لزوم توجه به کتابخانه‌های کانون

مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری و مصطفی رحماندوست دبیر جایزه کتاب سال کودک و نوجوان در جریان مراسم پایانی این جایزه با تأکید بر اهمیت کتابخانه‌های کانون، تجهیز کتابخانه‌های مراکز را مهم و ضروری دانستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در جریان برگزاری مراسم پایانی جایزه کتاب سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری، دبیر جایزه کتاب و مدیرعامل دقایقی را صحبت کردند.
توجه به کتاب اساس کار کانون است
مدیرعامل کانون ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جایزه کتاب سال گفت: کتابخانه‌های کانون رشد قابل توجهی داشته و توجه به آنها از ضروریات شرایط امروز جامعه و از دغدغه های من است.
مهدی علی‌اکبرزاده کتاب را اساس کار کانون پرورش فکری معرفی کرد و ادامه داد: خانواده‌ها کتاب‌های کانون را دوست دارند و به بچه‌هایشان معرفی می‌کنند. همچنین جامعه فرهنگی ما مرغک کانون را می‌شناسند، بنابراین کتاب‌های کانون بهترین معرف ما به خانواده‌ها و دیگر اقشار جامعه هستند.


وی افزود: خانواده‌هایی که به کانون اعتماد دارند انتظار دارند کانون کتاب‌های خوب سایر ناشران را هم معرفی کند و آنوقت علاوه بر کانون به کتاب‌های سایر ناشران هم اعتماد پیدا خواهند کرد.
علی‌اکبرزاده بیان کرد: درحال حاضر به همت دوستان، مجموع کتاب‌های کودک و نوجوان را برای جامعه کودک و نوجوان معرفی می‌کنیم. کانون باید بتواند علاوه بر معرفی این کتاب‌ها تعدادی از آثار را خریداری و به کتابخانه‌ها ارائه دهد. نه تنها در هفته کتاب بلکه این مهم هماره باید از دغدغه های ما باشد. زندگی باید توام با کتاب باشد و قطعا بدون کتاب هر جامعه ای بال و پری برای درنوردیدن افقهای روشن نخواهد داشت. هرکس به هر شکل که می‌تواند باید از کتاب لذت ببرد. بسیاری خلاقیت‌ها با کتاب بروز می‌کند پس لازم است فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهیم و در کانون به کتابخانه‌های مراکز توجه بیشتری داشته باشیم. همچنین مربیان باید در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده و با کودکان تعامل مناسب داشته باشند.
مدیرعامل کانون درپایان صحبت‌هایش مصطفی رحماندوست را به‌عنوان دبیر دور بعدی جایزه کتاب سال معرفی کرد.


مصطفی رحماندوست در بخشی از این مراسم، جریان کتاب سال کانون را اتفاقی خوب و جالب توجه دانست که در دوره‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی نمود داشته است و در ادامه بیان کرد: جشنواره کتاب کودک و نوجوان ۱۸ دوره برگزار و در سال‌هایی با وقفه مواجه شده است، مثلا برخی اوقات هر دوسال اتفاق می‌افتاد. اما در تمام دوره‌ها کتاب‌های خوب را به قصد خرید برای انتشارات کانون تهیه کرده‌ایم. با پیگیری‌هایی که انجام شد دوباره برای برپا کردن این جریان آبرو گذاشتیم و خوشبختانه جایزه کتاب سرپا ایستاد.
دبیر جایزه کتاب در ادامه گفت: جایزه اصلی ما در این رویداد خرید تعدادی کتاب برای کتابخانه‌ها بود. در این مدت کتاب‌هایی به کمک کارشناس‌ها خریداری شد و کانون نفس تازه‌ای کشید. این اتفاق سبب شد نویسنده‌ها از اینکه کتابشان به مخاطب می‌رسد ابراز خوشحالی کنند و از طرفی ناشران هم از به فروش رفتن آثارشان خوشحال باشند.
وی افزود: کتابخانه‌های کانون جایگاه مهمی دارند و ما هنوز به ارزش آن پی نبرده‌ایم. کمتر چهره هنری را می‌بینیم که از کتابخانه کانون شروع نکرده باشد.
رحماندوست درباره بررسی کتاب‌های شعر و داستان در این دوره از جایزه کتاب سال اظهار کرد: در این دوره فقط کتاب‌های خیالی (شعر و داستان) را انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم مدیران کانون همت کنند و در دوره‌های آینده این جایزه به همه رشته‌ها اختصاص پیدا کند. البته سایر موضوعات هم بررسی شده اما به برگزیده‌های شعر و داستان جایزه اهدا می‌شود.
دبیر جایزه کتاب با اشاره به نام زنده‌یاد مهدی آذریزدی بیان کرد: چون بازنویسی جریان مهمی است، در این دوره جایزه بازنویسی هم داشته‌ایم و این جایزه را به نام مهدی آذریزدی گذاشته‌ایم.
رحماندوست در پایان گفت: داوران ما از نویسندگان و مروجان کتاب بودند که به بنده و کانون لطف داشتند. از مدیران کانون سپاسگزار  هستم که در روند داوری آثار دخالتی نداشتند و داوری هم. بسیار مردمی و کارشناسانه بود. امیدوارم در دوره‌های بعد هم این روند ادامه داشته باشد. در شرایط فعلی و باوجود مشکلات اقتصادی و کرونا برگزاری مراسم کار سختی است بنابراین باوجود سختی‌هایی که وجود دارد برگزاری این مراسم اتفاق خوبی بود و خوشحال هستم که این اتفاق در ارتباط با کودکان رقم خورد. آرزو می‌کنم جایزه کتاب ادامه داشته باشد تا کتاب‌های زیادی در دسترس باشند و فرصتی باشد برای اینکه دورهم جمع شویم.
مراسم پایانی جایزه کتاب سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری صبح روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =