مهمترین گنجینه ما بهره‌مندی از انبوه قصه‌هاست/ تنوع زبان و فرهنگ در جشنواره قصه‌گویی

بهاره جهاندوست مسئول کمیته بین‌الملل بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی می‌گوید مهمترین گنجینه ما بهره‌مند بودن از انبوهی از قصه‌هاست که هرکدام یک دنیا حرف دارند و تاثیرگذار هستند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهاره جهاندوست مسئول کمیته بین‌الملل بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تغییرات بخش «بین‌الملل» این جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین اظهار کرد: امسال در بخش «بین‌الملل» به دلیل همه‌گیری کرونا و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط نتوانستیم میزبان قصه‌گویان خارجی باشیم و تصمیم گرفتیم این بخش را به صورت مجازی برگزار کنیم.
وی ادامه داد: هر سال تعداد محدودی از مهمانان خارجی می‌توانستند در جشنواره حضور داشته باشند اما امسال از فرصت دنیای مجازی استفاده کردیم تا از حضور قصه‌گویان بیشتری بهره‌مند شویم.
مسئول کمیته بین‌الملل بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان اینکه امسال ۲۲ قصه‌گوی خارجی از ۵ قاره در این جشنواره حضور دارند، تصریح کرد: بیشتر بودن تعداد شرکت‌کنندگان این دوره به دلیل ارسال قصه‌های متنوع به جشنواره است همچنین من به عنوان مسئول کمیته تلاش کردم تنوعی در زبان‌ها و فرهنگ‌های قصه‌گویان جشنواره ایجاد کنم. برای تحقق این امر از کشورهای مختلف مهمانانی را دعوت کردم که هر کدام در بسترهای مختلف با موضوعات، پیشینه و فرهنگ متفاوت در جشنواره شرکت می‌کنند.
جهاندوست افزود: همچنین تلاش کردم از بین قصه‌گویان کسانی را دعوت کنم که چند فرهنگی هستند. این مساله شاید مستقیما روی قصه فرد اثر نگذارد اما در نگاه، شکل روایت و جهان‌بینی وسیع‌تر اثرگذار است از سوی دیگر علاوه بر دعوت از قصه‌گویان حرفه‌ای به جشنواره کسانی را برگزیدم که فعال هستند یعنی ارتباط با آنها فقط به اجرای یک قصه در جشنواره خلاصه نمی‌شود و در طول سال به صورت مستمر فعالیت‌های دیگری را تعریف می‌کنند در همین راستا یک قدم متفاوت برداشتیم که آن هم الگویی بود که در جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی دیگر مشاهده کرده بودیم.
وی درباره میهمانان ویژه این جشنواره گفت: در برخی از جشنواره‌های قصه‌گویی ما شاهد میهمانان ویژه‌ای هستیم که در زبان یا در فرهنگ و یا در شکل و موضوع روایت باهم اشتراکاتی دارند به همین مناسبت امسال برای نخستین بار یک مهمان ویژه در جشنواره داریم که کشور هندوستان است البته ابتدا قرار بر این بود که در صورت اجراهای شبانه یکی از شب های قصه‌گویی ما شب هندوستان باشد و در کنار آن در شب‌های دیگر به فرهنگ‌های دیگر بپردازیم اما به دلیل تغییر شکل جشنواره تصمیم گرفتیم فقط یک میهمان ویژه معرفی کنیم.
مسئول کمیته بین‌الملل بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: ما با انجمن قصه‌گویان بمبئی همکاری را آغاز کرده‌ایم و این انجمن از قصه‌گویان هندی برای شرکت در این جشنواره دعوت کرد که در نهایت ۶ اثر انتخاب شد. همچنین باید بگویم دومین روز جشنواره یعنی جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ که همزمان با دومین روز از اجراهای بخش بین الملل است، در حقیقت شب هندوستان محسوب می‌شود.
جهاندوست درباره نتایج برگزاری شب هندوستان در جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: شب هندوستان می‌تواند آغازگر رخدادهای پیش رو باشد یعنی ما با انجمن قصه‌گویان بمبئی رخدادهایی را در طول سال تعریف کنیم یا قصه‌گویان ایرانی مهمان ویژه جشنواره‌های دیگر باشند به اضافه اینکه شنیدن قصه از چندین فرهنگ، کشور و زبان می‌تواند به قصه‌گویان ما یک نگاه تازه بدهد یعنی نگاه و برداشت ما بعد از شنیدن قصه‌های ۶ «قصه‌گو» یی که از کشور هندوستان در بخش بین‌الملل حضور دارند، می‌تواند به گسترش ارتباطات در داشتن نگاه بین‌الملل کمک کند.

وی ادامه داد: این اتفاق چه برای تک تک قصه‌گویانی که به بهانه جشنواره دور هم جمع شده‌اند و چه برای پیشبرد این راه در ایران می‌تواند تصمیم خوبی باشد البته همه این موارد در جمع، تصمیم‌گیری و مورد حمایت قرار گرفته است.
مسئول کمیته بین‌الملل بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره شیوه دعوت خود از قصه‌گویان خارجی اظهار کرد: ما علاوه بر اعلام فراخوان به صورت عام و ارسال آن برای انجمن‌ها و مجموعه‌های قصه‌گویی و قصه‌گویان به صورت خاص به سراغ قصه‌گویانی از کشورهای دیگر که رزومه پرباری دارند، رفتیم و آن‌ها را گزینش کردیم.
جهاندوست افزود: با افتخار می‌گویم قصه‌گویانی که در جشنواره حضور دارند همگی رزومه‌هایی قوی دارند و قصه‌گویان حرفه‌ای هستند که سال‌ها در کشورهای مختلف اجرا کردند برخی از این افراد علاوه بر قصه‌گو بودن تاکنون جشنواره‌های مختلف و رویدادهای قصه‌گویی در سراسر جهان برگزار کرده‌اند، برنامه‌ساز و مدرس این حوزه هستند و در حقیقت شغل‌شان قصه‌گویی است چیزی که ما کمتر در ایران با آن مواجه می شویم.
وی با بیان اینکه در همه کشورها جشنواره‌های قصه‌گویی خوبی برگزار می‌شود و جشنواره کانون هم جشنواره ای ارزشمند است، تصریح کرد: مهمترین گنجینه ما بهره‌مند بودن از انبوهی از قصه‌هاست که هرکدام یک دنیا حرف دارند و تاثیرگذار هستند همچنین قصه‌گویان بسیار خوبی داریم که خوشبختانه رسالت کانون و انجمن قصه‌گویی در ایران در سال‌های اخیر به سمتی رفته که قصه‌گویی را به فرهنگ و جامعه ایرانی شناسانده است.
جهاندوست در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان گفت جشنواره قصه‌گویی به سمت استانداردهای بین‌المللی در برگزاری جشنواره‌های خوب حرکت کرده است، همچنین در تمام این سال‌ها من و همکارانم تلاش کرده‌ایم از برترین جشنواره‌های قصه‌گویی در دنیا بهترین بهره برداری را داشته باشیم و با بومی‌سازی جهانِ قصه‌گویی، کمک کنیم تا قصه‌ها، قصه‌گویی و قصه‌گویان ایرانی بیشتری دیده و شناخته شوند. امیدوارم جشنواره قصه‌گویی کانون در سال‌های پیش رو، هم‌تراز معتبرترین و بهترین جشنواره‌های قصه‌گویی حرکت کند.
بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی از ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.
این رویداد از صفحه رسمی کانون در اینستاگرام به نشانی www.instagram.com/kanoonparvaresh  و آپارات کانون به نشانی www.aparat.com/Kanoonparvaresh/live و سایت خبری کانون به نشانی  www.kanoonnews.ir  نمایش داده می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =