برنامه‌ریزی و تولید دانش بنیان راهکار برون رفت از کاستی‌های عرصه فرهنگ است

تولید دانش بنیان یکی از اصلی‌ترین راه‌کارهای برون رفت از مشکلات و کاستی‌های عرصه فرهنگ در کشور است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون پرورش فکری در گفت‌وگویی به برخی از رویکردهای جدید کانون متناسب با شعاری که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» برای سال ۱۴۰۱ تعیین شده است، اشاره کرد و گفت: سال جدید به دلیل شعار مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری‌، سالی تعیین کننده و سرشار از حرکت، برکت و دست‌یابی به مرزها و افق‌های نو و دستاوردهای ارزشمند خواهد بود.
مهدی علی‌اکبرزاده محقق شدن شعار امسال را نیازمند به یک اقدام جهادی و متعهدانه و جریان‌سازی دانست و افزود: با تکیه بر دانش می‌توان از بسیاری از کارهای «باری به هر جهت» دوری کرد و رفع عقب‌ماندگی و دوری از سکون، در تحقق شعار سال به خوبی نهفته است و در این راه شناخت ضعف‌ها و توجه به تخصص و دانش و خلاقیت از مهمترین عوامل رسیدن به چشم‌اندازی درست در این مسیر است که بی‌تردید تحولی جدی را هم در پی خواهد داشت.
وی در زمینه اهمیت تولید دانش‌بنیان در عرصه فرهنگ تاکید کرد: شاید با شنیدن این کلمه تصور کنیم تولید دانش‌بنیان تنها به عرصه‌های صنعتی، اقتصادی و کشاورزی اختصاص دارد در حالی که پیشرفت‌های جهان امروز نشان داده است عرصه‌هایی مثل تولید فیلم و پویانمایی و بازی، بازی‌سازی و اسباب‌بازی به صنعتی پردرآمد در جهان تبدیل شده و روی آوردن به این فناوری‌ها می‌تواند از راه‌های اصلی برون‌رفت فعالیت‌ها و صنایع فرهنگی از کاستی‌های موجود بوده و اشتغال‌آفرین خواهد بود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این که کانون در دو حوزه «فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری» و حمایت از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان عرصه کودک ونوجوان مسئولیت مهمی بر عهده دارد، یادآور شد: تغییر و به‌روزرسانی فضای مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون با استفاده از فناوری‌های جدید، امکانات صوتی و تصویری و چندرسانه‌ای و توجه بیشتر به طراحی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی، قالب‌ها و برنامه‌های کاربردی رایانه‌ای در فضای وب برای کودکان و نوجوانان، هم دسترسی مخاطبان را به فعالیت‌ها و تولیدات گسترده‌تر می‌کند هم باعث افزایش تعداد مخاطبان کانون خواهد شد در عین حال منجر به درآمدزایی بیشتر برای گسترش فعالیت‌ها و تولیدات می‌شود.
به گفته علی‌اکبرزاده، استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی در کتاب‌خانه‌های کانون، خودروهای سیار مراکز سیار شهری و روستایی و تماشاخانه‌ها و تریلی‌های آن، استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین آموزشی در حوزه‌های فرهنگ، هنر، ادبیات و علوم و نجوم برای آموزش مربیان واعضای مراکز، گسترش فعالیت‌ها در حوزه شبکه‌های اجتماعی و تلاش برای افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان در محیط وب، طراحی استودیوهای پیشرفته مجازی، توجه به تولید محتوای واقعیت افزوده و محتوای تعاملی چند رسانه‌ای و بهره‌گیری از نرم‌افزارها و بسترهای اینترنتی تولید و فروش محصولات فرهنگی و هنری از دیگر برنامه‌های کانون در سال جدید خواهد بود.
وی کشف استعدادها، به‌ویژه استعدادهای ناب کودکان و نوجوانان ایرانی و معرفی الگوهای درست به کودکان و نوجوانان را با استفاده از فناوری‌های جدید از برنامه‌هایی دانست که در نقشه راه سال ۱۴۰۱ کانون به آن توجه بیشتری می‌شود.
مدیرعامل کانون ادامه داد: فراهم‌آوردن زیر ساخت توسعه اقتصادی دانش‌بنیان با راه‌اندازی سامانه بزرگ فروش اینترنتی کانون، (دیجی کانون) در کنار افزایش بهره‌وری نیروهای خلاق، بدون تردید رشد و ارتقاء کودکان و نوجوانان خلاق را به همراه خواهد داشت و ظرفیت کانون در تحقق رویاهای طلایی کودکان و نوجوانان نواندیش، خلاق، نخبه و کارآمد می تواند تحولی جدی را در کشور در پی داشته باشد.
وی همچنین در زمینه تولید محصولات، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و ارتقاء کیفیت با استفاده از فناوری‌های نوین را بیش از بیش بااهمیت و جان مایه اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد.
مدیرعامل کانون همچنین گفت: در سال جدید با نقشه راهی که ترسیم کرده‌ایم ایجاد شور و اشتیاق در کودکان و نوجوانان‌ را برای افزایش بهره‌وری، میل به پیشرفت و ساختن آینده‌ای روشن و درخشان برای خودشان و جامعه سر لوحه اهدافمان قرار داده‌ایم.
علی‌اکبرزاده تصریح کرد: یقین دارم تحقق و به منصه ظهور رسیدن شعار امسال، سکوی پیشرفت و کاهش دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی را به ارمغان خواهد آورد.
وی در پایان یادآور شد که برنامه‌های راهبردی کانون برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ به‌زودی آماده و برای اجرا به تمامی معاونت‌ها و اداره‌های کل کانون در سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =