آشنایی اعضای انجمن شاعران کانون سمنان با طنز در شعر

اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری سمنان به‌صورت مجازی با طنز در شعر آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری بیست‌ودومین جلسه‌ی مجازی اعضای انجمن شاعران نوجوان آفرینش با دعوت از مهدی مردانی شاعر، منتقد و کارشناس ادبی کانون قزوین، خبر داد و گفت: این نشست در راستای همکاری کانون با استانداری، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ هم‌زمان با روز بزرگ‌داشت عطار نیشابوری با رویکرد بررسی «طنز در شعر» و نقد و بررسی آثار اعضای نوجوان در پیام‌رسان واتساپ اجرا شد.

نصیری، تشویق و ترغیب اعضای شاعر به اندیشیدن و قلم‌زدن در فضای طنز و ایجاد زمینه‌های لازم برای تشکیل جلساتی مداوم با محوریت طنز در انجمن شاعران استان و هم‌چنین تقویت امید، شادی و نشاط در قشر نوجوان امروز را از اهداف این جلسه برشمرد.

وی در  ادامه افزود: اعضای انجمن شاعران آفرینش برای شرکت در این جلسه با نگاهی شوخ‌طبعانه به مسائل روز جامعه ازجمله درس‌خواندن در فضای مجازی، فقر در جامعه، بازیگوشی‌های دوران نوجوانی و... که خود به نوعی با آن درگیر هستند به خلق اثر در قالب شعر پرداختند.

نصیری یادآور شد: در این نشست که حسین خلیل‌نژاد معاون تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان شرکت داشت، مردانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان کانون سمنان و خوانش نمونه‌شعرهایی با رگه‌های طنز که با چاشنی لبخند و نشاط همراه بود به بیان مطالب کوتاهی در زمینه‌ی شعر طنز پرداخت.

کارشناس ادبی کانون قزوین در بخش نقد و بررسی آثار از اعضای انجمن به دلیل انتخاب موضوعات روز جامعه با رگه‌های طنز و استفاده بجا از صنایع ادبی مانند ایهام، کنایه، ارجاعات فرامتنی در شعر و...، قدردانی و اظهار کرد: قالب‌های به‌کار رفته از سوی اعضا برای سرودن شعر به زبان طنز به‌ویژه قالب نیمایی که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و می‌توان از آن در سرودن بهره‌گیری بهتر و کامل‌تری داشت، بسیار مناسب بود.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان با خوانش بخشی از شعر «چه کسی بود صدا زد سهراب...» سروده‌ی سهراب سپهری شاعر معاصر زبان و ادب پارسی، تأکید کرد: این شعر برای موضوع انتخابی عضو نوجوان که به ارائه‌ی اثر پرداخته، مناسب است و می‌تواند با ایجاد آشنایی‌زدایی در بیان مفهوم و موضوع مورد نظر  مؤثر باشد.

توجه به خوانش شعر و ارائه‌ی آن به شکل مستقیم به مخاطب

مردانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چگونگی خوانش شعر خاطرنشان کرد: شاعر با خوانش مناسب به قدرت شعر می‌افزاید و درخصوص استفاده از ارجاعات فرامتنی در شعر نیز بایست به تاریخ مصرف برخی از شوخی‌ها دقت داشت چون وقتی فراموش شوند، دیگر استفاده از آن‌ها به‌ویژه در شعر طنز، کمکی نخواهد کرد.

شاعر و منتقد قزوینی یکی از بهترین روش‌های سرودن شعر را شیوه‌ی کلاسیک، عنوان و اظهار کرد: بسیاری از موضوعات در شعر کلاسیک و موزون بهتر جواب می‌دهد برای این‌که اصولاً ذهن ما ایرانی‌ها با طنز موزون، آمیخته شده و آشناتر است.

وی در ادامه افزود: موضوع و سوژه در شعر طنز هم نکته‌ی بسیار مهمی است که بایست مورد توجه قرار گیرد و در شعرهایی که قرار است به زبان طنز سروده شود همچون سایر متن‌ها و حتی فیلم‌ها، بهتر است که در تمام اثر، جنبه‌ی طنز تقویت شود تا موضوعاتی همچون فقر اجتماعی یا دلتنگی و عشق به طنز شعر غلبه نکند.

مردانی در پایان سخنانش تصریح کرد: طنز، کارکردهای مختلفی دارد و تنها برای خنداندن نیست؛ بلکه کارکرد مهم‌تر آن، اصلاح یک معضل اجتماعی می‌تواند باشد.

گفتنی است، پخش کلیپ از یک شعر طنز، سروده و ساخته‌ی میهمان و منتقد برنامه، اشتراک‌گذاری فایل آموزشی با عنوان «تکنیک‌هایی برای سرودن به زبان طنز»، پخش کلیپ شعرخوانی یکی از این شاعران معاصر، معرفی شاعران طنزپرداز ازجمله ناصر فیض، رضا احسان‌پور، عباس احمدی و...، از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =