عیدانه کانون لرستان به کودکان ونوجوانان

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان ویژه برنامه های مختلف فرهنگی و هنری با موضوع( کودک و موزه) را درمحوطه باغ گلستان قلعه فلک الافلاک خرم آباد برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، محمدجوادمحمدی مدیرکل کانون لرستان گفت: در هشتمین روز از سال جدید، اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان ویژه برنامه های نمایش طنز، ایستگاه نقاشی و اهدای کتاب با موضوع( کودک و موزه) را درمحوطه باغ گلستان قلعه فلک الافلاک خرم آباد برگزار کردند.
وی افزود: با هماهنگی هایی که بین کانون پرورش فکری و میراث فرهنگی استان صورت گرفت، با هدف معرفی مکان های باستانی و تاریخی شهر خرم آباد به کودکان ونوجوانان ومسافران نوروزی و آشنایی هرچه بیشترآنها با پیشینه کهن و فرهنگ غنی لرستان، این برنامه تدارک دیده شد.
محمدی اضافه کرد: دراین مراسم علاوه بر اجرای نمایش طنز با عروسک پوپله( خروس کاکل زری) ایستگاه نقاشی با موضوع نوروز و مکان های تاریخی، موزه ها، معرفی کانون، معرفی سرزمین، آداب وسنت های محلی لرستان، بازی های شاد بومی و محلی، مسابقه  واهدای کتاب و اهدای کتاب به کودکان ونوجوانان شرکت کننده دربرنامه انجام شد.
گفتنی است؛ قلعه ی تاریخی فلک الافلاک خرم آباد که در زمان ساسانیان ساخته شده، یکی از معدود قلعه هایی ست که در جهان براساس متد و معماری خاصی به لحاظ موقعیت و نوع ساخت و نیز استفاده های کاربردی متناسب با شرایط اجتماعی، تاریخی، سیاسی و فرهنگی در زمان های مختلف داشته است و امروز در قالب موزه ی مردم شناسی و فرهنگی؛ خود را نمایان کرده است.
ساخت قلعه ی فلک الافلاک؛ از خلاقیت و توانایی خاص مردمان این دیار سخن می گوید که می توان آن را از ابتکارات بشر در عرصه های مختلف دانست. این بنا دارای 365 کنگره براساس روزهای سال و 12 برج بر اساس صور دوازده گانه ی فلکی طراحی و ساخته شده، این فرم ساخت به گونه ای بوده که با مایل شدن خورشید بر کنگره ها متوجه می شدند چندروز از سال گذشته و با مایل شدن بر روی هر کدام از برج ها، می دانستند که درچه ماهی از سال قرار گرفته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =