جشنواره به ترویج قصه‌گویی کمک می‌کند

داور بخش «ملی» بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است قصه‌گویی به‌عنوان یک میراث قومی در دنیا شناخته می‌شود که با گذشت قرن‌ها هنوز جذابیت دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا موزونی درباره اهمیت برگزاری این جشنواره بیان کرد: بسیاری از داشته‌های فرهنگی، قومی و اسطوره‌ای ما و بسیاری از کشورهای جهان با گذشت زمان درحال کمرنگ شدن و در معرض تغییر و نابودی قرار گرفته است. اما قصه‌گویی به‌عنوان یک میراث قومی در دنیا شناخته می‌شود و با گذشت قرن‌ها هنوز جذابیت دارد.
وی ادامه داد: جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری، رویدادی است که آهسته و پیوسته توانسته این میراث فرهنگی را در این سال‌ها حفظ کند و تحت تاثیر هیچ دولت و شرایطی قرار نگرفته است‌. این جشنواره برای کودکان و سایر مخاطبان بوده و خوشبختانه در هر دوره متناسب با زمان خود پیش رفته است؛ درواقع جشنواره همزمان با نیاز مخاطبان در حرکت است. خوشحال هستم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مسیر به صورت پیوسته، علمی و دلسوزانه تلاش می‌کند.
پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به تغییرات جشنواره قصه‌گویی در دوره‌های مختلف اظهار کرد: جشنواره قصه‌گویی در هر دوره با تغییراتی همراه بوده و تا امروز به پیشرفت‌هایی نیز رسیده است. من در جشنواره دوم و سوم جزو قصه‌گویان برتر بودم، در جشنواره هفدهم که در کرمانشاه برگزار شد مدیریت اجرایی جشنواره را برعهده داشتم و در جشنواره هجدهم داور بودم. بنابراین از نزدیک درجریان برگزاری این رویداد قرار داشته‌ام و در دیگر سال‌ها هم از طریق رسانه‌ها اخبار جشنواره را پیگیری می‌کردم. جشنواره در طول این سال‌ها تغییراتی داشته اما ویژگی این دوره به دلیل بیماری کرونا استفاده از ظرفیت فضای مجازی است.

وی افزود: در این دوره از جشنواره به دلیل بیماری کرونا امکان برخورد رودررو وجود ندارد و باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد. باید بپذیریم اگرچه در این فضا مشکلاتی وجود دارد اما کمک می‌کند فرصتی فراهم شود تا تمام استان‌ها از این طریق با یکدیگر در ارتباط باشند و قصه‌های خود را به اشتراک بگذارند.
این نویسنده کودک و نوجوان درباره ترویج قصه‌گویی به‌عنوان یکی از اهداف جشنواره گفت: این اتفاق به مرور و پیوسته عملی می‌شود. قصه‌گویی نوجوان‌ها، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و... همگی به ترویج این امر کمک می‌کند. به نظر من اولین اقدامی که کانون در این جشنواره رقم زده این است که قصه‌گویی زنده بماند. درحال حاضر در دانشگاه‌ هم به قصه‌گویی توجه می‌شود. رشته ادبیات کودک در دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال رشد است که در ترویج فرهنگ قصه‌گویی در کشور نقش دارد.
موزونی دسته‌بندی آثار در دو گروه قصه و قصه‌گو را اقدامی مثبت در داوری بیست‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دانست که به داوری بهتر آثار کمک می‌کند و در ادامه درمورد کیفیت آثار داوری شده و تفاوت آن با دوره‌های گذشته بیان کرد: چون من داور بخشی از جشنواره بودم نمی‌توانم به صراحت نظری بیان کنم، درواقع ما به‌عنوان داور بخش ملی شاید تنها یک چهارم از آثار را قضاوت کرده باشیم که در مجموع بعضی موضوع‌ها تکراری بودند. درصورتی‌که اگر مربی‌ها بخواهند قصه تکراری را به جشنواره بیاورند باید خلاقیتی در اجرا داشته باشند وگرنه گفتن همان قصه اتفاق تازه‌ای رقم نمی‌زند. البته در جشنواره امسال چند قصه خوب با موضوع‌های روز دیدم و تا الان راضی بودم.

داور بخش «ملی» مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به کارکردهای قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی منجر به افزایش تخیل، ارتباط صمیمی خانواده‌ها، تربیت شنیداری کودکان و اتفاقات مثبت دیگر می‌شود. بهتر است مربیان طوری قصه‌ها را انتخاب کنند تا بر فضای جامعه هم اثرگذار باشد. برای مثال من دوست داشتم قصه‌های محیط زیست بیشتر داشته باشیم، چون محیط زیست درحال از بین رفتن است و شاید قصه‌ها بتوانند موضوع‌ها و دغدغه‌های دنیای امروز را به‌ویژه دغدغه‌های انسانی و محیط زیستی را در میان کودکان ترویج دهند تا به عنوان یک الگو پذیرفته شود.
موزونی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم می‌شود در جشنواره‌های آینده بخشی از این موارد را به‌صورت موضوعی به مخاطبان بگوییم تا قصه‌هایشان را با تاکید بر محیط زیست انتخاب کنند.
مرحله‌ منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی در حال برگزاری است و مرحله پایانی آن نیز همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =