آیین نکوداشت برگزیدگان ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون برگزار شد

آیین نکوداشت برگزیدگان سیزدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مراسم همزمان با هفته پژوهش در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور معاون فرهنگی کانون، مدیرکل آموزش و پژوهش کانون، رییس کانون زبان ایران و تعدادی از مسئولان و کارشناسان کانون برگزار شد.

در این مراسم به دلیل شرایط کرونایی تعداد محدودی حضور داشتند و برگزیدگان و سایر علاقه‌مندان از طریق صفحات مجازی برنامه را دنبال ‌کردند.

در ابتدای این مراسم سیده‌نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری ضمن خیرمقدم به حاضران و تبریک به مناسبت هفته پژوهش گفت: پژوهش و جستجوگری لازمه به‌روزرسانی توانمندی و مهارت‌های لازم برای زندگی موفق در دنیای پیچیده و پرتلاطم امروز است.

وی افزود: به کمک تحقیق و پژوهش می‌توانیم مسائل اصلی جامعه به‌ویژه جامعه کودک و نوجوان را شناسایی و برای حل آنها اقدام کنیم. درحال حاضر یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بلند مدت در حوزه آموزش نیروی انسانی است؛ آموزشی مبتنی بر پژوهش.

سجادیان تصریح کرد: در بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای اصلی جامعه نیز شایستگی محوری و پیشرفت آن سازمان‌ها مدیون اقدام‌هایی است که مبتنی بر پژوهش و آموزش مبتنی بر پژوهش باشد. برهمین اساس از میان تمام سازمان‌های مهم در جامعه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به واسطه رسالتی که برعهده دارد از این امر مستثنی نیست.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون درباره فرآیند برگزاری هفته پژوهش بیان کرد: امسال هم طبق روال سال‌های گذشته از ابتدای سال همزمان با برنامه‌ریزی و تلاش برای برگزاری شایسته بخش علمی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون برای برگزاری سیزدهمین ویژه‌برنامه پژوهش نیز به شکل موازی اقدام کرد و بر همین اساس با اتکا به سیاست‌ها و برنامه‌های اعلام شده از سوی مدیرعامل کانون، در این دوره موضوع محوری مسأله‌شناسی را مد نظر قرار دادیم و شعار هفته پژوهش امسال اینگونه طراحی شد «از مساله شناسی تا معرفت شناسی.»

وی ادامه داد: فراخوان با این موضوع محوری آماده و ابتدای تابستان منتشر و 467 اثر در قالب‌های مقاله، طرح پژوهشی، پایان‌نامه و رساله، اقدام‌پژوهی و جستارنویسی دریافت شد.

سجادیان درباره داوری آثار اظهار کرد: رویکرد ما در داوری آثار استفاده از ظرفیت داخلی و توانمندی همکاران کانونی بود، برهمین اساس همکارانی که نیاز و درک درستی از پژوهش دارند و پژوهشگر بودند شناسایی کردیم و تجربه خوشایندی در داوری آثار داشتیم.

وی افزود: همچنین در برگزاری دوره‌ها و نشست‌های آموزشی تلاش ما این بود با استفاده از فناوری روز، فرآیندهای نوآورانه و مدیریت منابع بتوانیم اقدامات موثری در جهت بهبود عملکرد همکاران، متناسب با وظایف شغلی آنها انجام دهیم و در حوزه برگزاری نشست‌های تخصصی علمی و علمی ترویجی قصد داریم این نشست‌ها را به‌شکل پیوسته در طول سال برگزار کنیم.

سجادیان در ادامه خبر از تدوین کتاب کار پژوهش اعضا داد و گفت: کتاب کار پژوهش نیاز مربیان پژوهش دوست در تمام مراکز است. درخصوص فعالیت پژوهش اعضا از دو سال پیش تدوین کتابی را در دستور کار اداره آموزش و پژوهش کانون قرار دادیم. با کمک اساتید صاحب‌نظر فرایند تدوین کار متشکل از مربیان، کارشناسان و بزرگان کانونی شروع شد. ابتدا پیش‌نویس کتاب کار آماده و بعد از چند بار اصلاح، امروز شاهد رونمایی از این کتاب در چهار جلد برای چهار گروه سنی خواهیم بود.

وی ادامه داد: چشم‌انداز ما در آینده استفاده از فناوری‌های نوین و فرآیندهای خلاقانه به منظور توانمندسازی و بهبود عملکرد همکاران است.

سجادیان عنوان کرد: موفقیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در کانون یکی از شروط توانمندسازی کارشناسان به‌ویژه کارشناسان آموزش و پژوهش است که وظیفه این امر بر عهده اداره آموزش و پژوهش کانون خواهد بود.

با پایان صحبت‌های سیده‌نسرین سجادیان از چهار جلد کتاب پژوهشی با عنوان «کاوش و بینش»، «لحظه‌های یافتن»، «می‌خواهم بدانم» و «کشف‌های کوچک، لذت‌های بزرگ» به نویسندگی محبوبه اسپیدکار رونمایی شد.

در ادامه این مراسم محمود مروج معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با تبریک هفته پژوهش و تشکر از مسئولان برگزاری این برنامه گفت: بعد از سپری شدن شرایط سخت کرونایی دوستان ما در کانون زحمت کشیدند تا بحث پژوهش زنده نگه داشته شود و این ویژه‌برنامه را برگزار کردند.

وی ادامه داد: در گفتگوهایی که با مدیرعامل محترم آقای علی‌اکبرزاده می‌کنیم بر استفاده از یافته‌های پژوهشی تأکید داریم. باتوجه به اینکه پژوهش در سازمان‌های فرهنگی اهمیت بیشتری دارد بهتر است باتوجه به رسالتی که کانون پرورش فکری دارد و اهدافی که برای این مجموعه تعیین شده برنامه‌ها در کانون مبتنی بر پژوهش باشد.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: تمام بخش‌های کانون پرورش فکری نیاز به پژوهش دارد. خوشبختانه کانون همیشه در بحث پژوهش پیشگام بوده و فرهنگ سازمانی کانون مبتنی بر جستجوگری بوده است. با این حال لازم است بیشتر از گذشته به مقوله پژوهش بپردازیم.

مروج ادامه داد: در رابطه با موضوع‌هایی مانند اینکه کانون در مدیریت کلان فرهنگی کشور چه نقشی باید ایفا کند؟ نحوه ارتباط با مخاطب به چه شکل باشد؟ و موضوع‌هایی از این دست کمک می‌کند این پژوهش‌ها را بهتر انجام دهیم. همچنین درباره آینده‌پژوهی کانون و اینکه در آینده باتوجه به آسیب‌های کرونا چه باید کرد نیاز به نقشه راه داریم و تمام این موارد نیاز به پژوهش و در ادامه نیاز به آموزش دارد.

بعد از صحبت‌های محمود مروج، غلامرضا کیانی رئیس کانون زبان ایران و استاد دانشگاه تربیت مدرس با تبریک هفته پژوهش و مقام‌آوری‌های کانون پرورش فکری در برنامه‌های پژوهشی، درباره رویکردهای پژوهش صحبت کرد و گفت: فرآیند مسأله‌شناسی تا رویکرد ارائه راه حل را پژوهش می‌گویند. در بحث پژوهش سه روش کمی، کیفی و آمیخته استفاده می‌شود و هر سه در موضوع‌های کودک و نوجوان قابل استفاده است.

کیانی با تأکید بر پژوهش در موضوع‌های مختلف ادامه داد: درحال حاضر 230هزار زبان آموخته وجود دارد. موضوع‌هایی مانند اینکه مدرس چه‌طور انتخاب شود؟ ارتباط با زبان‌آموز به چه شکل باشد؟، فرآیند برخورد با کودک، رفتار با همکاران و... همه اینها دنیایی از تحقیق می‌طلبد و نیاز به پژوهش دارد.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش‌های کاربردی بیان کرد: کار درباره فعالیت‌های کودک و نوجوان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و باید مساله کودک و نوجوان را بشناسیم.

رئیس کانون زبان ایران در پایان صحبت‌های خود از راه‌اندازی سامانه پژوهشی کانون زبان ایران خبر داد و گفت: در این سامانه پژوهش‌های مرتبط با سازمان انجام خواهد شد و فرصتی برای پژوهش‌های گوناگون خواهد بود.

بعد از صحبت‌های کیانی ویدئویی از صحبت‌های تعدادی از پژوهشگران حوزه کودک و نوجوان پخش شد.

در ادامه حسین تولایی با خوانش بیانیه هیات داوران، اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف سیزدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش را اعلام کرد.

ویژه‌برنامه‌های سیزدهمین هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۱ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰ با شعار «از مساله‌شناسی تا معرفت‌شناسی» برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =