نشست تخصصی «اشتراک اندیشه» در کانون سمنان

نشست تخصصی مجازی «اشتراک اندیشه» با رویکرد شیوه‌های خلاق معرفی کتاب ویژه مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، در آغازین‌روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی و در راستای شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»، نخستین نشست تخصصی «اشتراک اندیشه» با رویکرد شیوه‌های خلاق معرفی کتاب، ویژه مسئولان و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی مراکز فرهنگی هنری ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ در بستر فضای مجازی برگزار شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان ضمن ابراز خرسندی از استقبال مربیان از این فراخوان و قدردانی از آن‌ها برای ارائه‌ی آثار باکیفیت، تأکید کرد: در برنامه‌هایی که از تجربیات هم استفاده می‌کنیم و نسبت به فعالیت‌های ایده‌پردازانه، اظهار نظر می‌کنیم و بهره می‌گیریم، جنبه‌ی تجربی و علمی دارد و بسیار جذاب است.

خدابخشی تأکید کرد: این برنامه در راستای فراخوان ایده تا اجرا بوده و هر ایده و اندیشه‌ای که به‌عنوان یک خلاقیت و نوآوری، بروز و ظهور پیدا می‌کند، نحوه‌ی به‌کارگیری و اجرای آن مهم است و با اشتراک‌گذاری ایده‌ها می‌توانیم مکمل فعالیت‌های یک‌دیگر باشیم.

سکینه پارسا کارشناس فرهنگی کانون استان سمنان اظهار داشت: با توجه به وضعیت کنونی جامعه و محدودیت پذیرش مخاطبان کودک و نوجوان در برخی مراکز فرهنگی‌هنری و اجرای اغلب فعالیت‌های کانون پرورش فکری به‌صورت مجازی، شرایط مناسبی برای ظهور و بروز خلاقیت و نوآوری در انجام فعالیت‌ها فراهم شد و شیوه‌نامه‌ی «اشتراک اندیشه» از سری برنامه‌های مصوب کتاب کار سال استان، به‌منظور هم‌افزایی و اشتراک ایده‌های جدید اجرای فعالیت‌های غیر حضوری با هدف خلاقیت در اجرای فعالیت‌، استفاده از خرد جمعی و ارائه‌ی راهکار برای انجام فعالیت‌های جذاب‌تر، تدوین و به مراکز ارسال شد.

وی در ادامه افزود: مربیان علاقه‌مند به شرکت در این فراخوان، فایل‌های صوتی و تصویری خود را در مدت‌زمان ۵ تا ۱۵ دقیقه تهیه و همراه با گزارش مکتوب شامل بازخوردها، آمار و...، در بازه‌ی زمانی مشخص ارسال کردند و پس از بازبینی و داوری، از مجموع ۳۰ اثر ارسالی، تعداد ۱۰ اثر، انتخاب و شایسته‌ی تقدیر شناخته شد.

پارسا در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در معرفی کتاب، هدف مربی، جذب مخاطب است و این فعالیت کاملاً با نقد کتاب تفاوت دارد؛ چراکه هر نقد کتابی می‌تواند معرفی کتاب باشد، اما معرفی کتاب، نقد کتاب نیست و در نقد کتاب، ارزیابی‌کننده‌ی کتاب، نظر خود را به مخاطب ارائه یا تحمیل می‌کند حال آنکه در معرفی کتاب، هدف، جذب مخاطب و سوق دادن او به مطالعه‌ی کتاب است.

پارسا تأکید کرد: در معرفی کتاب موارد مهمی شامل خلاقانه بودن طرح، کارآمدی طرح، جذابیت برای مخاطب، تأثیرگذاری، متناسب بودن با امکانات و شرایط مرکز، توان و تخصص مربی، پویایی، مخاطب‌محوری و تعمیم‌پذیری، اجرای آسان و مستندسازی از اهمیت بالایی برخوردار است و معرفی کتاب با اهداف سازمانی کانون ازجمله پرورش خلاقیت و بالابردن سرانه‌ی مطالعه در جامعه، هم‌سو بوده و از فعالیت‌های عمومی و اصلی آن به‌شمار می‌رود.

گفتنی است، در ادامه‌ی این نشست، مربیان برگزیده مراکزفرهنگی‌هنری کانون استان به ارائه‌ی طرح‌های خلاق خود پرداختند و از نظرها و پیشنهادهای سایر مربیان بهره بردند و در پایان، معاون فرهنگی به جمع‌بندی مطالب پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =