اعلام اسامی برگزیدگان جایزه کتاب سال کودک و نوجوان کانون

برگزیدگان جایزه کتاب سال کودک و نوجوان کانون در مراسمی با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران و تصویرگران معرفی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم جایزه کتاب سال کودک و نوجوان کانون با حضور مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون، مصطفی رحماندوست دبیر این رویداد و جمعی از نویسندگان، شاعران، تصویرگران و برگزیدگان برگزار شد.

در این مراسم هفت اثر در شاخه‌های داستان کودک، شعر کودک، داستان نوجوان، شعر نوجوان، بازنویسی و تصویرگری، که برگزیده کتاب سال شدند، با اهدای جوایز از آنها قدردانی شد.

بر اساس این خبر، برگزیدگان جایزه کتاب سال کودک و نوجوان از بین ۷۹ اثر که در جایزه کتابِ ماه به عنوان نامزد و یا برگزیده معرفی شده بودند، انتخاب شدند.

بر همین اساس در بخش «داستان نوجوان» با داوری محمدرضا یوسفی، مرجان فولادوند و جعفر توزنده‌جانی ۱۵ اثر مورد بررسی قرار گرفت و کتاب «بی‌نشان‌های ارس» نوشته محسن هجری از انتشارات سوره مهر جایزه برگزیده کتاب سال را از آن خود کرد.

در بخش «شعر نوجوان» نیز کتاب «صدای پنجره می‌آید» سروده مهدی مرادی از نشر گویا برگزیده کتاب سال شد. این بخش با ۱۲ کتاب به داوری بابک نیک‌طلب، مریم اسلامی و جعفر ابراهیمی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین «داستان کودک» با ۲۲ عنوان کتاب در این رویداد حضور داشت. برگزیدگان این بخش به داوری مجید راستی، محمدرضا شمس و افسانه موسوی‌گرمارودی؛ فریبا کلهر با کتاب «یک آدم نقاشی کن» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «سرزمین مرده‌ها و زنده‌ها» به نویسندگی طاهره ایبد از انتشارات شهر قلم شدند.

داستان «یک آدم نقاشی کن» اثر فریبا کلهر، پیشتر برگزیده جایزه کتاب ماه خرداد را از آن خود کرده بود.

کتاب‌های نامزد در بخش «شعر کودک» ۱۱ عنوان بود و داوری این بخش را احمد میرزاده، محمود پوروهاب و کبرا بابایی بر عهده داشتند. جایزه برگزیده کتاب سال در این بخش به کتاب «به سیب گفتم سلام خانم» سروده ناصر کشاورز از انتشارات به‌نشر رسید. این کتاب پیش از این برگزیده جایزه کتاب ماه اسفند شده بود.

همچنین جایزه‌ مهدی آذریزدی (بهترین کتاب بازنویسی و بازآفرینی)، جایزه‌ بهترین تصویرگری کتاب و جایزه‌ فرصت طلایی (برای کتاب‌هایی که فرصت چاپ نداشته‌اند) از دیگر بخش‌های جایزه کتاب سال است.

بر همین اساس کتاب‌های نامزد در بخش آذریزدی ۱۶ عنوان بود که با داوری محمد میرکیایی، حسین فتاحی و مریم جلالی، کتاب «طوطی‌نامه» نوشته زهرا حیدری از انتشارات سوره مهر برگزیده کتاب سال در این بخش شد.

بخش تصویرگری با ۴۵ عنوان اثر به داوری کوروش پارسانژاد، کمال طباطبایی و فاطمه قربان، کتاب «ضحاک ماردوش» با تصویرگری نوشین صفاخو از انتشارات مدرسه را برگزیده کتاب سال معرفی کرد.

در بخش فرصت طلایی نیز با داوری مصطفی رحماندوست، حمیدرضا شاه‌آبادی و محمدرضا کریمی‌صارمی ۲۰ کتاب مورد بررسی قرار گرفت. اما داوران در این بخش اثری را به‌عنوان برگزیده‌ معرفی نکردند.

این مراسم صبح روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

نخستین دوره جایزه‌ کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری، با هدف کمک به ارتقای کیفیت آثار و معرفی کتاب‌های مناسب به مخاطبان کودک و نوجوان و خانواده‌ها و نیز حمایت از پدیدآورندگان این حوزه به دبیری مصطفی رحماندوست برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =