کد خبر: 310239
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۴
بازدید 383
کانون بهترین و صمیمی‌ترین جایی است که دیده‌ام

به بهانه فرا رسیدن بیست‌ونهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بر آن شدیم تا با یکی از همکاران که در عرصه کتاب و کتابخوانی فعالیت دارد به گفتگو بنشینیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در آستانه بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی و به سبب آشنایی هرچه بیشتر با تلاشگران عرصه کتاب و کتابخوانی به دیدن یکی از همکاران کانون استان همدان رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم که در ذیل می خوانید:


•  خانم ملکی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب لطفاً خودتان را به طور کامل معرفی کنید:
به نام خدا، طاهره ملکی متولد اول مهر سال ۱۳۵۱، فوق لیسانس تکنولوژی آموزشی، دارای ۲۰ سال سابقه‌ی دبیری آموزش و پرورش در  رشته‌های هنری و گرافیک و ۱۵ سال مربیگری رشته خوشنویسی در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نهاوند.


•  با توجه به این که دبیر رسمی آموزش و پرورش هستید و شغل ثابتی دارید، چرا کار در کانون را ادامه می‌دهید؟
اوائل سال ۸۵ بود، با توجه به آشنایی کاملی که یکی از دوستانم از روحیات و علاقه‌ی من به هنر داشت، پیشنهاد کرد که به کانون مراجعه و با فعالیت‌های آن آشنا شوم. همین باب آشنایی من با کانون را باز کرد و از همان سال همکاری خود با این دستگاه دوست داشتنی را آغاز کردم.


•  از نظر شما کانون چگونه جایی‌است؟
آغاز کار من در آموزشگاه‌های ابتدایی سطح شهرستان نهاوند بود و با بچه‌ها ارتباط نزدیکی داشتم، اما وقتی وارد کانون شدم احساس کردم کانون با مدرسه از زمین تا آسمان تفاوت دارد، اینجا جایی است پر از صفا و صمیمیت و عشق. پس با افتخار می گویم، کانون بهترین و صمیمی‌ترین جایی است که دیده‌ام.


•  خانم ملکی در کنار آموزش خوشنویسی چه فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهید؟
من از وقتی که وارد کانون شدم، احساس کردم کودکان و نوجوانان از روی علاقه و اشتیاق در کلاس‌های کانون شرکت می‌کنند ، همین مرا برآن داشت که در کنار فعالیت خوشنویسی، سعی کنم دانش و آگاهی خود را بالا ببرم تا بتوانم سوال‌های کودکان و نوجوانان را پاسخ دهم، با این دیدگاه، به مطالعه و تحقیق روی آوردم، همین باعث شد که به مترجمی و تالیف کتاب هم بپردازم.


•  بفرمایید تا به حال چند کتاب ترجمه و تالیف کرده‌اید؟
 سه کتاب به نام‌های «اجرای برنامه هنری جنسیت محور»، «جنسیت روانشناسی و عدالت»، «هنردرمانی» را ترجمه و کتاب «نقش انیمیشن بر آموزش علوم» را نیز تالیف کرده‌ام.

•   با توجه به این‌که دبیر هنر هستید، در کانون مشکلی جهت آموزش خوشنویسی به تنهایی ندارید؟
درست است بنده به عنوان مربی خوشنویسی هستم ولی شیوه‌ای که در پیش گرفته‌ام این است که کلیه‌ی فعالیت‌های هنری کانون را به مدرسه و دانش‌آموزان منتقل می‌کنم به گونه‌ایی که با اجرای فعالیت‌های هنری کانون در مدرسه اکثر دانش آموزانم را به سمت کانون هدایت می‌کنم، تا جایی که در مسابقات مختلف این دانش‌آموزان شرکت کردند و حائز رتبه شدند. امسال نیز آثار دو عضو کارگاه خوشنویسی‌ام در مهرواره عکس به عنوان عکس برتر انتخاب شد. 


•  توصیف کارگاه خوشنویسی از منظر شما؟
کلاس خوشنویسی از نظر بنده، اوج عشق و صمیمیت، حرکت دست و صدای قلم روی کاغذ است که برایم نهایت یک آرامش خاص و دلنشین است.


•  خاطره‌ای از برگزاری کارگاه خوشنویسی‌تان برایمان بگویید.
در یکی از کارگاه‌های خوشنویسی عضوی داشتم کلاس سوم ابتدایی بود، از بدو ورود به کلاس کلمه‌ای حرف نمی‌زد. اوائل حس کردم که مشکلی دارد یا نمی‌تواند حرف برند. فقط لبخند می‌زد، ولی از چشمانش عشق و علاقه به کلاس را می‌دیدم.  وقتی با مادرش به صحبت نشستم، متوجه شدم او به علت مشکلی که برایش پیش آمده از حرف زدن در جمع می‌ترسد. با ترفندهای مختلف با او طرح دوستی ریختم و کم‌کم اورا به صحبت واداشتم. این بهترین خاطره‌ای است که از کلاس خوشنویسی دارم.


•  با توجه به اینکه قریب به ۲ سال است کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود نظرتان را در این مورد بیان بفرمایید؟

کلاس‌های حضوری ویژگی‌های خاص خودش را دارد، ترجیح می‌دهم با خود اعضا ارتباط مستقیم داشته باشم، ولی کارگاه‌های مجازی هم بسیار خوب و کاربردی‌است مخصوصا برای کسانی که منزلشان با کتابخانه های کانون فاصله دارد و امکان رفت‌ و آمد ندارند.


•  خانم ملکی بفرمایید غیر از مدرک خوشنویسی چه مدارک دیگری‌ در کارنامه‌ی خود دارید؟
بنده غیر از مدرک خوشنویسی، مدرک گچبری مدرن (کتیبه)، مجسمه سه بعدی را دارم و به تازگی در آزمون پیشرفته جهت دریافت مدرک بین‌المللی این رشته شرکت کردم. مدرک بین‌المللی عروسک‌های فانتزی، تابلو دکوراتیو، آبستره ‌پیشرفته و رزین پیشرفته را نیز در کارنامه دارم.


•   آخرین سخن؟
جا دارد از مدیرکل محترم کانون خانم ضرابی‌زاده و هم‌چنین کارشناس محترم هنرهای تجسمی خانم لیلاسادات خوانساری بابت تمامی رهنمودها و مساعدت‌هایشان تشکر و قدردانی کنم. از خداوند مهربان آرزوی سلامتی و موفقیت برای آن‌ها و همه‌ کودکان و نوجوانان سرزمینم را دارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =