قرآن و مفاهیم دینی از بزرگ‌ترین پشتوانه‌های انواع‌ شعر فارسی است

نشست انجمن شاعران نوجوان «آبی» در کانون خراسان جنوبی با حضور مهدی رمضانی دکترای زبان و ادبیات فارسی، شاعر و منتقد ادبی به صورت مجازی برگزار و سروده‌های اعضای انجمن نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، رمضانی مهمان این نشست که عصر روز چهارشنبه   پنجم آبان ماه برگزار شد در مقدمه صحبت‌های خود به علاقمندان حوزه شعر گفت: شعر و ادبیات یکی از هنرهای هفت‌گانه است که در همه تعریف‌های رسمی جهانی از آن یاد شده است.

وی افزود: دیدگاه غلطی وجود دارد که هنر شعر  به عنوان یک هنر ساده و نسبت به برخی از هنرها دست یافتنی‌تراست و تنها لازمه آن قلم و کاغذ است که این نگاه درست نیست و شعر مثل همه هنرهای هفت‌گانه مستلزم یک سری بسترها و ضروریات است که ما باید آن‌را بپیماییم و اگر تمایل به حرکت در این مساله داریم باید این دشواری ها را قبول کنیم و با گذراندن یک فرایند طولانی در این مسیر حرکت کنیم .

رمضانی در اهمیت هنر و نقش آن در زندگی گفت : شعر امری حاشیه‌ای است که برای حال خوش در این مسیر حرکت می‌کنیم و راهی است که برای بهتر زندگی کردن ایجاد شده و به عنوان یک هنر در تعاریف فلسفی و جامعه شناختی و هنر کلامی شامل شعر داستان و... از ابتدایی ترین سطوح زندگی اجتماعی شکل‌گرفته و نقش مهمی در حوزه تمدنی داشته است.

این شاعر ادامه داد: در برخی از کتاب‌های مقدس با توجه به اثر گذاری واقعی و عمیقی که بر روی ذهن انسان‌ها دارد از کارکرد شعر و اندیشه شاعرانه برای تبیین مفاهیم عالی و آسمانی از ظرفیت داستان و قصه و بیان شاعرانه استفاده شده است  و از قرآن و مفاهیم دینی نیز می توان به عنوان بزرگ‌ترین پشتوانه‌های انواع‌ شعر  یاد کرد.

وی نمونه‌هایی از ادبیات شاعرانه را نام برد و افزود: اساسا ادبیات شاعرانه به این دلیل است که ما امکان انطباق و تحمل واقعیت‌های این جهان را به شکل بهتر داشته باشیم و دانش و فهم و ادراک ما نسبت به جهان پدیده‌های روزمره زندگی بیشتر شود.

شاعر کتاب «تنهایی از من کشوری خواهد ساخت» با اشاره به مصادیقی، شعر را یکی از روش‌های انتقال تجربیات در دل تاریخ و ادبیات دانست و گفت: ادبیات آینه تمام نمایی از آداب اندیشه‌ها و گذشته یک ملت و سرزمین است و وقتی دست به شعر می‌زنیم در خصوص اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین مفاهیم زندگی سخن می‌گوییم،  که برای این کار تلاش  و پشتکارلازم است.

در ادامه «ملیکا مددی»، «عسل سادات قاسم‌زاده»، «منیره سادات صدیقی» و «زیبا سادات حسینی نژاد» از اعضای این انجمن به خوانش اشعار خود پرداختند که توسط سایر حاضران و مهمان این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =