نگاه نوجوانان هرمزگانی به مبحث طنز، نگاه درستی است

طاهره ایبد برگزیده کتاب سال کانون با حضور در انجمن طنز هرمزگان، نگاه نوجوانان هرمزگانی به مبحث طنز را نگاه درستی برشمرد.

گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ با حضور طاهره ایبد، نویسنده و طنزپرداز کودک ونوجوان نشست انجمن طنز هرمزگان برگزار شد.

خدیجه حاجی‌زاده نماینده‌ی انجمن طنز هرمزگان گفت: در این نشست نقد و بررسی آثار اعضا با حضور ۱۴ نوجوان و ۲مربی برگزار شد.

وی افزود: در ابتدا فاطمه غلامزاده‌ی‌نخلی، کارشناس ادبی استان هرمزگان ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین، طاهره ایبد را بابت برگزیده شدن کتابش به عنوان کتاب سال کانون ستود.

غلامزاده‌ی‌نخلی همچنین گفت: برگزاری این نشست‌ها به صرف زمان و هزینه‌ی زیادی نیاز دارد؛ بنابراین امیدوارم اعضا مثل همیشه این فرصت‌ها را جدی بگیرند و به بازنویسی آثار خود بپردازند.  

این نشست پس از صحبت‌های کوتاه ایبد به نقد داستان   «سوژه‌های بغلی» از سوگند عظیمی پرداخت.

ابتدا انیس موحدی و راضیه علیزاده دو عضو نوجوان انجمن، این داستان را نقد کردند و پس از آن مدرس نشست در مورد این داستان گفت: داستان «سوژه‌های بغلی» عنوان جالبی داشت و نوعی ایهام در ذهن مخاطب ایجاد می کرد، این اثر پتانسیل بالایی برای داستان طنز شدن دارد و از طرح و پیرنگ متفاوتی برخوردار است؛ اما از شخصیتی مثل شخصیت مادر به خوبی استفاده نشده و برخی از شخصیت‌ها در حد کاراکتر باقی مانده اند.  

وی همچنین گفت: برای اینکه آثار به داستان تبدیل شود و از خاطره و مکالمات روزمره فاصله بگیرد پیشنهاد می‌کنم از «من» راوی کمتر استفاده شود.

در ادامه‌ی این نشست کلیپی کوتاه که مروری بر برخی از آثار طاهره ایبد بود به نمایش درآمد و پس از آن برنامه با نقد داستان «به دنبال نخود سیاه» اثر مریم صالحی ادامه پیدا کرد. فرشته خرم و فرزانه نام‌آور دو عضو نوجوانی بودند که این داستان را نقد کردند، در ادامه طاهره ایبد افزود: اثر «به دنبال نخود سیاه»   ویژگی‌های داستانی را دارد اما عدم تعادل اتفاق افتاده و ما با یک گره روبرو هستیم.

وی گفت: طنز سطوح مختلفی دارد و این اثر داستان شوخ طبعانه‌ای دارد و در واقع یک فکاهه است که پس از تمام شدن داستان دیگر ذهن مخاطب درگیر آن نیست، همچنین شخصیت‌های داستان باید عمیق‌تر معرفی می‌شدند.  

در بخش پایانی این نشست اثر یلدا یوسفی با عنوان «شنل قرمزی کمدین شده» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

پس از نقد محمدرضا مسیحی دیگر عضو نوجوان پیرامون این اثر،

ایبد این نوشته را از آن دست کارهای پر زحمت برشمرد و گفت: یوسفی قلم توانایی در طنزنویسی دارد و این مورد کاملا در اثر مشهود است.

 این نویسنده افزود: این داستان همچنین اطلاعات خوبی دارد و در واقع داشتن اطلاعات کمک زیادی به نوشتن داستان می‌کند و به مثابه‌ی گنج داستان است.

وی در تکمیل صحبت‌هایش افزود: این اثر رگه‌های بسیار جالبی داشت، تکه‌هایی که واقعا طنز بودند و نگاه طنز جالبی داشت؛ اما آن چه در این اثر مشخص نیست این است که ما واقعا از این داستان چه می‌خواهیم؟ یا به دنبال چه هستیم؟ با یک سری حیوان روبروییم که رفتارهای انسانی دارند و اگر حذف شوند هم لطمه‌ای به داستان وارد نمی شود.

وی افزود: در داستان «قلعه‌ی حیوانات» جورج اورول اگر حیوانات را حذف کنیم کلیت داستان از بین می‌رود. حیوانات خودشان هستند و خودشان را نشان می‌دهند و نگاه خاصی که اجتماع آن‌ها دارد.  

ایبد در ادامه همچنین گفت: در داستان باید تمام اتفاقات حول محور یک موضوع اتفاق بیفتد، بهتر است این داستان بازنویسی شود تا شاهد اثر پخته‌تری باشیم.

وی در صحبت‌های پایانی خود افزود: قبلا هم گفته‌ام نگاه نوجوانان هرمزگانی به طنز نگاه درستی است، در صورتی که ما در بسیاری از کارهای بزرگسال نیز با فکاهه روبرو هستیم. امیدوارم بچه‌ها بیشتر کتاب بخوانند، و نقدپذیر باشند، چنان که دیدم بچه‌ها هم شنونده و هم نقد پذیر خوبی هستند و توانایی این را دارند که منتقدان اجتماعی خوبی باشند.

نشست آبان ماه انجمن طنز پس از بررسی آثار «سوژه‌های بغلی» از سوگند عظیمی، «به دنبال نخود سیاه» از مریم صالحی و «شنل قرمزی کمدین شده» از یلدا یوسفی به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =