نشست تخصصی «کاهش آسیب‌های اجتماعی بر روی فرزندان»

نشست تخصصی «کاهش آسیب‌های اجتماعی بر روی فرزندان» با شرکت مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، در روز یک‌شنبه ۲۱ آذرماه سال ۱۴۰۰، از ساعت ۱۳ تا ۱۴ در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، در ابتدای این نشست زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل گفت: برنامه‌های این نهاد باهدف مهارت‌آموزی‌ و پرورش خلاقیت برای نسل کودک و نوجوان به اجرا گذاشته‌شده و هر میزان، این نسل آموزش‌های لازم را دریافت نمایند، به همان میزان در پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی موفق خواهند بود.

او با اشاره به ظهور انواع آسیب‌های نوین اجتماعی ناشی از پدیده اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که در دوران کرونایی میزان استفاده از این امکانات به اوج خود رسیده، افزود: با توجه به خانه‌نشینی‌ نسل کودک و نوجوان در دوران کرونا، به ویژه در سال گذشته و انتقال آموزش‌های رسمی و غیر رسمی به بستر فضای مجازی، ناخواسته میزان استفاده از این پدیده‌های نوظهور به اوج رسیده است.

احدزاده در این خصوص پیشنهاد کرد که ضمن به‌روزرسانی آگاهی‌های لازم در این حوزه، با لحاظ قرار دادن سه راهکار؛ تنظیم رژیم مصرفِ رسانه‌ای، وضع قوانین زمانی استفاده از این شبکه‌ها و وساطت فعال، فرهنگ صحیح استفاده از این شبکه‌ها را فراهم آورند.

مدیرکل کانون استان اردبیل یادآور شد: بازنگری در تعداد فعالیت‌های کانون در سال گذشته از ۴۴ مورد به ۶۲ فعالیت و هم‌چنین برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی در قالب ۸ فعالیت معین تحت عنوان «حال خوش زندگی» و نیز ۹ فعالیت مرتبط با پرورش خلاقیت، شناخت و هدایت استعداد نسل کودک و نوجوان، نمودی از بروز رسانی فعالیت‌ها در همین راستاست.

در ادامه محمد شفایی رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل به عنوان مدرس نشست، در خصوص آسیب‌های نوظهور اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات لازم را به مربیان شرکت‌کننده ارائه داد.

محمد شفایی بابیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در قالب فضای مجازی فرصت‌هایی را در زندگی ما ایجاد می‌کند، افزود: در این فضا تبادل دیدگاه‌ها، بدون مرز برای همه امکان‌پذیر بوده و خلاقیت در جنبه‌های مختلف نمایان می‌شود و فاصله‌های مکانی نیز مفهوم خود را از دست می‌دهد.

او با برشمردن مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی، به اهمیت رصد فعالیت‌های بچه‌ها در این فضا پرداخت و خاطرنشان کرد: کاربران کودک و نوجوان در صورت نداشتن اطلاعات و مهارت کافی، در این فضا با مشکل جدی مواجه خواهند شد؛ تا جایی که غرق شدن کودکان در فضای مجازی در یک اتاق خالی را بسیار خطرناک‌تر از قدم زدن در یک خیابان پر از اراذل‌واوباش قلمداد کرد.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل تاکید کرد که والدین باید مواظب فرزندانشان در هنگام استفاده از گوشی‌های هوشمند باشند، چراکه وقتی والدین فرزندان خود را با گوشی در منزل تنها گذاشته و به کارهای روزمره خود رسیدگی می‌کنند، دقیقا نمی‌دانند که او در آن چند ساعت چه فعالیت‌هایی در فضای مجازی داشته است؟! بنابراین باید نظارت کافی و جدی به فعالیت‌های بچه‌هایشان داشته باشند.

کارشناس نشست در ادامه‌ی سخنان خود به آسیب‌های جسمی و روحی استفاده از فضای مجازی نیز اشاره‌کرده و دَردهای گَردنی، ضعیف شدن چشم، افزایش پرخاشگری و خشم را از معایب این فضا عنوان کرد.

وی رواج بازی‌های رایانه‌ای بسیار مخرب در فضای مجازی را یادآور شد و تأکید کرد که بچه‌ها را باید از این بازی‌ها دور نگه داشت؛ چراکه این بازی‌ها به کودکان و کاربران حرف‌های رکیک، فحش‌های زشت و زننده و کارهای غیراخلاقی آموزش می‌دهد و اگر کاربر این کارها را انجام ندهد، بازنده می‌شود!

شفایی با اشاره به اینکه هدف ما بهبود استفاده صحیح از فضای مجازی، فضای روان‌شناختی و اجتماعی آن است، تصریح کرد: بایستی مراقب بود که این فرصت تبدیل به بحران نشود و برای این‌کار بایستی از کارکردها و آسیب‌های فضای مجازی شناخت کافی داشت.

 او در این خصوص اضافه کرد: در بحث استفاده از فضای مجازی باید به این مسئله دیدگاه سیستمی و جامع‌نگری نیز داشت که چقدر خود فرد، خانواده، مدرسه، جامعه و جهان، مخاطب را به استفاده از این فضا هدایت می‌کند و چه آسیب‌های ارتباطی متوجه کاربران کودک و نوجوان می‌شود.

شفایی در پایان سخنان خود نقش حضور آگاهانه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را مستلزم کسب یک سری مهارت‌های زندگی عنوان و تاکید کرد: این مهارت‌ها باید با نظارت و راهنمایی والدین و مربیان امکان‌پذیر شود تا کودکان و نوجوانان با آگاهی وارد این فضا شوند و کم‌تر دچار آسیب‌های روانی و اجتماعی دنیای مجازی شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =