ارتباط کودکان با شاهنامه پیوند با خرد و فرزانگی است

سجاد نجفی بهزادی نویسنده، پژوهشگر و استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد در مقدمه‌ی برگزاری دومین مهرواره‌ی ملی شاهنامه خوانی کانون استان چهارمحال و بختیار ی، شاهنامه را تبیین فرهنگ ‌و هویت ملی خواند و ارتباط کودکان با این اثر ارزشمند و فاخر ادبی را پیوند با خرد و فرزانگی دانست.

به گزاش روابط عمومی کانون استان چهارمحال و بختیاری، در امتداد فعالیت‌های دبیرخانه‌ی دومین مهرواره‌ی ملی شاهنامه خوانی  جمعی از صاحب نظران، فرهیختگان، پژوهشگران و شخصیت‌های علمی و ادبی استانی و کشوری به حلقه‌ی این  فراخوان پیوستند و ضرورت آشنایی نسل کودک و نوجوان با شاهنامه و شاهنامه‌خوانی را تبیین نمودند.

سجاد نجفی بهزادی نویسنده، پژوهشگر و استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد با بیان این دیدگاه که شاهنامه جلوه‌گاه حیات قومی ملتی است که سالیان  دراز در اوج و فرود زندگی خویش  تجربه‌ها اندوخته و سرمایه‌های ذوقی و فکری  و معنوی فراوان را  در خلال تاریخ  ممتد و پرشکوه خود جذب کرده است و آشنایی با شاهنامه به منزله شناخت تمدن، فرهنگ و آداب و رسوم غنی گذشته  است از منظر مخاطب شناسی امروز، شاهنامه را به عنوان یکی از گنجینه‌ها و سرمایه داشت‌های ادبی و ملی، متعلق به عموم افراد جامعه دانست و گفت: مخاطب این اثر سترگ در دوره‌های گذشته فرهیختگان علمی، بزرگان نظامی و  در درجه‌ی دوم عموم مردم بودند؛ اما امروز  مختص گروه خاصی از جامعه (بزرگسالان) نیست؛ بلکه به عنوان بزرگترین میراث ملی و فرهنگی و تبلور اندیشه‌های ناب ایران گذشته، مورد علاقه‌ی تمام کسانی است که  به هویت ایران عشق می‌ورزند و گم شده‌های ملی و تاریخی خود را در لابه‌لای آن جست و جو می‌کنند. کودکان و نوجوانان نیز  به عنوان مخاطبان شاهنامه برای آشنایی با فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم گذشتگان خویش نیاز به برقراری ارتباطی صمیمی و آسان با این اثر گرانسنگ دارند.
این پژوهنده‌ی زبان و ادبیات فارسی، پیرامون روش‌های انتقال مفاهیم  شاهنامه به کودکان و تاثیر مهرواره‌ها و جشنواره‌های شاهنامه‌خوانی بر مخاطب کودک و نوجوان اذعان داشت: یکی از راه‌های آشنایی کودکان با شاهنامه، هنر نقالی و شاهنامه‌خوانی است. 
شرکت در همایش‌ها، سمینارها و مهرواره‌های ملی تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب کودک به متن فاخر و عظیم شاهنامه؛ این  سند سترگ ملی دارد.
همایش‌های شاهنامه‌خوانی و برگزاری مهرواره‌های ملی گام مهمی برای آشنایی مخاطب کودک و نوجوان با زبان، روح و اندیشه‌های ناب شاهنامه محسوب می‌شود در حقیقت ارتباط کودکان باشاهنامه پیوند با خرد و فرزانگی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =