نشست مجازی معرفی آیین «نوروزخوانی» برگزار شد

نشست مجازی معرفی آیین «نوروزخوانی» از سوی انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به میزبانی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نوروز به عنوان یکی از کهن‌ترین آداب در فرهنگ ایرانی، همواره از جایگاهی ارزشمند در میان ایرانیان و سایر پارسی‌زبانان سراسر جهان برخوردار بوده است. فرهنگی دیرینه و کهن که با گذشت سالیان مدید، نه تنها رنگ نباخته، که سال به سال، نوتر از سال پیش، نمایان‌تر   است.

از جمله آیین‌های ارزشمندی که در روزهای منتهی به نوروز، در ایران برپا می‌شود، «نوروزخوانی» است. آیینی که پیوندی عمیق با شادی، سرود، موسیقی و شور نو شدن و زندگی دوباره طبیعت دارد. آیین دلپذیری که شاید نسل امروز جامعه ایرانی، به علت روزمرگی های دنیای جدید و مشغله های شهرنشینی، شناخت و آگاهی کمتری نسبت به آن داشته باشد.

در راستای معرفی فرهنگ نوروزخوانی و آشنایی اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آداب و خرده فرهنگ‌های نوروزخوانی در سطح کشور و به پاسداشت این سنت دیرینه و نیکو، در آخرین روزهای زمستان و در آستانه فصل بهار، انجمن سرود نوجوان استان خوزستان با هماهنگی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری و با مشارکت استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل، بوشهر، فارس، گیلان و یزد اقدام به برگزاری نخستین نشست ویژه با موضوع نوروزخوانی کرد.

در این ویژه‌برنامه که به صورت مجازی ویژه اعضای انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اعضای انجمن استان‌های شرکت کننده به نمایندگی، آداب و رسوم نوروزخوانی در استان خود را معرفی کردند. هم‌چنین نماهنگ‌هایی که چند استان برای معرفی این آیین تهیه کرده بودند، پخش شد.

این نشست روز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲ تا ۱۴ با حضور ۵۰ عضو و نماینده استانی به شکل مجازی در بستر اسکای‌روم برگزار شد.

بر اساس این خبر، سیدمحمد تنکابنی دبیر انجمن سرود کانون و انسیه موسویان مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست حضور داشتند.

تنکابنی ضمن قدردانی از انجمن سرود استان خوزستان به خاطر برنامه‌ریزی و میزبانی این برنامه، از استان‌های شرکت کننده در این رویداد هنری تشکر کرد و گفت: خیلی خوب است که این آداب و رسوم ملی و ارزشمند که ریشه در فرهنگ و رسوم کهن ما دارد، برای نوجوانان بازگو و احیا شود.

دبیر انجمن سرود کانون ضمن اشاره به نقش پررنگ سرود و آوای محلی و بومی در آیین «نوروزخوانی» گفت: بر ما به عنوان افراد متولی در حوزه فرهنگ و هنر، واجب است که با شیوه‌های خلاقانه و برنامه‌های جذاب، اعضای کودک و نوجوان را با این رسوم آشنا کنیم.

او همچنین اظهار امیدواری کرد که در سال آینده شاهد برگزاری نشست‌هایی نظیر این رویداد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =