قصه‌گویی۹۰ ثانیه‌ای مهارت کوتاه‌گویی و کوتاه‌شنوی را به ما می‌آموزد

قصه‌گویی در بخش ۹۰ ثانیه‌ای فرصتی فراهم کرده تا ما مهارت کوتاه‌گویی و کوتاه‌شنوی را در عصر کم‌حوصلگی بیاموزیم.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی آرایی داور مرحله پایانی بخش ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره قصه‌گویی با بیان این مطلب گفت: ما باید بپذیریم که در عصر کم‌حوصله‌گی زندگی می‌کنیم و مخاطب دیگر حوصله‌ای برای شنیدن داستان‌های بلند ندارد به همین دلیل قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای فرصتی ایجاد کرده تا ما کوتاه‌گویی و کوتاه‌نویسی را تجربه کنیم که این خود مهارت چشمگیری است.

آرایی افزود: واقعیت این است که مهارت در قصه‌گویی کوتاه در روند قصه‌گویی بلند تاثیرگذار است و فردی که در این بخش تبحر داشته باشد مطمئنا در اجرای قصه‌های بلند با تجربه‌تر عمل می‌کند.

وی در رابطه با اهمیت و ضرورت برگزاری جشنواره قصه‌گویی تصریح کرد: در همه جوامع برای اینکه یک بخش هنری و فرهنگی رسمیت پیدا کند یک اجتماع رسمی از سوی نهادها، گروه‌ها و یا دولت‌ها شکل می‌گیرد. جشنواره قصه‌گویی نیز برای به رسمیت شناختن این جریان است و با توجه به آثاری که در این بیست‌وسه دوره به جشنواره رسیده است می‌توان به این نکته پی برد که جشنواره قصه‌گویی به هدف خود برای ارتقا سطح کیفی و کمی دست پیدا کرده است.

این مدرس قصه‌گویی با صعودی دانستن روند جشنواره در بیست‌وسه دوره گذشته گفت: جشنواره قصه‌گویی در این سالها دچار فراز و نشیب‌های زیادی بوده که بنا به شرایط موجود جامعه، ذائقه و نوع سیاست‌گذاری‌هایی که نهادهای بالادستی ایجاد کرده‌اند اتفاق افتاده اما اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم مطمئنا رشد چشمگیری در این سالها داشته است.

آرایی افزود: در این سالها قصه‌گویان ما خوش تکنیک‌تر شده‌اند، همچنین در انتخاب قصه‌ها دقت بیشتری صورت گرفته و قصه‌ها کوتاه‌تر شده است. در این سالها حتی در نوع لباس و ابزارهایی که قصه‌گویان استفاده می‌کنند هم تغییرات مثبتی دیده‌ایم که به هر چه بهتر شدن قصه‌ها کمک می‌کند.

وی در ادامه گفت: یکی از شاخصه‌های هنر و فرهنگ، پویا بودن آن است یعنی ما در هر شرایطی تغییر را در آن مشاهده می‌کنیم، البته نباید فراموش کرد که گاهی این روند دچار کاستی‌هایی نیز خواهد شد.

داور مرحله پایانی بخش ۹۰ ثانیه‌ای در رابطه با معیارهای داوری این دوره تصریح کرد: اینکه قصه از یک ماجرای برجسته همراه با تعلیق و غافلگیری برخوردار باشد برای من از اهمیت بالایی برخوردار بود. همچنین فن بیان و مهارت استفاده درست از زبان بدن نیز در داوری‌ها بسیار حایز اهمیت بود.

وی در پایان با بیان اینکه امیدوارم قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای ساختار خود را حفظ کند، افزود: باید تلاش کنیم این سبک قصه‌گویی به تولید فیلم کوتاه و کلیپ تغییر پیدا نکند. متاسفانه با توجه به آثاری که به دست ما رسیده متوجه شدیم هنوز شرکت‌کنندگان زیادی تعریف درستی از قصه ۹۰ ثانیه‌ای ندارند و درک درستی از این سبک در آنها ایجاد نشده است.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =