

اعضای فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی همچنین  با اهدای کتاب به کودکان و بزرگسالان در سطح شهر، آنان را به مطالعه کتاب دعوت می کردند تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی که از بزرگترین دغدغه ها و اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  است را ترویج دهند .

همچنین کودکان خراسان شمالی با حضور در پارک پردیسان بجنورد با فعالین محیط زیست  استان همراه شدند  و از این دوست داران محیط زیست تقدیر کردند .

گروهی از  کودکان نیز درایستگاه  آتشنشانی شماره 4 بجنورد مستقر شدند تا از نزدیک با کار این جان برکفان آشنا شوند و درس فداکاری و عشق را از آنان بیاموزند.

اما از مهم ترین برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی می توان به نشست شورای اسلامی شهر بجنورد اشاره کرد که در اقدامی زیبا و خلاقانه کودکان کرسی مدیریت شورای شهر را در دست گرفته و مدیران نظاره گر آنان بودند .

فضا سازی شهر با استفاده از نقاشی ها و آثار هنری برگزیده کودکان و همچنین کشیدن نقاشی های بومی و محلی استان به جای تبلیغات در سطح شهر از مصوبات این جلسه بود که با موافقت  اعضای  شورای شهر بجنورد همراه بود .

پیشنهاداتی که کودکان در این نشست  به مدیران داشتند نامگذاری کوچه ها  و خیابان ها با نام شعرا و نویسندگان در حوزه کودک و طراحی مبلمان و بازی های فکری در سایز بزرگ در سطح شهر بود که تمامی  این مصوبات  تصویب شد .

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =