کد خبر: 313654
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
بازدید 200
چاپ اثر مربی کانون شاهرود در کتاب قصه‌جو

اثر پژوهشی مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود در کتاب قصه‌جو(گزیده جستارهای بخش علمی) جشنواره‌ی قصه‌گویی، چاپ و منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان، اثر عطیه آقاحسینی مربی مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود با عنوان «من مطمئن نیستم؛ اجازه بده حقیقت را کشف کنم!» در کتاب پژوهشی قصه‌جو(گزیده جستارهای بخش علمی) بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، چاپ و منتشر شد.

آقاحسینی اظهار داشت: از دیدگاه کارشناسان واحد آموزش و پژوهش، قصه‌جو، نخستین کتاب جُستارنویسی مربیان کانون است که به کوشش معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گردآوری و از مجموع ۴۷ جُستار رسیده به بخش علمی، ۲۱ جُستار در قالب کتابی، چاپ و در آیین پایانی جشنواره‌ی بیست‌وسوم قصه‌گویی از آن رونمایی شد و در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ نیز به مراکز فرهنگی‌هنری سراسر کشور وارد شد.

وی در ادامه افزود: مربیان کانون پرورش فکری در قالب جستارنویسی، ایده‌ها و تجربیات کاربردی خود را به سادگی بیان کرده و به خوانندگان انتقال داده‌اند و در واقع مربیان ترغیب شدند تا قلم بردارند و فکرها، ایده‌ها و تجربیات خود را برای آیندگان، ثبت و ضبط کنند.

آقاحسینی با بیان این‌که در اثر پژوهشی خود به چگونگی کسب اطلاعات کودکان و نقش تبلیغات رسانه‌ای بر زندگی فعلی و آتی آن‌ها پرداخته، یادآور شد: در عصر ارتباطات و اطلاعات، وفور انواع برنامه‌ها، پیام‌ها و هجوم آن‌ها به سمت مخاطبان به‌ویژه کودکان ایجاب می‌کند که آن‌ها به دانشی برای انتخاب پیام‌ها مجهز باشند تا از حالت انفعال و مصرف‌کننده صِرف خارج شوند و خود را در معرض هرگونه پیامی قرار ندهند.

وی تأکید کرد: برای تشویق کودکان به استدلال‌کردن، بایست الگوی هوشمندانه‌ای به آن‌ها عرضه کرد و یکی از قدیمی‌ترین و مقدس‌ترین روش‌های یادگیری، هنر کهن قصه‌گویی و استفاده از این رسانه است.

آقاحسینی تصریح کرد: انتخاب یک قصه مناسب و هوشمندانه و تدوین آگاهانه آن از جذاب‌ترین راه‌حل‌ها در این مسیر است که می‌تواند اسباب تفریح و سرگرمی نیز باشد.

وی هم‌چنین مهمترین بخش کودکی را پرسیدن، عنوان و خاطرنشان کرد: در بیان قصه‌های کهنِ معماگونه، می‌توان از روش‌های تشویق کودک به توسعه‌ی افکار بهره برد و قصه‌گو می‌تواند با طراحی دقیق و هوشمندانه‌ی سؤالات و گفت‌وگو و درنگ‌کردن در نقطه‌ی اوج قصه، زمانی را برای تفکر کودک اختصاص دهد.

آقاحسینی اظهار داشت: قصه‌گویی هوشمندانه می‌تواند به کودکان مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با پیام را بیاموزد تا در عین حال، دیدگاهی تحلیلی و نقادانه نسبت به پیام‌ها کسب کنند و در برابر آثار سویِ رسانه‌ای، آن‌ها را محافظت کرده و در کنترل آنچه می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند توانمند گرداند.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: تعمیم اهداف قصه‌گویی وابسته به داشتن نگاهی دقیق، عمیق و تفکری منتقدانه برای انتخاب صحیح قصه و اجرای اصولی آن در راستای نیاز کودکان و افق پیشرفت جامعه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =