نشست مجازی انجمن داستان هرمزگان برگزار شد

عرب نویسنده و مدرس و مربی فرهنگی استان تهران در جمع داستان نویسان نوجوان هرمزگانی حضور یافت تا به نقد و بررسی آثار اعضا بپردازند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ مریم عرب نویسنده و مدرس و مربی فرهنگی استان تهران مهمان نشست مجازی انجمن داستان آفرینش استان هرمزگان شد.

 به گفته مسئول انجمن داستان معصومه میری، در این نشست آثار رویا محمدی، فاطمه شاه‌حسینی و فاطمه رسولی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

عرب در بررسی اولین داستان نشست گفت: «خاطره‌ی زامبی مانند من»   یک داستان کاملا نوجوانانه با اصطلاحات خاص نوجوانان امروزی بود.  

عرب درباره‌ی موضوع این‌داستان نیز افزود: موضوع داستان شیطنت‌های دوره‌ی مدرسه بود و نویسنده به خوبی توانسته بود باقلم بسیار زیبا آنها را در دل داستان جا دهد. هرچند داستان پیرنگ قوی نداشت ولی در کل داستان به دل می‌نشست.  

وی در خصوص توصیفات این داستان نیز گفت: توصیفات زیبای این داستان فضای کلی حاکم بر داستان رو روایت می‌کرد و تشبیهات دلنشین و بجای نویسنده حس‌وحال شخصیت‌ها را به خوبی به نمایش می‌گذاشت.

عرب در پایان نقد این داستان گفت: داستان موضوع جذاب و به روزی داشت. بایک شروع مناسب آغاز شد و با قلم روان وطناز، مخاطبان را با خود همراه کرد و در نهایت با یک پایان‌بندی خوب به پایان رسید.   

وی با مطالعه نقدهای منتقدین انجمن داستان هرمزگان خاطر نشان کرد: یکی از نقاط قوت انجمن داستان هرمزگان وجود منتقدین توانمندی است که با مهارت به نقد و بررسی آثار نویسنده‌های نوجوان می‌پردازند. آنها با اشراف کامل به عناصر داستان سطر سطر داستان‌ها را با جزیی‌نگری و پختگی مورد نقد و بررسی قرار داده اند و این نشان از تلاش و توانایی خود آنها و در نهایت مربیان ادبی آنها در کانون استان هرمزگان است.  

عرب در شروع نقد داستان «آبی یک جسد» گفت: داستان عنوان زیبایی داشت و مخاطب را با خودش همراه می‌کرد هر چند ماجرای داستان را تا حدودی برای مخاطب مشخص می‌کرد.  

در ادامه عرب به پیرنگ قوی این داستان اشاره کرد و گفت: روابط علی و معلولی این داستان به خوبی بهم گره خورده بود و حتی سوالی پیش نمی‌آمد.  

عرب به درونمایه این داستان نیز اشاره کرد وگفت: درون مایه این داستان قدرت عشق در برابر تراژدی بود و نویسنده به خوبی توانسته بود آن را در دل داستان بگنجاند.  

این نویسنده در ادامه نقد این داستان افزود: نویسنده با انتخاب زاویه سوم‌شخص به کل داستان اشراف داشت و به زیبایی داستان را پیش می‌برد.   

مربی فرهنگی اردستان در نقد سومین داستان به عنوان آن «پیام»   اشاره کرد: عنوان داستان می‌توانست زیباتر از این باشد و در حد یک کلمه نگنجد.

وی در ادامه افزود: ما در این‌داستان با پیرنگ قوی روبرو نیستیم و حادثه‌ی بزرگی را در دل داستان نمی‌بینیم.  

عرب در خصوص زاویه دید نیز افزود: نویسنده با انتخاب این زاویه دید فضای حاکم بر داستان را به خوبی روایت می‌کرد و توانسته بود به خوبی به شخصیت‌پردازی بپردازد.   وی در خصوص شروع خوب این داستان گفت: این نویسنده‌ی نوجوان با گفت‌وگو داستان را آغاز کرد و پایان خوبی برای داستانش در نظر گرفت هرچند اگر بیشتر به پایان‌بندی اهمیت می‌داد شاید پایان بهتری هم انتخاب می‌شد.  

 دراین نشست معصومه نیلاد و آنوشا اکبری داستان «خاطره‌ی زامبی مانند من» نسرین نوری‌زاده، داستان «پیام» و فرزانه نام آور، داستان «آبی یک جسد» را نقد کردند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =