جشنواره‌ قصه‌گویی، قصه را احیا کرد

داور مرحله پایانی بخش ۹۰ ثانیه‌ای معتقد است جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری باعث شده تا فعالیتی که در حال فراموشی بود دوباره احیا شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وحید نیکخواه‌آزاد با بیان این مطلب افزود: برگزاری جشنواره قصه‌گویی از این جهت اهمیت دارد که موضوعی را مطرح می‌کند که سالها مغفول مانده و نقش پررنگی در جامعه امروزی ندارد.

نیکخواه‌آزاد اضافه کرد: قصه‌گویی جز فعالیت‌هایی است که شاید به دست فراموشی سپرده شده و جای آن را فعالیت‌هایی گرفته که دیگر رنگ و بوی قصه‌ها را ندارد. ارتباط چهره به چهره قصه‌گو و مخاطب کمرنگ شده و این باعث شده احساس به خوبی منتقل نشود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته زمانی که نام پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برده می‌شد قصه و قصه‌گویی برای خیلی‌ها تداعی می‌شد ولی امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و مشغله‌ای که در خانواده‌ها وجود دارد این وظیفه به رسانه‌ها و فضاهای مجازی واگذار شده است.

این نویسنده و کارگردان سینما در ادامه گفت: یکی از معضلاتی که در کشور وجود دارد تغییر پی در پی مدیریت‌هاست و زمانی که یک مدیر جدیر وارد مجموعه‌ای می‌شود دیگر پیگیر اتفاقات گذشته نیست و می‌خواهد چیزی از نو بسازد، کانون نیز از این قانون مستثنی نیست و این تحولات باعث شده روند رو به رشدی که از برگزاری جشنواره قصه‌گویی مد نظر بوده، پیش نیاید.

نیکخواه‌آزاد با بیان اینکه بخش ۹۰ ثانیه‌ای می‌تواند به اشاعه قصه‌گویی کمک کند افزود: با توجه به آثاری که به جشنواره ارسال شده معتقدم که هدایت ابتدایی درستی در مورد بخش ۹۰ ثانیه‌ای صورت نگرفته است و باید در معرفی این بخش به شرکت کنندگان دقت بیشتری صورت بگیرد تا بتواند به ارتقای سطح قصه‌گویی کمک کند.

داور مرحله پایانی بخش ۹۰ ثانیه‌ای در بخش دیگری گفت: برای من به عنوان داور، اینکه شرکت کنندگان واقعا قصه بگویند از اهمیت بالایی برخوردار است. بعضی از آثار متاسفانه به خاطره‌گویی یا متن ادبی تبدیل شده بودند. قصه‌هایی که به روش‌های اصیل توجه داشتند و حضور قصه‌گو نیز در آن پر رنگ‌تر باشد از نظر من آثار شاخص‌تری هستند.

نیکخواه‌آزاد در پایان اظهار امیدواری کرد، بیماری همه‌گیر کرونا که باعث شد بسیاری از جشنواره‌ها به صورت مجازی برگزار شود به‌زودی ریشه‌کن شود زیرا اهمیت اتفاق‌هایی مثل جشنواره قصه‌گویی حضور و ارتباط چهره به چهره قصه‌گو و مخاطب است.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =