هجدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان مراکز کانون حوزه‌ی گتوند برگزار شد

هجدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند، شوش و شوشتر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هجدهمین نشست ادبی انجمن آینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند، شوش و شوشتر با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور محبوبه میری شاعر و منتقد ادبی از سیستان و بلوچستان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و شهرستان‌های گتوند، شوش و شوشتر در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

محبوبه میری شاعر مجموعه آواز سکوت در این نشست گفت: آشنایی با وزن و شعر کلاسیک مستلزم حفظ شعر شاعران کلاسیک سرا است.

او با اشاره به اینکه، حفظ شعر باعث گسترش دایره واژگانی شده و برای پیدا کردن قافیه دنبال کلمات نرفته بلکه کلمات در خدمت او خواهند شد افزود: مخاطب وقتی شعری را می‌خواند از موسیقی شعر و تعبیرهایی که شاعر به کار می‌برد و از آن چفت‌وبست‌هایی که باید بین کلمات وجود داشته باشد لذت می‌برد.

میری در این نشست تاکید کرد: عنصر اصلی هر شعر تخیل است اگر تخیل را از شعر برداریم دیگر شعر نیست. وی با توضیح اینکه قبلاً می‌گفتند شعر کلامی است با موضوع مقفی و مخیل که با آمدن شعر سپید موزون بودن و مقفی بودن از شعر حذف شده گفت: اما مخیل بودن لازمه اصلی شعر است و ایجاز، تکرار و تأکید باعث زیبایی شعر می‌شود.

او در ادامه یادآور شد؛ وحدت موضوعی در ساختمان عمودی شعر و تناسب در کلمات برای مخاطب لذت‌بخش است و در اشعار اعضا این وحدت موضوعی باید بهتر صورت بگیرد تا درک درستی از شعر داشته باشند.

میری در پایان کلام خود به این موضوع اشاره کرد که استفاده از آرایه‌های ادبی تضاد، تشبیه، ترکیبات شاعرانه و ترکیبات استعاری به زیبایی شعر کمک زیادی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هجدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند، شوش و شوشتر، با سرپرستی سکینه ظهراب‌زاده و نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =