برگزاری جشنواره باعث احیای هنر قصه‌گویی می‌شود

داور بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان احیای هنر قصه‌گویی را یکی از کارکردهای مهم برگزاری این رویداد فرهنگی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معصومه محمدی گوینده، مجری و تهیه‌کننده رادیو با بیان اینکه در دنیای امروز همه چیز در حال توسعه و پیشرفت است، گفت: با ورود فضای مجازی به دنیای کودکان نقش قصه‌گویی که در گذشته کارکرد آموزشی و تفریحی داشته کمرنگ شده است.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره قصه‌گویی باعث شده این هنر تا حد زیادی جایگاه خود را در جامعه پیدا کند و نقش آموزشی آن در زندگی کودکان و نوجوانان پر رنگ‌تر شود.

محمدی افزود: برگزاری این جشنواره‌ها باعث می‌شود قصه‌گویان توانمندی هنر خود را به نمایش بگذارند و با در معرض داوری قرار گرفتن به بهتر شدن توانایی خود کمک کنند.

داور بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی با بیان اینکه روند برگزاری جشنواره در ۲۳ دوره گذشته صعودی بوده و هر ساله در شیوه‌نامه برگزاری تغییرات زیادی صورت گرفته، ادامه داد: البته گاهی افزودن بعضی از بندها به قوانین باعث شده تا شرکت‌کنندگان برای حضور در این جشنواره دچار چالش شوند که این مساله با نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در پایان هر جشنواره قابل حل شدن است.

داور بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی کانون تصریح کرد: یکی از تغییراتی که در جشنواره بیست‌وسوم انجام شده، اضافه شدن بخش پادکست به این رویداد بود تا افرادی که امکان حضور ندارند بتوانند از این طریق آثار خود را به جشنواره ارسال کنند.

محمدی در رابطه با معیارهای داوری «پادکست» گفت: تناسب قصه با گروه سنی مخاطب، بیان و شیوه قصه‌گویی و میزان آشنایی قصه‌گو با تولید پادکست از مواردی بود که در داوری‌ها بسیار مورد توجه قرارگرفت.

وی افزود: خلاقیت در این بخش همچنین نوع صداگذاری و رعایت نکات فنی نیز از مسائلی بود که در بخش داوری به آن توجه ویژه‌ای شده است.

این مجری رادیو در ادامه تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، تفاوت «پادکست» و قصه صوتی است، پادکست یک کار برنامه‌ریزی شده است که از ابزارهای فنی متعددی برای ساخت آن استفاده می‌شود و یک بسته شکیل‌تر به ما ارائه می‌دهد که تاثیرگذاری بیشتری دارد.

محمدی همچنین در رابطه با تاثیرگذاری پادکست و قصه‌گویی چهره به چهره، تاکید کرد: سلیقه مخاطب در این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، گاهی یک قصه‌گو می‌تواند از طریق صدا ارتباط احساسی خود را با مخاطب برقرار کند اما ازسوی دیگر گاهی این اتفاق از طریق حرکات بدن و میمیک صورت امکان‌پذیر می‌شود.

داور بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی کانون تاکید کرد: یکی از مواردی که در رابطه با پادکست و قصه‌گویی همیشه محل مناقشه بوده تفاوت این دو است.

وی گفت: در قصه‌گویی چهره به چهره فیزیک و صدا با هم به کمک قصه‌گو می‌آیند و احساسات از هر دو طریق منتقل می‌شود اما در «پادکست» فرد باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا با استفاده از صدا و فن بیان حس خود را به مخاطب انتقال دهد.

محمدی در پایان تصریح کرد: امیدوارم تغییراتی که هر سال در شیوه‌نامه برگزاری جشنواره قصه‌گویی انجام می‌شود به رشد و ارتقا سطح این جشنواره کمک کند.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =