انتظار من از قصه‌گویان بروز خلاقیت است/ تعجب از تعداد کم قصه‌گویان تهرانی

محمد مسلمی دقت و خلاقیت قصه‌گوها را در انتخاب قصه‌ها لازم دانست و گفت که در ادبیات ما قصه‌های زیادی وجود دارد که اگر در شهرها و روستاها این قصه‌ها را جمع آوری کنند، به علت جذابیت می‌تواند مخاطب را بیشتر و بهتر به قصه‌گویی ترغیب کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد مسلمی کارگردان و بازیگر برنامه‌های تلویزیونی و داور بخش «ملی» بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با بیان اینکه قصه از زمان‌های قدیم بوده است و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از مدت‌ها قبل برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کردند، اظهار کرد: من هنوز که هنوز است قصه‌هایی را که در دوران کودکی برایم تعریف کرده‌اند، به یاد دارم و خاطرم هست که حاوی پیام‌هایی بود و در حقیقت این قصه‌ها سالیان سال همراه ما خواهند بود.

وی ادامه داد: فیلمنامه، نمایشنامه و... قصه‌ دارند و مردم و بچه‌ها عاشق قصه‌ها هستند، به گونه‌ای که دوست دارند با آن همذات‌پنداری کنند و قهرمان قصه باشند، برای همین قصه در تمام دنیا جذابیت دارد و افراد به دنبال آن هستند که رمز و راز قصه را پی بگیرند تا متوجه شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد.

این کارگردان تصریح کرد: برگزاری جشنواره قصه‌گویی بسیار اهمیت دارد و از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

مسلمی افزود: فیلم یا انیمیشن همان چیزی‌ست که طراحی شده اما قصه‌ها دنیای تخیلات مجازی را شکل می‌دهند. در حقیقت زمانی که قصه‌ای نقل می‌شود، هر کودکی به شکلی آن را تصور می‌کند و رنگ و قهرمان را با شکلی که دوست دارد، برای خود می‌سازد به همین دلیل قصه همیشه اهمیت داشته است.

وی تاکید کرد: زمانی که برای داوری آثار بخش «ملی» این جشنواره از من دعوت کردند، با افتخار پذیرفتم. هر کجا برای بچه‌ها اتفاقی شکل بگیرد، علاقه‌مندم که حضور داشته باشم.

این منتقد بخش «ملی» جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اجرای قصه‌گویان در روز اول رقابت آن‌ها در بخش «ملی» گفت: از تعداد کم قصه‌گویان ساکن تهران تعجب کردم اما باید بگویم بچه‌های شهرستان بیشتر تلاش می‌کنند و با لهجه‌های شیرین قصه‌ می‌گویند و موفق هم هستند.

مسلمی ادامه داد: شاید بتوان به اجراهای روز اول بخش «ملی» نمره ۶۰ تا ۷۰ از ۱۰۰ داد اما لازم است که بچه‌ها در انتخاب قصه‌ها با دقت و خلاقیت بیشتر کار کنند. در ادبیات ما قصه‌های زیادی وجود دارد که اگر این قصه‌ها را در شهرها و روستاها جمع آوری کنند، به علت جذابیت می‌تواند مخاطب را نگه دارد. حداقل انتظاری که من از قصه‌گویان دارم، خلاقیت است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مشکلش با جشنواره‌ها این است که در زمانی شروع و بعد تمام می‌شوند و از یاد می‌روند، گفت: اگر جشنواره قصه‌گویی تنها در حد جشنواره باقی بماند، نمی‌توانیم در قصه‌گویی پیشرفت کنیم، پس قصه‌گویان باید روی محتوا تمرکز کنند. کسانی که در این زمینه قوی هستند، حفظ و با کسانی که در حد متوسط هستند، کار شود و مربی در اختیارشان قرار بگیرد تا پیام ما را به دنیا برسانند. در حقیقت در طول سال باید این اتفاق رخ بدهد، اگر به این مسائل توجه نشود و قصه‌گویان نیز تمرین نکنند در مسابقات بعدی اتفاقات خوبی رقم نمی‌خورد.

این بازیگر برنامه‌های تلویزیونی افزود: اگر قرار است این جشنواره ادامه پیدا کند، باید پس از اختتامیه جشنواره بیست‌وسوم روی دوره بعد کار شود، یعنی بچه‌هایی که در زمینه قصه‌گویی بسیار توانایی دارند، حفظ شوند تا برگ برنده‌ای را برای سال‌های بعد داشته باشیم. همچنین مشاورانی به این عزیزان معرفی شوند تا اتفاقات خوبی رخ بدهد. وقتی جشنواره تعطیل می‌شود، افراد مشغول زندگی خود می‌شوند و یک ماه مانده به جشنواره دوباره برمی‌گردند، اتفاقی رقم نمی‌خوردد.

به گفته مسلمی، ما نه تنها در ادبیات بلکه در قرآن نیز قصه داریم، اما متاسفانه به آنها پرداخته نمی‌شود، در حالی که کشورهای کره، ژاپن و... از قصه‌های ما انیمیشن می‌سازند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک نقد اساسی دارد به کارهایی که در حوزه کودک انجام می‌شود، تصریح کرد: نهادهای مختلفی که کار کودک می‌کنند آنقدر با هم متحد نیستند که بگویند در حال حاضر که گوشی موبایل و ماهواره ذهن بچه‌های ما را تسخیر کرده و بچه‌ها عاشق کره‌ای‌ها هستند، باید چه کاری انجام شود؛ اگرچه خوراک روحی برای کودکان و نوجوانان تهیه‌ می‌شود اما پراکنده است و هدفمند نیست.

منتقد بخش «ملی» جشنواره قصه‌گویی افزود: بچه‌ها به لحاظ جسمی چاق هستند و به لحاظ روحی استرس دارند چراکه در تلفن همراه هزار و یک اتفاق را می‌بینند و می‌ترسند به همین دلیل بچه‌ها دچار مشکلات جدی روحی و روانی هستند. باید یک برنامه‌ریزی دقیق برای رفع این معضل انجام شود و قصه‌گویی، نمایشنامه، بازی‌ها، تغذیه سالم از جمله کارهایی است که می‌توان برای بچه‌ها در نظر گرفت.

مسلمی تاکید کرد: جنگ نرم به گفته رهبر انقلاب اتفاق افتاده و ما از بچه‌ها غافل شده‌ایم که پیامد این موضوع کاهش سن بزه و اعتیاد است، اما اگر نهادهای مرتبط با حوزه کودک هدفمندتر و منسجم‌تر کار کنند و قصه‌گویی را در سراسر کشور راه بیندازند، شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود؛ البته این مساله نیازمند یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت است چرا که باید مشکل را از ریشه حل و استعدادهای بچه‌ها را دسته‌بندی کرد.

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای جشنواره قصه‌گویی خاطرنشان کرد: از همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر می‌کنم و امیدوارم این جشنواره هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شود و شاهد این باشیم که بچه‌ها در سرتاسر دنیا قصه‌های ایرانی را جار بزنند.

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی از ۲۵ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران آغاز شده و ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

این رویداد از صفحه رسمی کانون در اینستاگرام به نشانی www.instagram.com/kanoonparvaresh  و آپارات کانون به نشانی www.aparat.com/Kanoonparvaresh/live، پرتال کانون به نشانی kpf.ir و سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir  نمایش داده می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =