انتشار دیدگاه مؤلفان و شاهنامه‌پژوهان استانی و کشوری

دبیرخانه‌ی ملی دومین مهرواره‌ی ملی شاهنامه‌خوانی کانون استان چهارمحال و بختیاری با هدف جریان سازی فرهنگی و ایجاد حرکت فراگیر اجتماعی، دیدگاه مؤلفان، صاحب نظران و شاهنامه‌پژوهان استانی و کشوری را در آستانه‌ی برگزاری این رویداد ملی منتشر می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، دبیرخانه‌ی دومین مهرواره‌ی ملی شاهنامه‌خوانی به منظور ترویج گسترده‌تر فرهنگ شاهنامه‌خوانی و توجه دادن افکار عمومی، خانواده‌ها و اولیا تربیتی به ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با داستان‌های شاهنامه و انتقال مفاهیم تربیتی آن‌، دیدگاه صاحب نظران، شاهنامه‌پژوهان و مولفان حوزه‌ی شاهنامه‌خوانی را از طریق فضای‌مجازی و رسانه‌های خبری منتشر می‌نماید.
دکتر سید کاظم موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و نویسنده‌ی کتاب « فردوسی و هنر داستان پردازی » شاهنامه‌ی فردوسی را سرگذشت رنج‌ها و دردها، تلاش‌ها، شکست‌ها و پیروزی قوم ایرانی برای تکوین هویت و ملت ایران می‌داند. 


مولف کتاب، « پیوند خرد و اسطوره در شاهنامه » با تاکید بر نقش شاهنامه در پرورش فکر و خرد ورزی کودکان ونوجوانان معتقد است: فردوسی در این اثر سترگ چونان اندیشمندان توانمند؛ زنان، مردان، دختران و پسرانی را به عنوان الگوهای فکری، رفتاری و جلوه‌های منش ایرانی به نمایش می‌گذارد که دورنمایی از خانواده‌ی ایرانی است. زنانی عفیف، دانا، هوشمند، کدبانویی سراسر عقل، مردانی پرتلاش، جوانمرد، جنگجو و شیر مردانی یکسره مسئول، دخترانی با روانی پر از خرد که گویی از خام بهره نبرده‌اند و به تمامی جان پاکند و پسرانی جویای نام، پاک و مودب.


نگارنده‌ی اثر« آیین جنگ در شاهنامه‌ی فردوسی» با بیان  ویژگی‌های آیین و سبک زندگی ایرانی اذعان می‌دارد که در خانواده‌ی شاهنامه‌ی فردوسی حتی بیگانگان اگر بتوانند خوی و خصلت ایرانی را دریابند، پیوندشان  مستحکم می‌شود.

پیران و اغریرث و  فرنگیس و جریره تورانی از این دسته اندو اگر در نیافتند حتی اگر هزار سال نیز شخص اول ایران باشند نمی‌توانند با این خانواده در پیوند باشند حتی اگر ضحاک باشند.
در خانواده‌ی شاهنامه؛ مهرورزی، عدالت، تلاش، جوانمردی، درایت، یزدان‌خویی و یزدان‌شناسی زن و مرد نمی‌شناسد، زال و سیندخت و رستم و فرنگیس درحوزه‌ی انسانی یکی می‌شوند.


 موسوی استاد دانشگاه و شاهنامه‌پژوه و نویسنده‌ی استانی، در رابطه با شاهنامه و امروز، براین باور است که ایران امروز و انسان‌هایی که در جای جای جهان هستی می‌زیند ارتباطی ناگسستنی با  رهنمودهای شاهنامه دارند.
در درازنای زمان مردم ایران با مردانگی‌ها، بخشش‌ها، مبارزه با بیداد، دفاع از ناتوانی، حق‌جویی‌ها، عصمت‌ها و عفت‌های شاهنامه پیوندی جدا ناشدنی دارند و این مفاهیم ارزشمند می‌تواند فانوسی روشن بر فراز راه و زندگی آینده‌سازان ایران اسلامی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =