شعرباید یک گوشه و کٌنج تاریک این هستی را روشن کند

در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی صدو سی و دومین انجمن شاعران نوجوان آفتاب با حضور میثم متاجی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خراسان رضوی، عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان با اعلام این خبرافزود: این انجمن عصر پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در فضای مجازی و با حضور ۱۸ عضو انجمن ونقد و بررسی اشعار اعظم یوسف‌زاده، غزاله اسدی، مرتضی چزکی و شعرخوانی مبینا حریفی و زینب شفیع نادری برگزار شد.

میثم متاجی شاعرومنتقد درنقد شعرمرتضی چزکی یادآورشد که شاعر جهان بینی امید بخش و روشنی دارد. جهان بینی در اختیار شاعر است که براساس اندیشه‌اش جهان بینی سیاه، سفید و یا خاکستری خواهد داشت.

متاجی درباره صورخیال در شعر گفت: صورخیال در شعرسنتی براساس کلمات و ترکیبات بود اما در شعر مدرن براساس کلیت اثر است. مجاز، استعاره، کنایه، تشبیه و ... زیر مجموعه صورخیال هستند؛ شعر نباید از صورخیال فاصله داشته باشد چرا که این‌هاست که متن را تبدیل به شعر می‌کند.

او ادامه داد: شعر محصول زیبایی‌شناسی مبتنی بر زینت شعر و زیبایی‌شناسی مبتنی بر معنا و مضمون است. یعنی همزمان که دارد انتقالِ پیام می‌کند باید آن پیام را به شکل ادبی و شاعرانه از طریق صورخیال، از طریق رفتارهای زبانی، ساختار و از طریق فرم و سایر تکنیک‌هایی که به شعر کمک می‌کند منتقل کند.

مبحث آشنایی‌زدایی یا نگاه تازه در شعر، بحث دیگری بود که شاعر مجموعه شعر «شیهه» درباره آن صحبت کرد. متاجی گفت: بحث آشنایی‌زدایی یا نگاه تازه در شعر یعنی طبعا شعری که قرار است در ذهن منِ خواننده و در خاطرم بنشیند و از آن لذت ببرد، باید یک گوشه از هستی و کنج تاریک این هستی را برای من روشن کند. یعنی شاعر به کشف روابط تازه بیاندیشد.

برگزیده جایزه ملی ادبی ایران همچنین درباره وزن و موسیقی بیرونی و قافیه که از جمله موسیقی درونی شعر است گفتگو کرد.

پایان بخش نشست، شعرخوانی مبینا حریفی و زینب شفیع نادری بود. این نشست مجازی ساعت ۱۹ به کار خود پایان داد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =