اسباب‌بازی‌ با اثر انگشت تولیدکننده ایرانی

برخی از طراحان بازی و اسباب‌بازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره بازی و اسباب‌بازی‌هایی که در همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهیه و تولید کرده‌اند، گفتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امین عبدالملکی طراح بازی «هفت گنبد» که محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، با اشاره به اینکه ایده این بازی بر اساس  ساخته شده است، گفت: بازی «هفت گنبد» از ابتدا قرار نبود که بر اساس یک ایده ادبی و فرهنگی تولید شود. قرار بود که براساس یک بازی غیر ایرانی تولید شود و به فرهنگ و ادب ایران هم نزدیک باشد. بر همین اساس یکی از بازی‌های رومیزی ژاپنی را مبنا قرار دادیم و با استفاده از ایده آن بازی، به یک طرح و ایده جدید رسیدیم که محصول نهایی کاملا از نظر فرم و حتی محتوا با بازی اولیه متفاوت شد. در ادامه رسیدن به یک طرح برای تولید بازی به داستان هفت گنبد نظامی رسیدیم که بازی هم بر همین اساس بر محور عدد هفت می‌گردد.
او با اشاره به اینکه بازی «هفت گنبد» یک بازی استراتژیک است و برای گروه سنی ۱۰ سال به بالا قابل استفاده است، ادامه داد: از ویژگی‌های بازی، استفاده از فرم جدید در تولید بازی‌های رومیزی است که در بازی اولیه‌ای که ایده تولید «هفت گنبد» وام‌دار آن است، وجود نداشت.


عبدالملکی عنوان کرد: بازی «هفت گنبد» برای استفاده دو بازیکن و در دو حالت رقابتی و غیر رقابتی طراحی شده است که نحوه اتمام و امتیازگیری در هر بازی با یکدیگر متفاوت است.
طراح بازی رومیزی «هفت گنبد» در پایان گفت: وضعیت تولید بازی‌های رومیزی را اگر بخواهیم بررسی کنیم، شاهد یک وضعیت نسبتا مطلوب در چرخه تولید هستیم و هر روز شاهد بازی‌های متفاوت و متنوعی در این صنعت هستیم که امیدوارم در آینده شاهد ارتقای سطح کیفی گرافیک بازی‌های رومیزی هم باشیم.

فرزانه بابایی طراح عروسک «دارا و سارا» و «عمو نوروز» هم در حاشیه بازدید از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره آخرین فعالیت‌های خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: من به غیر از تصویرسازی، عروسک‌سازی و همکاری‌های متفاوت در کانون، در بخش انتشارات کانون نیز با تالیف کتاب‌های سرگرمی و هنری همکاری دارم.
او با اشاره به آخرین کتاب‌هایی که تالیف کرده است، اظهار کرد: کتاب‌های «جناب سفال» و «پشره‌ها» را به تازگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده‌ام. کتاب «جناب سفال» به طراحی شخصیت‌های عروسکی از جنس سفال پرداخته است که هر کدام با اسم‌ و داستان‌های متفاوت منتشر شد.
بابایی در پایان گفت: کتاب «پشره‌ها» کتاب دیگری است که تالیف کردم و با استفاده از طبیعت شخصیت‌های عروسکی را طراحی کردم که با استفاده از برگ‌های خشک شده درختان، بلوط‌های شکسته و هر چیزی که از درختان و طبیعت روی زمین و باغچه‌ها افتاده است، شخصیت‌های خاصی را طراحی کردم.

احمد شهدادی طراح بازی «تئاتر اسباب‌بازی» هم درباره این بازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: بازی «تئاتر اسباب بازی» در پنج عنوان تهیه و تولید شده است که در مجموع شامل ۷۵ عروسک و شخصیت است. که هر کدام از این پنج عنوان بر اساس یک متل و داستان محاوره‌ای آماده شده است.
او ادامه داد: عروسک‌ها و شخصیت‌ها از قطعات برش خورده پارچه، کاموا، قیطون، کاغذ و مقوا و... طراحی شده است که کودکان می‌توانند با کمک خانواده‌ها این شخصیت‌ها آماده کنند و در ابعاد کوچک‌تر یک نمایش و تئاتر را باهم اجرا می‌کنند. که هر مجموعه دارای سه کتاب است، کتاب متن، کتاب راهنمای آماده‌سازی عروسک و شخصیت‌ها و کتاب شیوه اجرای نمایش است.
شهدادی در پایان درباره این بازی گفت: اگر این بازی قرار باشد توسط کودکان و خردسالان اجرا شود، این امکان وجود دارد که بازی براساس تصورات ذهنی آن‌ها به صورت بداهه با عروسک‌ها اجرا شود.
محمدکاظم هوشمند مدیرعامل شرکت کاظی کاوشگران دیدهای زیبا نیز درباره بازی «کمد» عنوان کرد: ما امسال بازی «کمد» را در رویداد ایده آزاد شرکت دادیم. این بازی را زمانی که کرونا ما را خانه‌نشین کرده بود با دخترم زهرا طراحی کردیم زیرا دوست داشت در ایام کرونا بازی جدیدی انجام دهد، درنتیجه سعی کردیم با کمک هم یکسری قوانین و بازی جدید ایجاد کنیم.

او ادامه داد: فرایند طراحی و اصلاح این بازی تقریبا یک سال طول کشید و هر بازیکن یک کمد با محدودیت فضا دارد و بازیکنان باید در زمانی که نوبتشان است لباسی به این کمد اضافه کنند اما حواس‌شان باشد که کمد پُر نشود.

هوشمند در پایان خاطرنشان کرد: بازیکنان یاد می‌گیرند که در زمان‌های بحرانی چه تصمیماتی بگیرند تا کمدشان پُر نشود. در این بازی یکسری رویداد داریم که بچه‌ها می‌توانند زمانی که کمدشان پُر شده است لباس به خیریه اهدا کنند و رویدادهایی ماند جشن نیکوکاری، دیوار مهربانی،‌ حراج فصل و... داری که به نوعی فرهنگسازی می‌شود.

شهاب محسنین طراح بازی‌های فکری و رومیزی هم با اشاره به اینکه طراحی بازی‌های فکری و رومیزی را از ده سالگی شروع کرده‌است، گفت: من از اوایل دهه هشتاد به صورت متمرکز به تولید بازی‌های فکری انتزاعی و رومیزی اقدام کردم و با توجه به تجربه‌ای که در تولید این سبک از بازی‌ها دارم، معتقدم که بازی‌های رومیزی ایرانی سطح و کیفیت بالایی دارند و می‌توانند در سطح جهانی نیز رقابت کنند.

او در پایان عنوان کرد: یکی از بهترین حرکت‌هایی که در ایران و سطح جهان اتفاق می‌افتد، برگزاری رویدادها و جشنواره‌هاست که منجر می‌شود که طراحان و تولید کننده‌ها برای ایجاد هم‌افزایی بیشتر در کنار هم حضور داشته باشند و شبکه‌ فعالان خود را شکل دهند و این می‌تواند پله‌ای باشد برای ارتقای سطح این صنعت در آینده.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار ‌شد.

هشتمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی با عنوان «آپارتمان نشینی» نام‌گذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =