کد خبر: 313471
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
آغاز ارزیابی بازی‌های شناختی در شورای نظارت بر اسباب‌بازی

بازی‌های شناختی از این پس در کمیسیون‌های شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امروزه بازی‌های شناختی از جایگاه ویژه‌ای در حوزه ارزیابی و توانبخشی شناختی در کودکان و بزرگسالان برخوردارند. به‌عنوان مثال، یکی از روش‌های حفظ ذخیره شناختی در سالمندی، استفاده از بازی‌های شناختی است.

بر اساس این خبر، بازی شناختی به دسته‌ای از بازی‌های جدی اطلاق می‌شود که به‌صورت مشخص با هدف ارزیابی یا فعالسازی و تقویت کارکردهای شناختی طراحی ‌شده‌اند.

در همین زمینه به منظور شناسایی و ارزیابی بازی‌های شناختی در کشور، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام به برگزاری جلسه‌های هم‌اندیشی در این زمینه کردند که این همکاری منجر به ایجاد نهاد اعتباربخش بازی‌های شناختی در کشور شد.

بر همین اساس، بازی‌های شناختی در کنار دیگر محصولات در کمیسیون‌های شورای نظارت بر اسباب‌بازی که هر ماه یکبار برگزار می‌شود، از سوی کارشناسان شورای نظارت بر اسباب‌بازی و کارشناسان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معرفی بازی‌های شناختی به‌عنوان یکی از ابزارهای موثر بر فعال‌سازی و ارتقا کارکرد شناختی، تدوین آیین‌نامه و استانداردهای لازم برای بازی‌های شناختی در کشور، شناسایی، ارزیابی و ارتقا کیفیت بازی‌های شناختی در کشور و معرفی بازی‌های شناختی مورد تایید، از مهم‌ترین اهداف این نهاد به شمار می‌رود.

با تدوین آیین‌نامه‌ها و روال‌ اجرایی، تولیدکنندگان می‌توانند برای دریافت گواهی اسباب‌بازی شناختی به پایگاه شورای نظارت بر اسباب‌بازی به نشانی www.toycouncil.kpf.ir مراجعه کنند و ملاک­های مربوط به ارزیابی اسباب‌بازی را مشاهده کرده و درخواست بررسی محصولات خود را پیگیری کنند.

همچنین خانواده‌ها می‌توانند از طریق مراجعه به سایت شورای نظارت بر اسباب‌بازی فهرستی از بازی‌های دارای نشان علوم شناختی را دریافت کنند و به‌زودی این نشان بر روی محصولات داخل بازار هم نصب شده و از این طریق در انتخاب بازی‌های شناختی به خانواده‌ها کمک خواهد شد.

یادآوری می‌شود در مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی که روز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری برگزار شد؛ مجید نیلی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نشان نهاد اعتبار بخش بازی‌های شناختی رونمایی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =