هجدهمین جلسه انجمن ادبی «سروناز»

هجدهمین جلسه انجمن ادبی «سروناز» همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی و با حضور محدثه الماسی، شاعر و منتقد ادبی در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، غزل، شعرسپید و شعر مرکب حرکت، از جمله قالب‌هایی بود که در انجمن شعر «سروناز» از سوی محدثه الماسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. او شعر سپید را از جریان‌های مهم شعر معاصر کشور معرفی کرد که قابلیت‌های خوبی برای انتقال اندیشه و مفاهیم دارد.

این منتقد ادبی، موسیقی درونی،تصویرسازی و ایجاز را از ویژگی‌های مهم شعر سپید برشمرد و یادآور شد: شاعر سپیدسرا سعی می‌کند با فاصله گرفتن از هنجارهای سنتی و کلاسیک، به نوآوری دست بزند.

الماسی به انتخاب صحیح و مناسب واژگان نیز اشاره کرد و وسعت دایره واژگان را فرصت خوبی برای ارائه بهتر اندیشه و احساس دانست.

این کارشناس ادبی کانون خوزستان، درباره شعر مرکب حرکت نیز به ارائه توضیح پرداخت و آن را شعری معرفی کرد که شاعر در قالب آن، فرصت دارد محتوا را به شکلی سریع به ذهن مخاطب انتقال دهد. او گفت:  شاعر باید در این قالب، متوجه پویایی و حرکت‌مند بودن شعرش باشد.

او به ویژگی‌های قالب ترانه هم اشاره کرد و وزن سالم و مناسب، موضوع خوب، زبان و ارتباط طولی را از ویژگی‌های آن دانست و در پایان یادآور شد که  شاعر باید با زبان و اندیشه‌ی مردم روزگارش هماهنگ باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =