کد خبر: 312835
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
برگزاری نشست‌های تخصصی انجمن عکاسان کانون خوزستان و سیستان و بلوچستان

انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان و مخاطبان اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان کرده است.

به ‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این راستا بیست‌وششمین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان مراکز خوزستان با موضوع سوژه‌یابی در عکاسی خیابانی با حضور مرجان نوروزی‌زاده، کارشناس ارشد پژوهش و مربی هنری، شهناز ممبینی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون خوزستان، مربیان و تعداد ۷۵ عضو نوجوان دختر و ۱۵ عضو نوجوان پسر در ساعت‌های مجزا، به‌صورت مجازی برگزار شد.

نوروزی‌زاده با تعریفی از عکاسی خیابانی، ذهن مخاطبان را با موضوع جلسه آشنا کرد و گفت: عکاسی خیابانی (Street Photography) به‌عنوان، شاخه‌ای از هنر عکاسی است که صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد. هرچند این ژانر را عکاسی مستند اجتماعی به شمار می‌آورند، اما از بعضی جهت‌ها باهم متفاوت هستند از جمله تفاوت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که، هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویر کشیدن مردم است و نه پوشش یک اتفاق.

وی تاکید کرد: عکاسی مستند (Documentary Photography) نوعی از عکاسی است که نمایشی صریح و دقیق از هر موضوع و سوژه‌ای مانند افراد، مکان‌ها، اشیا و رویدادها را ارائه می‌دهد و در واقع عکس‌های مستند واقعیت هر چیزی را به تصویر می‌کشند و احساس درونی بیننده را نسبت به موضوعی برانگیخته می‌کنند.

نوروزی‌زاده افزود: تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی به‌حساب می‌آید و عکس‌های مستند در کنار محسنات زیبایی‌شناسانه و هنری، بیشتر به‌منظور تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند چرا که واقعیت را همان‌طور که وجود دارد به ثبت می‌رسانند. به عبارت ساده‌تر در این نوع عکاسی تصویر نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک وضعیت خاص به عهده دارد.

این مدرس عکاسی در ادامه تشریح کرد: یکی از مطالبی که در امر سوژه‌یابی عکاسی خیابانی مهم است، نحوه ارتباط‌گیری با موضوع است و عکاس نباید در مقابل نگاه‌های مردم خجالت، واکنش یا برخوردی داشته باشد، بلکه باید با گفت‌وگو و معرفی خود فضایی اطمینان‌آمیز برای افراد به وجود آورد.

او در پایان به موضوع‌هایی در ژانر عکاسی خیابانی اشاره شد که شامل خیابان‌ها، پارک‌ها، مساجد، محل‌های خرید،... و مراکزی که مردم گردهم می‌آیند بود و در ادامه با ذکر یک موضوع مثل بازار با تکنیک‌های توجه به فضای اطراف سوژه، ارتباط مشتری و فروشنده و... به نوشتن ایده‌ها و پرداختن به سوژه‌یابی را به اعضا آموزش داد.

برگزاری نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان با موضوع «نگاه نو»

بیست‌وهفتمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون استان سیستان و بلوچستان با موضوع «نگاه نو» در عکاسی برگزار شد.

در این نشست ارمغان کاظمی کارشناس انجمن عکاسان کانون با بیان این نکته که بحث نگاه نو در عکاسی ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، گفت: رسیدن به این نقطه در عکاسی نیازمند مقدمات فراوانی است که شناختن عکس خوب، برداشت درست از عکس، تمرین فراوان، مطالعه، رویاپردازی و مهارت در عکاسی از جمله این ضرورت‌ها به شمار می‌رود.

کاظمی افزود: هنرمند باید با نگاه نو در عکاسی، تفاوت‌ها را نشان دهد و برای این کار نیاز دارد که از معمولی دیدن سوژه‌ها فاصله بگیرد و جذابیت‌ها را برجسته کند تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

نویسنده‌ کتاب قاب پنجره‌ها، که در جمع اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سخن می‌گفت، تصریح کرد: هنر در پرورش تفکر و خلاقیت، همراه با احساس و رویاپردازی شکل می‌گیرد و عکاس باید ذهن خود را برای این کار آماده کند.

تغییر زاویه‌ دوربین، نزدیک‌شدن به سوژه، استفاده از زاویه‌های تند، قاب‌بندی متفاوت، استفاده از لنز مناسب، اعتماد به نفس و تکیه بر درک و احساس، کاربرد نور و شناخت ترکیب‌های آن در عکاسی و چشم‌انداز(القا و ایجاد حس عمق و مسافت در ذهن مخاطب) از جمله مواردی بود که کاظمی به کارگیری آن را برای رسیدن به نگاه نو در عکاسی ضروری دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =