کد خبر: 311995
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
طنز یک حس است که باید موجز باشد

سید سعید هاشمی نویسنده و طنزپرداز کشوری با حضور در جمع اعضای انجمن طنز کانون استان هرمزگان از ویژگی‌های داستان طنز سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان هرمزگان؛ انجمن طنز هرمزگان با حضور سید سعید هاشمی نویسنده و طنزپرداز برگزار شد.

در این جلسه که فاطمه غلامزاده کارشناس مسئول فرهنگی هنری ادبی، طاهره مسافری کارشناس ادبی،   مربیان ادبی و ۱۶ نفر از اعضای انجمن طنز نیز حضور داشتند، سه اثر داستانی توسط ۵ منتقد نوجوان و سید سعید هاشمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.   

خالق دو اثر طنز قند آباد و وام دماغ  توصیفات به کار گرفته شده در داستان‌ها را ستود و آن‌ها را نشانه‌ی آشنایی نویسنده اثر با طنز دانست.  

هاشمی همچنین اظهار داشت: طنز باید موجز و مختصر باشد؛ چرا که طنز مانند شعر یک حس است.  

وی در باب تفاوت داستان و داستان طنز گفت: در نوشتن داستان می‌توان تکنیک‌های زیادی به کار برد، اما طنز یک حس است. مثل یک شعر که آنی می آید.  

وی افزود: داستان طنز بهتر است موجز باشد؛ چرا که با طولانی شدن آن، ممکن است از طنز فاصله بگیریم.

 هاشمی در ادامه گفت: در داستان‌های طنز نباید با هر کسی  شوخی کرد. چون طنز نوعی انتقاد است و بهتر است که شوخی‌های داستان طنز بیشتر شوخی‌های موقعیتی باشد تا در همه فرهنگ ها جایگاه داشته باشد و درک شود.  

وی به این نکته نیز اشاره کرد که بهتر است در نوشته طنز به سراغ اشک و ناله و گریه نرویم و پایان داستان نیز طنزآمیز تمام شود.

 این نویسنده در ادامه کتاب «گشایش در داستان» نوشته مظفر سالاری را به اعضا معرفی و توصیه کرد اعضای نوجوان داستان‌های طنز روز را بخوانند.  

هاشمی در پایان سخنانش تاکید کرد تا شکل کلی داستان در ذهنتان به وجود نیامده از آوردن آن روی کاغذ پرهیز کنید، چرا که داستان شما ناتمام می‌ماند.  

گفتنی است این نشست به همت خدیجه حاجی‌زاده مسئول انجمن طنز استان برگزار شد و سه اثر  «عنبرنسا» از راضیه علیزاده، «آیا موفق می شوم» از نسرین نوری‌زاده «موش زشت» از اسرا فرد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =