بیانیه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در هفتمین جشنواره اسباب‌بازی

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی اسامی برگزیدگان هفتمین جشنواره اسباب‌بازی از نگاه خود را اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در مراسم اهدای جوایز برگزیدگان هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی که روز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری برگزار شد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ضمن خوانش بیانیه، اسامی منتخبان خود را نیز اعلام کرد.

مهدیه کرمی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم شناختی، لیلا ابراهیمی و فاطمه موسوی‌بصیرت داوران آثار در بخش برترین اسباب‌بازی شناختی/ فکری بودند و آثار برگزیده خود را بدون رتبه‌بندی معرفی کردند.

اسامی برگزیدگان این بخش عبارت است از: بازی «کارآگاه ناحیه شرقی» محصول شرکت «چینش»، بازی «باغ فرش» محصول مشترک کانون و شرکت «باغ فارسی»، بازی‌های «قابرنگ» و «چهارچوب» محصول شرکت «بومزی»، بازی «واردا» محصول شرکت «سرزمین ذهن زیبا»، بازی «طوطی و بقال» محصول مشترک کانون پرورش فکری و شرکت «دواره» و بازی «شاه دزد وزیر (دوئل)» محصول شرکت «فربودانگاره».

متن بیانیه به شرح زیر است:

ارتقا سرمایه شناختی آحاد جامعه ایرانی، اولویتی ملی برای ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شمار می‌رود. بازی به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر رشد و تحول کودک از مهم‌ترین عواملی است که فرصت ارتقا مهارت‌های شناختی را فراهم می‌کند و با توجه به هزینه‌ پایین و در دسترس بودن بازی‌ها برای اقشار مختلف جامعه، می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.

در راستای سیاست‌های مصوب ستاد برای ارتقای سرمایه‌ شناختی جامعه، حمایت از بازی‌های شناختی و همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از متولیان اصلی و کلیدی حوزه‌ بازی‌ها در دستور کار قرار گرفت. از آنجایی که نهاد اعتباربخش بازی‌های شناختی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال شکل‌گیری است، بازی‌ها به صورت علمی و نظام‌مند بررسی خواهند شد و بازی‌های شناختی شناسایی و معرفی می‌کند.

آثاری که به بخش رقابتی راه یافته بودند از سوی گروه داوری ستاد و کانون پرورش فکری داوری شد. شاخص‌ اصلی ارزیابی بازی‌ها، شناختی بودن آنها بود، بدین معنا که بتواند باعث فعال شدن یا تقویت مهارت‌های شناختی کودکان از جمله توجه و تمرکز، حل مساله، حافظه و... شود.

لازم به ذکر است بازی‌های شناختی منتخب نیاز به ارتقا و اعمال تغییرهایی برای پررنگ‌تر شدن جنبه‌های شناختی دارد که ستاد آمادگی خود برای همکاری با گروه‌ها در این زمینه را اعلام می‌کند.

ستاد، حمایت‌های نقدی و غیرنقدی خود (شامل حمایت از شتاب‌دهی و منتورینگ استارتاپ‌های این حوزه و اختصاص سوبسید فروش) را به تیم‌های برگزیده ارائه می‌کند.

هیئت داوران بخش شناختی از تلاش تمام دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی قدردانی می‌کند و امیدوار است با همکاری کانون و فعالان حوزه اسباب‌بازی، شاهد پیشرفت و توسعه بازی‌های شناختی در کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =