کد خبر: 312758
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
دو نشست ادبی در کانون ایلام و کرمان برگزار شد

مراکز کانون در استان‌های ایلام و کرمان دو نشست ادبی با حضور مصطفی رحماندوست و طاهره ایبد نویسندگان کودک و نوجوان برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست ادبی نویسندگان نوجوان ایلام و دهلران از طرف انجمن نویسندگان کانون این استان میزبان «طاهره ایبد» نویسنده، طنزپرداز و منتقد ادبی بود.

ایبد در این نشست بعد از ابراز خشنودی از حضور مجازی در بین اعضا و مربیان کانون استان ایلام به نقد و بررسی آثار پرداخت و تأکید کرد: عنوان داستان باید متناسب با گروه سنی باشد و در عین جذب خواننده، اطلاعات داستان را لو ندهد.

وی شخصیت را از مهم‌ترین عناصر داستان دانست و گفت: شخصیت می‌تواند به خودی خود داستان را خلق کند و در داستان کوتاه باید روشن‌تر و قوی‌تر به شخصیت اصلی پرداخته شود. در واقع نویسنده باید قبل از نوشتن داستان، شناسنامه کاملی از شخصیت‌ها داشته باشد.

این نویسنده یادآور شد: در داستان نباید به خواننده اطلاعات داد بلکه باید با پرداخت درست از نوع رفتار و حرکات شخصیت‌ها کدهایی به خواننده بدهیم تا لذت کشف را درک کند.

ایبد از اعضا خواست با نوشتن درباره موضوع‌های قابل لمس‌ و قابل درک توانایی خود را محک بزنند، چون نوشتن درباره موضوع‌های ناشناخته باعث فاصله گرفتن از داستان موفق شده و به شعار و کلیشه نزدیک می‌شود.

این نویسنده بیان کرد: نویسنده به‌عنوان خالق شخصیت‌ها و داستان باید جهانی بسازد که هماهنگی کامل داشته باشد و همه چیز حساب شده و منطقی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: برای نویسنده شدن استعداد تنها کافی نیست بلکه چیزی که بسیار مهم است تجربه زندگی است که بخشی از آن با خواندن رمان‌ها و آثار خوب به دست می‌آید و بخشی دیگر از زندگی کردن در جامعه و محیط کسب می شود.

ایبد در پایان به شرکت‌کنندگان در این نشست توصیه کرد درباره سوژه‌های فرهنگی استان و شهر خود بنویسند و آن را نقد کنند.

راه‌هایی برای نوشتن اثر ماندگار

در کانون استان کرمان نیز نشست ادبی ویژه اعضای فعال کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری و دانش‌آموزان مدارس سما با حضور مصطفی رحماندوست؛ نویسنده و شاعر به‌صورت مجازی برگزار شد.

رحماندوست در ابتدای این نشست گفت: ابتدا باید دانست با چه فکر، ایدئولوژی و رفتاری دنیای بهتری ساخته می‌شود و بایستی با خواندن چه چیزهایی راه‌های بهتر کردن زندگی مردم را بیاموزیم و سپس بنویسیم.

وی در ادامه بیان کرد: شما زمانی نویسنده هستید که ذهن‌تان از تجربه‌ها، خوانده‌ها و راه‌های بهتر زندگی کردن پر شده باشد و دل‌تان برای مخاطب بسوزد تا چیزی بیاموزد و بهتر زندگی کند و بعد نوشته شما خریداری شود.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان رمز ماندگاری برخی آثار را پرداختن به تجربه‌ها و دردهای مشترک آدم‌ها و پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها دانست و ادامه داد: ابتدا باید تجربه‌های پیشینیان را خواند و زبان مخاطب را شناخت. همچنین یاد گرفتن راه‌های موثر صحبت کردن و تاثیرگذار نوشتن، از ضروریات خلق  یک اثر ماندگار است.

این نشست ادبی با دادن سوژه و تمرین عملی «داستان کسی را بنویسید که دوست دارد به پدرش یک هدیه بدهد اما پدرش نیست...» از سوی رحماندوست برای مخاطبان ادامه یافت و قرار شد در جلسه بعدی در مورد نوشته‌ها صحبت شود.

این نشست ادبی تخصصی مقدمه و کارگاهی برای برگزاری نخستین جشنواره سراسری «شعر سرو» است که مراسم پایانی آن ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =