گسترش ارتباط با کودکان و نوجوانان نوقلم از طریق نامه‌نگاری اینترنتی

نخستین وبینار سراسری مربیان و کارشناسان بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست مربیان و کارشناسان بخش مکاتبه‌ای با حضور ۷۰ نفر از مربیان و کارشناسان ادبی به صورت مجازی در حال برگزاری است.

بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی و هنری یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های کانون است که در آغاز با عنوان «مرکز بررسی آثار» فعالیت می‌کرد. مبنای اصلی فعالیت آن بررسی آثار ادبی مخاطبان کودک و نوجوان است که از طریق مکاتبه در اختیار کانون قرار می‌گیرد و مربیان کانون در کنار ایجاد رابطه‌ای صمیمی، دوستانه و توأم با امنیت با اعضاء، به آن‌ها آموزش‌هایی تخصصی در زمینه‌ نوشتن خلاق، شعر و داستان‌ ارایه می‌دهند.

در این زمینه مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری در جریان برگزاری نخستین وبینار سراسری مربیان و کارشناسان بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون، ضمن قدردانی از زحمات مربیان پاسخگو و کارشناسان بخش مکاتبه‌ای به دلیل برگزاری برنامه‌های متنوع و پربار استانی، با اشاره به پیشینه‌ غنی بخش مکاتبه‌ای و با تأکید بر اهمیت نامه‌نگاری، به این نکته اشاره کرد که در یکسال‌ونیم گذشته، همه‌گیری بیماری کرونا نه تنها ارتباط مکاتبه‌ای را کمرنگ نکرد بلکه باعث شد اعضا در کنار مکاتبه به شیوه‌ سنتی با نامه‌نگاری در فضای مجازی و از طریق رایانامه نیز آشنا شوند.

انسیه موسویان همچنین از حمایت و همراهی مدیران کل استانی برای تقویت بخش مکاتبه‌ای و زحمات مربیان سیار و پستی استان‌ها که همواره بازوی کمکی بخش مکاتبه‌ای در کشف استعدادهای اعضا هستند، قدردانی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مواردی چون افزایش هزینه‌های پستی، کمبود نیرو، جابه‌جایی یا تغییر مربیان بخش مکاتبه‌ای و همچنین در دسترس نبودن سامانه‌ هماهنگ و یکسان برای ثبت و گزارش‌گیری نامه‌های این بخش را به عنوان مهمترین مشکلات بخش مکاتبه‌ای برشمرد و اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ نزدیک، با تلاش دفتر فناوری اطلاعات، امکان ایجاد سامانه‌ای مناسب برای ثبت این فعالیت میسر شود.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون همچنین گفت: امیدواریم هر زمان امکان جذب نیرو یا افزایش ساعت برای مربیان پاره وقت کانون فراهم شود، مربیان بخش مکاتبه‌ای هم مد نظر قرار گیرند تا با ساماندهی نیروی انسانی در این بخش شاهد تقویت و گسترش فعالیت مکاتبه‌ای در کشور باشیم.

در بخش دیگری از نشست فروغ‌السادات شایگان معاون آفرینش‌های ادبی، به این موضوع اشاره کرد که همواره مربیان مکاتبه‌ای و تمام کسانی که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند باید به تفکر آزاد توجه کنند و درهای اندیشه خود را به رویکردها و نظرگاه‌های جدید باز بگذارند و تصور نکنند که هر آنچه فکر، احساس و رفتار می‌کنند درست است.

در این نشست فرزانه رحمانی، کارشناس مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون به اهمیت نامه‌نگاری و اینکه نامه‌ها سندهای مکتوبی هستند که از هر انسانی با هر جایگاه و موقعیتی به جا خواهد ماند اشاره کرد. مهمترین مباحثی که در این نشست به آن پرداخته شد، شیوه‌های صحیح نامه‌نگاری، به‌کارگیری لحن صمیمی و دوستانه در نامه‌ها، توجه به نامه به عنوان یک متن آموزشی و اهمیت دقت در نگارش درست، توجه به رسم‌الخط فارسی و ویرایش نامه‌ها، استفاده از آثار بزرگان شعر و ادب پارسی با هدف غنای نامه و آشنایی مخاطبان با الگوهای درست نوشتاری بود.

از نکات دیگری که در این نشست به آن اشاره شد ضرورت شیوه‌های نوین نامه‌نگاری با توجه به گسترش فضای مجازی و ارتباط کودکان و نوجوانان به ویژه در روزگار کرونا با این فضا بود.

در بخش دیگری از این نشست، سمیرا قیومی مربی پاسخگوی کانون استان تهران تجربه‌های خود را در زمینه‌ نامه به عنوان ابزاری برای گفت‌وگوی موثر بین مربی و عضو با همکاران خود به اشتراک گذاشت و عزت صدیقی‌لویه، کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان خراسان رضوی، در خصوص ضرورت هماهنگ‌سازی شیوه‌ ثبت مکاتبات  و اهمیت کار پژوهشی بر روی نامه‌های اعضا به عنوان یک منبع عظیم از داده‌های مختلف با شرکت‌کنندگان صحبت کرد.

فعالیت مکاتبه‌ای؛ فعالیتی تربیتی، ساختارمند، مستمر و دارای هدف است که در راستای جذب، پرورش و شکوفایی ذوق و استعداد ادبی کودکان و نوجوانان و از طریق مکاتبه صورت می‌گیرد و آموزش‌های این بخش، بیشتر به کودکان و نوجوانانی که دسترسی به مراکز فرهنگی هنری کانون ندارند یا در مناطق محروم هستند ارائه می‌شود. از میان کودکان و نوجوانان دیروز بخش مکاتبه‌ای، تاکنون شاعران و نویسندگان و هنرمندان بزرگی به جامعه ادبی کشور معرفی شده‌اند.

این بخش در حال حاضر بیش از ۶هزار عضو در سراسر کشور دارد و سالانه نزدیک به ۱۰هزار مکاتبه بین عضو و مربی انجام می‌شود. هم اکنون ۴۰ مربی پاسخگو و ۱۱ کارشناس ادبی مکاتبه‌ای در کشور در این حوزه مشغول به کار هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =