برگزیدگان دومین مهرواره‌ ملی شاهنامه‌خوانی معرفی شدند

آیین پایانی دومین مهرواره‌ ملی شاهنامه‌خوانی با اعلام آراء هیأت داوران و معرفی برگزیدگان، از سوی کانون استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین پایانی دومین مهرواره‌ ملی شاهنامه‌خوانی روز ۱۱ دی ۱۴۰۰ به‌صورت حضوری و مجازی با حضور جمعی از اعضای برگزیده‌ استانی، شاهنامه‌پژوهان و شاهنامه‌خوانان، اصحاب رسانه و مسوولان استانی در شهرکرد برگزار شد.

بر همین اساس هیأت داوران پس از بررسی ۸۲۲ اثر در بخش‌های مختلف نقالی، شاهنامه‌خوانی و پادکست، برگزیدگان این مهرواره را معرفی کردند.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری در این مراسم گفت: توجه به آثار فاخر و متون کهن به‌عنوان نیاز اصلی جامعه از گذشته احساس می‌شد و هم‌ اکنون نیز این موضوع در جامعه مورد تاکید قرار دارد و به‌عنوان یک نیاز و مساله احساس می‌شود.

حجت‌الله آسمند ادامه داد: هویت و فرهنگ برگرفته از اعتقادات، ارزش‌ها و باورها است و از نیازهای اصلی امروز کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. این موضوع در بسیاری از متون کهن پارسی مورد توجه ویژه قرار دارد و نیاز است تا عناصر هویت‌ساز فرهنگی و مفاهیم عالی تربیتی، از طریق روایت داستان‌ها و اشعار متون کهن ادبی به کودکان به عنوان آینده‌سازان جامعه منتقل شود.

مدیرکل کانون استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: نخستین مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌شناسی استان در مرکز فرهنگی هنری شهر فارسان از سال ۱۳۹۷ فعال شده است.

آسمند درباره اهداف مهرواره شاهنامه‌خوانی بیان کرد: این مهرواره با هدف معرفی متون کهن، ترویج فرهنگ اصیل شاهنامه‌خوانی در سطح جامعه، آشنایی کودکان و نوجوانان با هویت ملی و کشف و پرورش استعدادهای شاهنامه‌خوانی و نقالی در راستای ایجاد نشاط، امیدآفرینی، پویایی اجتماعی و ارتقا مهارت‌های زندگی برگزار شده است.

در ادامه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف یک راهکار برای افزایش سلامت و ارتقاء فرهنگ جامعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که اجرای این برنامه‌ها برای گروه سنی کودکان و نوجوان باید در اولویت قرار بگیرد.

شهرام مقدس افزود: برگزاری جشنواره‌های مختلف یک ظرفیت اجتماعی بالا است تا بتوان از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه استفاده کرد و با نگاه تخصصی به موضوعات مختلف پرداخت.

محمد حکیم‌آذر مدرس زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد نیز در این مراسم با اشاره به طیف‌های فکری موجود در شاهنامه و برشمردن برخی ویژگی‌های شاهنامه فردوسی اظهار کرد: شاهنامه فردوسی مردمی‌ترین کتابی است که طی هزار سال بعد از اسلام در تاریخ ادبیات فارسی مورد استفاده مردم قرار گرفته است و به همین دلیل دچار بیشترین تغییر و تحولات شده و ابیات آن از ۴۰ تا ۶۸ هزار بیت عنوان می‌شود که ابیات اضافه توسط دوستداران شاهنامه فردوسی اضافه شده است. درواقع مردم از طریق این کتاب نیازها و علایق خود را بیان کرده‌اند.

ابوالفضل طبسی نقال و شاهنامه خوان بین‌المللی، بتول فخراسلام، مهرپویا صفار، معصومه موسویان، شعله ایل‌بیگی‌پور، داریوش اسکندری و زهرا اسماعیلی از نقالان وصاحب نظران حوزه‌ شاهنامه‌خوانی هیأت داوران این دوره از مهرواره‌ ملی شاهنامه‌خوانی بودند.

در این مراسم مهرپویا صفار نیز به نمایندگی از هیأت داوران بخش «پادکست» و شعله ایل‌بیگی‌پور داور و مسوول مرکز تخصصی فارسان به نمایندگی از هیأت داوران بخش «نقالی و شاهنامه‌خوانی» بیانیه‌ بخش‌های مختلف دومین مهرواره ملی شاهنامه‌خوانی را خوانش کردند.

شاهنامه‌خوانی عضو فعال کارگاه‌های شاهنامه‌خوانی مرکز مجتمع کانون استان، پخش تیزر آیین پایانی و اجرای موسیقی از جمله برنامه‌های این آیین بود.

دومین مهرواره‌ ملی شاهنامه‌خوانی به نائب‌رییسی زهرا بابادی‌شلمزاری و دبیری سیدطالب هاشمی‌خواه از مجموعه برنامه‌های خوانش متون کهن کانون است که اهداف بلندی را در چشم‌انداز خود دنبال می‌کند.

برگزیدگان دومین مهرواره‌ ملی شاهنامه‌خوانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =