بخش «کتاب» سامانه جامع مدیریت عملکرد مراکز کانون راه‌اندازی شد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی بخش «کتاب» سامانه جامع مدیریت عملکرد مراکز فرهنگی‌هنری کانون خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمود مروج با اعلام این خبر گفت: بخش کتاب سامانه جامع مدیریت عملکرد مراکز کانون، از سوی اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی و با مشارکت و پشتیبانی دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری کانون راه‌اندازی شده است.

معاون فرهنگی کانون در ادامه افزود: «کتاب»، رکن اصلی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ضمن اینکه همیشه نیازمند به روز شدن است، نیازمند ساماندهی و تعیین وضعیت برای ایجاد شرایط مطلوب خدمت رسانی به مخاطبان نیز است. در سال های گذشته بحث کتاب و فرآیندهای مختلف مربوط به آن در نرم افزار کتابداری و به صورت آفلاین انجام می‌شد که شامل مشکلاتی از جمله به‌روز نبودن آمار و اطلاعات، عدم دسترسی به موقع به اطلاعات مورد نیاز و... بود.

مروج یادآور شد: از سال ۹۹ و همزمان با شیوع بیماری کرونا، استفاده از این نرم افزار در مراکز فرهنگی هنری کانون متوقف شد که مشکلاتی را در پی داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیازهای مراکز فرهنگی، طراحی و راه‌اندازی «سامانه جامع مدیریت عملکرد مراکز» در دستور کار معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفت که با هدف تسریع در امور کتابداری و به صورت آنلاین راه‌اندازی شده است.

معاون فرهنگی کانون همچنین گفت: بخش «کتاب» این سامانه پس از جلسه‌های متعدد کارشناسی، با همراهی دو اداره کل آفرینش های فرهنگی و فناوری اطلاعات و تحول اداری، در ۱۶ آذر ۱۴۰۰ وارد مرحله اجرای آزمایشی در ۱۲ مرکز از ۳ استان بوشهر، سمنان و مازندران شد.

مروج تصریح کرد: به منظور مشخص کردن فرآیند کار که شامل تمام مراکز کانون اعم از ثابت، سیار و پستی است، شیوه‌نامه «ساماندهی و ثبت کتاب در مراکز فرهنگی» در دو بخش «تعیین وضعیت کتاب‌های ثبت‌شده مراکز» و «ثبت کتاب در سامانه» به‌صورت تصویری و با توضیح‌ کامل از سوی اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی تهیه و تدوین شد.

وی اضافه کرد: پس از طی فرآیند بیان شده در شیوه‌نامه و استخراج اطلاعات کتاب‌های موجود در ۱۲ مرکز مشخص شده، این مراکز وارد مرحله ثبت کتاب‌ها در سامانه جدید شدند و فرآیند پیگیری شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. با توجه به موفقیت‌آمیز بودن اجرای آزمایشی در هر سه استان، دستورالعمل نهایی در روز ۱۱ دی ۱۴۰۰ برای اجرا در سراسر کشور ابلاغ شد.

به گفته مروج، جلسه‌های توجیهی مجازی برای تبیین بخش‌های مختلف شیوه‌نامه و فرآیند مورد انتظار در اجرای آن به منظور اجرای دقیق و صحیح در استان‌ها، از سوی اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون برای بخش فرهنگی استان‌ها برنامه‌ریزی شده و اجرا خواهد شد.

یادآوری می‌شود کارگروهی متشکل از مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، مدیرکل فناوری اطلاعات و تحول اداری و کارشناسان مربوطه به‌منظور تسریع در بررسی مسایل درباره راه‌اندازی سامانه و مشکلات احتمالی گزارش شده از استان‌ها در معاونت فرهنگی تشکیل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =