در داستان کوتاه میزان و تعداد کلمات کم، ولی پتانسیل و نیرومندی آنها حائز اهمیت است

مریم کوچکی نویسنده و منتقد ادبی و کارشناس فرهنگی استان البرز در نشست مجازی انجمن داستان آفرینش استان هرمزگان به بررسی داستان کوتاه و ویژگی‌های آن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ مریم کوچکی نویسنده و منتقد ادبی و کارشناس فرهنگی استان البرز مهمان نشست مجازی آبان ماه ۱۴۰۰ انجمن داستان آفرینش استان هرمزگان شد.

 به گفته معصومه میری مسئول انجمن داستان، در این نشست آثار انیس موحدی‌نژاد، پرنیان اسماعیلی و مریم ضیایی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کوچکی در بررسی اولین داستان نشست گفت: نام داستان «مردگی» می‌تواند برای جذب مخاطب جالب و جذاب باشد.  

وی درونمایه داستان را فشار مشکلات بر انسان دانست و گفت: گاهی این فشارها انسان را از زندگی باز می‌دارد.

کوچکی به لحن غم‌انگیز این داستان نیز اشاره کرد و گفت: این لحن به خاطر نوع گفتار راوی فضای داستان را انباشته ازغم و یاس می‌کند.

در ادامه کوچکی به نکته قابل تاملی درباره داستان «مردگی» اشاره کرد و افزود: توجه به زبان خیلی مهم است. در داستان کوتاه میزان و تعداد کلمات کم ولی پتانسیل و نیرومندی آنها حائز اهمیت است. هر کلمه در داستان کوتاه رسالتی دارد و گزینش بهترین کلمه مهم است؛ بهتر است با دست و دلبازی کلمه‌ها را به کار نبریم.

در انتهای نقد داستان «مردگی» کوچکی از نویسنده این داستان به خاطر توانمندی در داستان‌نویسی و قدرت خیال، انتخاب موضوع خوب و شناخت خوبی که از عناصر داستان داشت، قدردانی کرد.

 کوچکی در بررسی دومین داستان این نشست گفت در این داستان دو راوی داشتیم من راوی و سوم شخص و سوم شخص که ترکیب این دو باهم  نقش موثری در داستان ایفا نکرده بود.  

کوچکی در شخصیت‌پردازی این داستان گفت: شخصیت مادر در ذهن راوی بسیار بزرگ است ولی ما در متن داستان چیزی از او نمی بینیم که موید این مطلب باشد؛ در واقع شخصیت پردازی به درستی انجام نشده است.  

کوچکی به موضوع و پیرنگ داستان «التماس به مجسمه» هم اشاره کرد و گفت: موضوع مرگ در این داستان دردناک است و این خاطرات هیچ وقت از ذهن کسی بیرون نمی رود. کوچکی در پایان نقد این داستان  از قلم خوب نویسنده نوجوان به خاطر قوه تخیل خوب، مطالعه بالا و استفاده از کتب مختلف تشکر کرد. ‌

کوچکی در نقد سومین داستان اثر مریم ضیایی گفت: داستان با موضوع مهاجرت بود. انتخاب من راوی خوب و به درستی انتخاب شده بود؛ چون نزدیکی و باورپذیری داستان را بیشتر می‌کرد. مکان داستان خوب و درست انتخاب شده بود و زمان پاییز هم به فضای داستان کمک می‌کرد.  

کوچکی درباره لحن داستان «آخرین‌بار» گفت: نویسنده با استفاده خوب از فصل پاییز و کتک خوردن برادر راوی فضای اندوه‌بار و آلودگی ایجاد کرده بود که مناسب با خط اصلی داستان  بود.

کوچکی موضوع خوب، زبان پخته و قوی داستان، شروع خوب و پایان مناسب را از نقاط مثبت و قوی قلم این نویسنده دانست.

 کوچکی بعد از هر نقد کتاب‌های خوب و مفیدی را به نویسنده‌ها و اعضای نوجوان و نویسنده انجمن توصیه کرد. وی کتاب «یوزپلنگانی که با من دویده اند» از بیژن نجدی و «چشم سگ» از عالیه عطایی را معرفی کرد.

 این نویسنده و منتقد با بررسی نقدهای منتقدین این سه داستان از توانمند بودن و دانش و درک درست     از نقد، ابراز خشنودی کرد.

 دراین نشست معصومه نیلاد و علی احمدزاده داستان «مردگی»، نسرین نوری‌زاده، داستان «التماس به مجسمه» و غزل داوودی، داستان «آخرین‌بار» را نقد کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =