ضرورت نقد در جشنواره قصه‌گویی حس می‌شد/ اضافه شدن منتقدان برای ارتقای سطح قصه‌گویی

مشاور علمی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون درباره اضافه شدن حضور منتقدان در کنار داوران در این دوره از جشنواره توضیح داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سعید مجیدی مشاور علمی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره‌ حضور منتقدان برای اولین بار در این جشنواره بیان کرد: هر جشنواره‌ ای که بخواهد پویایی خود را حفظ کند باید روندی تکاملی داشته باشد و در این روند شاخصه‌های آن می‌تواند گسترش یابد.
وی با بیان اینکه نقد یکی از بخش‌های سازنده در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی است، مطرح کرد: از بخش‌های خوبی که در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شکل گرفت و باید آن را به فال نیک بگیریم، جریان نقد و حضور منتقدان در این دوره است. از آنجا که اهداف فرهنگی کلانی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است و قصد دارد شرایطی ایجاد کند تا قصه‌گویان در آینده قصه‌های بهتری برای بچه‌ها تعریف کنند، منتقدان در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند تا پرسش‌ها، نکات و ملاک‌هایی را به‌دور از خرده‌گیری در مورد اجراها و قصه‌ها طرح کنند، با این هدف که در آینده قصه‌گویان، بتوانند قصه‌های بهتری برای کودکان و نوجوان بگویند.   
مشاور علمی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به کارکردهای مختلف نقد، تصریح کرد: نقد می‌تواند نقاط قوت اجرای یک قصه‌گو را برجسته کند که شاید خودش متوجه آن نباشد، همچنین به تبیین نقاط ضعف و واکاوی اثر با استدلال بپردازد.


این مدرس صداسازی و فن‌بیان درباره فعالیت منتقدان در این جشنواره اظهار کرد: منتقدان در ایام جشنواره همه‌ قصه‌ها را می‌شنوند و با روش‌های خاص خود، در جلسه نقد و بررسی که پایان هر روز برگزار می‌شود، به بحث، نقد و درگیر کردن بیشتر قصه‌گویان با قصه‌هایشان می‌نشینند.
مشاور علمی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: در حقیقت، منتقدان و داوران بر اساس سنجه‌هایی که ساعت‌ها برای تبیین آن گفت‌وگو و جدل شده است، آرا و انتقادهای خود را اعلام می‌کنند، اما نظرها و دیدگاه‌های منتقدان ارتباطی با آرای داوران نداشته و تاثیر و تصرفی نیز در نتایج آنها ندارد.
مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: خلایی که در زیست فرهنگی و هنری جامعه ما وجود دارد، تفکر انتقادی‌ و روحیه‌ نقدپذیری است در حالی‌که نظرات انتقادی با روش‌های مختلف تاثیرات سازنده‌ای داشته است و باعث می‌شود نکات مثبت برجسته و ضعف‌ها و زواید حذف شود که در نهایت این فرآیند به ارتقای قصه‌گویی کمک خواهد کرد.


علاوه بر سعید مجیدی، نام سعید حسام‌پور، بهاره جهان‌دوست، اردشیر صالح‌پور، علی خانجانی و حامد زحمتکش در بین منتقدان قصه‌های این جشنواره به‌چشم می‌خورد.
بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی از ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

این رویداد از صفحه رسمی کانون در اینستاگرام به نشانی www.instagram.com/kanoonparvaresh  و آپارات کانون به نشانی www.aparat.com/Kanoonparvaresh/live، پرتال کانون به نشانی  kpf.ir و سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir  نمایش داده می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =