نشست اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون با موضوع ادبیات پایداری

نشست اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون با موضوع ادبیات پایداری با حضور فایق فرجی و با همکاری بنیاد حفظ آثار ونشرارزش های دفاع مقدس استان کردستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در این نشست علاوه بر تعریف مفهوم ادبیات پایداری و شاخصه های آن،از لزوم مکتوب کردن تاریخ شفاهی نیز بحث و گفت و گو شد.
فایق فرجی فرجی به عنوان یک رزمنده که در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور داشته اند و به عنوان یک نویسنده و پژوهشگر به طرح مباحث مرتبط و متناسب با درک اعضای شرکت کننده در جلسه پرداخت.
فرجی گفت: ادبیات پایداری یک مفهوم عام است که در فرهنگ همه ی ملت ها وجود دارد و یک مفهوم ارزشی است همچون دفاع که یک امر عقلانی است که  این مفاهیم مورد قبول همه ی انسان هاست و به همین دلیل است که در ادبیات پایداری ارج نهادن به خاک و سرزمینی که به آن تعلق داریم و دوستش داریم نهفته است.
وی همچنین گفت : ادبیات پایداری آیینه ای است برای انعکاس درد مشترک و درواقع ترسیم چهره ی رنج کشیده ی مظلوم مردم در بند است.
وی ادامه داد: آنچه در ذات ادبیات پایداری نهفته است بی پروایی است و البته القای امید.
 دکتر فرجی در زمینه ی تاریخ شفاهی گفت: تاریخ شفاهی یکی از رویکردهای قابل اعتناست.واقعیت هایی که میتوانیم با گفته ها تطبیق بدهیم فلذا نوجوانان میتوانند در این زمینه فعالیت کنند.از خاطرات بهره بگیرند و از درونمایه های مرتبط برای نوشتن شعر و داستان هایشان استفاده کنند.
فرجی همچنین گفت: هدف اصلی تاریخ شفاهی بازآفرینی گذشته ی نه چندان دور با همه ی رویکردهای اقتصادی , سیاسی واجتماعی است که با مراجعه به فایل های ذهنی آدم ها حاصل میشود و در واقع بازآفرینی احساسات , هیجانات و عواطف عمومی است و یک کار سامانمند است.
وی همچنین به نسل امروز توصیه کرد که در حفظ حرمت های ملی و آیینی شان تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =