کد خبر: 310948
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
اقدام‌پژوهی‌های برگزیده کانون ارایه شد

سومین نشست ترویجی از سلسله نشست‌های ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش کانون پرورش فکری با موضوع اقدام‌پژوهی به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سومین روز نشست‌های هفته پژوهش به ارائه سه اقدام‌پژوهی برگزیده اختصاص داشت.

اولین اقدام‌پژوهی با نام «چگونه می‌توانیم میزان حضور اعضا نونگاه (دختر-پسر) مرکز لاهیجان را در کارگاه‌های عمومی برخط افزایش دهیم؟» از سوی سیده‌آمنه فلاح‌زحمتکش ارائه شد.

این پژوهش با دستیابی به یک هدف اصلی و یک هدف فرعی از سوی پژوهشگر انجام شد و مشاهدات محققان به عنوان مربیان فرهنگی، حاکی از حضور بسیار کم اعضاء و گاهی عدم حضور اعضای نونگاه در کارگاه‌های برخط عمومی بود. اعضای نونگاه یا در کارگاه‌های عمومی حضور نداشتند یا در حد یک تا دو نفر بود. با توجه به مشاهدات، این نتیجه حاصل شد که اعضای نونگاه مرکز علاقه‌ای به حضور در کارگاه‌های مجازی عمومی ندارند.

راه‌حل‌های مختلفی با توجه به شواهد و مصاحبه محققان با یکدیگر به دست آمد. از بین آنها چند راه حل انتخاب و در فصل بهار و تابستان اجرا شد.

ارتباط مربیان در طول هفته با اعضا و ارسال پیام به آنها برای یادآوری حضور در کارگاه‌ها، کم کردن تعداد کارگاه‌ها در طول هفته، گفتگو با اعضا نونگاه در کارگاه‌ها و تلفیق کاردستی با فعالیت‌های عمومی در کارگاه‌ها، از جمله راه‌حل‌هایی بود که وی پیشنهاد داد.

در پایان، بررسی و نتایج این راه حل‌ها نشان داد که میزان حضور اعضای نونگاه در فعالیت‌های عمومی افزایش یافته است. اما این راه حل‌ها در اعضای نونگاه دختر بیشتر از پسران جوابگو و در اعضای نونگاه پسر مقطعی است.

دومین اقدام‌پژوهی مربوط به زهره فرازمند با موضوع «چگونه توانستم اعضا نوجوان دختر مرکز فرهنگی هنری باغملک را به مطالعه علاقه‌مند کنم؟» بود.

پژوهش حاضر در تابستان ۱۴۰۰ در مرکز فرهنگی هنری باغملک با فراوانی۱۰ عضو نوجوان دختر صورت گرفت. این اقدام‌پژوهی به منظور دستیابی به یک هدف کلی و چند هدف فرعی اجرا شد.

اهدف کلی شامل علاقه‌مند کردن نوجوانان مرکز فرهنگی هنری باغملک به مطالعه و اهداف جزیی آن ترغیب اعضای نوجوان به حضور مستمر و پررنگ در مرکز، ترغیب اعضا به مطالعه و انجام فعالیت‌های کتابخوانی، کیفیت بخشی به کارگاههای کتابخوانی همچنین فعالیت‌هایی چون نمایش، قصه‌گویی، شعرخوانی، روخوانی کتاب، معرفی کتاب و... است.

در این پژوهش ابتدا علت بی‌علاقه‌گی اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مطالعه در مرکز فرهنگی و هنری باغملک مورد بررسی قرار گرفت و راه‌حل‌هایی همچون مطالعه والدین در مقابل دیدگان اعضا، مشارکت بیشتر اعضا در فعالیت معرفی کتاب به جای مربی، مشخص کردن یک زمان مشخص برای مطالعه، تشویق اعضایی که در مرکز مطالعه می‌کنند، روخوانی کتاب به شکل نمایش‌نامه‌خوانی، اجرای نمایش عروسکی با استفاده از کتاب مورد علاقه اعضا و به صورت گروهی، اجرای بحث کتاب و اجرای پانل معرفی کتاب از سوی اعضا به صورت گروهی، در این پژوهش ارائه شد.

یافته‌های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که از میان فعالیت‌های مختلفی که در این مرکز انجام می‌شود فعالیت معرفی کتاب بیشترین و فعالیت نقد فیلم کمترین نقش در علاقه‌مندی اعضا نوجوان به کتابخوانی را ایفا می‌کند.

مربیان کانون پرورش فکری مرکز فرهنگی هنری باغملک با استفاده از شیوه‌های نوین و کاربرد ماهرانه از فنون کتابخوانی می‌توانند گام‌های موثری در نهادینه کردن علاقه به مطالعه در نوجوانان این مرکز داشته باشند.

سومین اقدام‌پژوهی با نام «چگونه توانستم با انجام فعالیت‌های علمی اعضا را به فعالیت در فضای مجازی ترغیب نمایم» از سوی نیلوفر صفروند ارائه شد.

این پژوهشگر در این پژوهش با بیان اینکه کرونا به عنوان پدیده‌ای بازدارنده، کاهنده و چالش برانگیز تمام فعالیت‌ها و آمار و کمیت و کیفیت مرکز را تحت تاثیر قرار داده است هدف از انجام این پژوهش را، ترغیب اعضا به انجام فعالیتها در فضای مجازی دانست.

با توجه به نتایج پژوهش فوق و با توجه به موقعیت خاصی که مرکز از نظر جغرافیای اقتصادی و شهری دارد می‌توان از ظرفیت مرکز به لحاظ آمادگی و داشتن توانایی وتجربیات کافی در زمینه فعالیت‌های علمی بهره جست و در فضای مجازی زمینه اعتماد و جذب مخاطب را فراهم آورد.

ویژه‌برنامه‌های سیزدهمین هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۱ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰ با شعار «از مساله‌شناسی تا معرفت‌شناسی» برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =