شهر دوستدار کودک باید محل رشد کودکان باشد / اسباب‌بازی یک ابزار تربیتی و جزو مولفه‌های اصلی شهری است

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران درباره اهمیت توجه به صنعت اسباب‌بازی برای تحقق اهداف فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران توضیح داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مطهر محمدخانی رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در بازدید از نمایشگاه، عنوان کرد: اصل برگزاری نمایشگاه ملی اسباب‌بازی اتفاق بسیار خوب و مبارکی است از این جهت که اسباب‌بازی یکی از حوزه‌های مغفول‌مانده فعالیت فرهنگی در کشور ماست و ما در این زمینه جای کار بسیاری داریم و باید رو به جلو برویم. اسباب‌بازی ابزار دقیق و مهمی برای فرهنگسازی است و می‌تواند روی طبقات اجتماعی و سنین مختلف افراد جامعه تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: صنعت بازی در حوزه بازی‌های دیجیتال و ویدیویی و بازی‌های فکری و رومیزی در دنیا به خصوص در یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است، از این نظر ما هرچقدر در این زمینه کار کنیم، کم است.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه نمایشگاه ملی اسباب‌بازی اتفاق بسیار خوب و دقیقی است، گفت: ای‌کاش مسئولان مختلف در این نمایشگاه حضور یابند و استقبال مردم از این فضا را مشاهده کنند. واقعا باعث خوشحالی است که مخاطبان تاکنون از این رویداد استقبال خوبی به عمل آورده‌اند. شاید اگر حساسیت‌های ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نبود، این رویداد با ظرفیت، فضا و امکانات بیشتری برگزار می شد و مسلما استقبال مردم از آن هم چشمگیرتر بود.

محمدخانی درباره رویکرد شهرداری تهران در حمایت از صنعت اسباب‌بازی تصریح کرد: شهرداری تهران به صورت مستقیم وظیفه حمایت از صنعت بازی اسباب بازی را ندارد اما براساس اهداف و وظایفی که دارد منطقا باید سراغ این صنعت برود و از ظرفیت صنعت اسباب بازی بهره‌مند شود. براین‌اساس یکی از ابزارهای خوب در جهت رسیدن به اهداف شهرداری تهران در همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزش‌های شهروندی و شهر دوستدار کودک اسباب‌بازی است.

او اضافه کرد: امیدوارم در دوره جدید و با تغییر نسل مدیران کشور و پایین آمدن میانگین سنی مدیران شهرداری تهران و مجموع مدیران کشور توجه ویژه به صنعت اسباب‌بازی رقم بخورد زیرا مدیران جوان نسلی هستد که همه تجربه جدی بازی‌های رومیزی و کامپیوتری را دارند یعنی مخاطب صنعت اسباب‌بازی بوده و در نتیجه فهم بهتری نسبت به اهمیت و تاثیرگذاری این صنعت دارند. به همین دلیل فکر می‌کنم در آینده برنامه‌های بهتر و مفیدتری در زمینه حمایت از صنعت اسباب‌بازی انجام خواهد شد.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در بخش دیگری از گفت‌وگو درباره مولفه‌های شهر دوستدار کودک توضیح داد: بخش‌هایی از مولفه‌های شهر دوستدار کودک در قانون آمده است اما من فکر می‌کنم شهر دوستدار کودک به لحاظ مفهومی ذیل شهر انسان‌محور تعریف می‌شود و ما ابتدا باید این را بپذیریم که شهر مجموعه‌ای از ساختمان‌ها، خیابان‌ها، ماشین‌ها و اتوبان‌ها نیست بلکه شهر مجموعه‌ای از انسان‌هاست که محل زندگی خود را کنار هم قرار داده‌ و یک جامعه را شکل داده‌اند و در این راستا ابزار، معماری، عمران و زیربنا را برای زندگی بهتر خود ایجاد کرده‌اند.

او بیان کرد: اگر شهر انسان‌محور را بپذیریم مرحله بعدی توجه به شهر خانواده‌محور است. ما در نگاه دینی خود اولویت اول و سنگ‌بنای جامعه را خانواده می‌دانیم و تمام آموزه‌ها و قواعد فقهی به ما کمک می‌کنند که اهمیت و توجه ویژه‌ای برای خانواده قائل باشیم.

محمدخانی دریاره اهمیت کودک در خانواده و به تبع آن در شهر عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اجزای خانواده کودک است و براساس برخی تعاریف دینی و جامعه‌شناختی وقتی یک زن و مرد در کنار هم قرار می گیرند هنوز تشکیل خانواده نداده‌اند تا زمانی که یک فرزند به آن مجموعه دو نفره آن‌ها اضافه می‌شود. حال اگر اینگونه نگاه کنیم، به اهمیت نقش کودک پی می‌بریم.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مادامی که توجه ما فقط به رشد کالبدی شهر باشد، شهر ترسناکی برای کودکان ترسیم می‌شود. طبیعتا با توجه به اهمیت کودک، شهر باید مناسب رشد کودکان باشد و هرچیزی که مانع این رشد است باید از چهره و کالبد شهر زدوده شود. با این نگاه، شهر دوستدار کودک باید فضایی برای رشد و تعالی کودک فراهم کند و فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین آن‌ها بازی‌ها هستند. امروزه بازی دیگر یک موضوع فانتزی یا حاشیه‌ای نیست بلکه یک ابزار تربیتی و مولفه اصلی و ضروری در شهر است و باید مورد توجه رشته‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی قرار بگیرد.

محمدخانی در پایان درباره بهترین تعبیر از هفتمین نمایشگاه اسباب‌بازی گفت: اسباب‌بازی یک موضوع بسیار بااهمیت است که دچار نوعی مهجوریت شده است و تغییر نسلی مدیران در چند سال آینده، اهمیت این نمایشگاه را ظهور و بروز می‌دهد. مادامی که این اتفاق رقم نخورد، نمایشگاه به رسالت اصلی خود نرسیده است، ضمن آن که نمایشگاه اسباب‌بازی بیش از این به کار تبلیغاتی و معرفی به جامعه و نخبگان کشور نیاز دارد و باید در حلقه مدیران کشور مورد توجه قرار بگیرد. امروزه یکی از دغدغه‌های ما بحث سواد رسانه در حوزه جنگ نرم است که این موضوع را می‌توان به وسیله همین بازی‌ها به کودکان آموزش بدهیم.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =