لزوم حضور صنعت اسباب‌بازی در عرصه‌های بین‌المللی

رییس هفتمین جشنواره اسباب‌بازی درباره این دوره از جشنواره و لزوم شرکت در عرصه‌های جهانی در حوزه اسباب‌بازی توضیح داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن حموله رییس هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی عنوان کرد: پس از دوسال که هیچ نمایشگاهی به صورت حضوری برگزار نشده بود، تمام تلاشمان را کردیم تا متناسب با مقتضیات روز و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، نمایشگاهی به‌صورت محدود برگزار کنیم.
او ادامه داد: این‌ محدودیت به این معناست که بنای ما در نمایشگاه اسباب‌بازی این بود که برگزیدگان صنعت اسباب‌بازی که محصولات باکیفیت عرضه می‌کنند و مجوز تولید شورای نظارت بر اسباب‌بازی را دارند، در این رویداد حضور داشته باشند، درنتیجه این‌ نمایشگاه با ۱۰۵ برند و تولیدکننده در قالب ۵۰ غرفه برگزار شد.
حموله درباره فروش مجازی نمایشگاه اسباب‌بازی توضیح داد: ما شرایطی ایجاد کردیم تا مردم و مخاطبان ما از سراسر کشور که متقاضی حضور در نمایشگاه بودند، بتوانند به صورت مجازی از برترین اسباب‌بازی‌ها آگاه باشند و هم در سایت دیجی‌کانون خرید آنلاین انجام دهند. در این فروش اینترنتی ۱۰ درصد هم تخفیف برای مخاطبان درنظر گرفته بودیم تا به راحتی در منزل اسباب‌بازی دلخواه خود را تهیه کنند.


رییس جشنواره اسباب‌بازی عنوان کرد: زمان آن رسیده با بهره‌گیری از تجربیات سالها برگزاری جشنواره و نمایشگاه به سمتی برویم که جشنواره اسباب‌بازی جایگاه خود را در سطح بین‌الملل پیدا کند. لازمه عرض اندام در عرصه جهانی در حرکت در این مسیر است.
بین‌المللی شدن، شرایط خاصی در حوزه محصولات فرهنگی و به‌ویژه اسباب‌بازی دارد که یکی از آن‌ها این است که ما بتوانیم اسباب‌بازی ایرانی تولید کنیم و از اسباب‌بازی‌هایی که جنبه کپی‌کاری دارند کم‌تر استفاده کنیم. متاسفانه هنوز در کشور ما بعضی از کسانی که در حوزه اسباب‌بازی سرمایه‌گذاری می‌کنند، راحت‌ترین کار برایشان این است که نمونه‌های خارجی را مهندسی معکوس و تولید کنند.
او افزود: کانون تجربه برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی را در حوزه‌های پویانمایی و قصه‌گویی دارد و می‌تواند در صنعت اسباب‌بازی هم‌ همین رویکرد را داشته باشد. ما در کانون به سمت این رفته‌ایم که تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی در روند برگزاری جشنواره مشارکت و اعلام نظر کنند و حتی بخش‌هایی از جشنواره را با حضور آن‌ها مدیریت کنیم.
حموله اظهار کرد: وجود دبیرخانه دائمی جشنواره ملی اسباب‌بازی چه در کانون و چه در شورای نظارت بر اسباب‌بازی باعث ارتباط نزدیک‌تر با کشورهای فعال در این حوزه  می‌شود.
رییس جشنواره اسباب‌بازی درباره برگزاری این جشنواره در سطح استان‌ها تصریح کرد: استان‌های بزرگ ما ظرفیت برگزاری این جشنواره را دارند و در همین‌ نمایشگاه هم مسئولان فرهنگی برخی استان‌ها با دبیرخانه ارتباط برقرار کردند و متقاضی برگزاری نمایشگاه در استان‌های خود شدند. ضمن اینکه کانون این توانایی را دارد که با توجه به مدیریت استانی خود در ۳۱ استان بتواند نمایشگاه‌هایی را در سطح استان‌ها برگزار کند. اگر بتوانیم حداقل در ۵ نقطه از کشور برنامه‌هایی را برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها و تولیدکنندگان استان‌ها برگزار کنیم قطعا در رسیدن به اهداف متعالی کانون گام بزرگی برداشته‌ایم.


او خاطرنشان کرد: انتظار و درخواست ما این است که وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های متولی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن، تجارت، اعضای شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی و... همت کنند و گام‌های مهمی در حوزه اسباب‌بازی بردارند.
حموله اظهار کرد: در نمایشگاه امسال، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اسباب‌بازی هم حضور داشتند و اگر مسوولان بتوانند اسباب‌بازی را به عنوان یک وسیله کمک‌آموزشی وارد مدارس کنند بدون تردید تحولی بزرگ در این صنعت رخ می دهد.
به‌طور مثال درصورت امکان  با کمک وزارت آموزش و پرورش فضاهای ویژه مانند اتاق بازی در مدارس و مهدهای کودک ایجاد شود تا اسباب‌بازی به شبکه مدارس ورود پیدا کند و درنتیجه تولیدکنندگان ما به سمت تولید اسباب‌بازی‌های خوب و باکیفیت حرکت کنند.
رییس جشنواره در پایان از حمایت و پشتیبانی شایسته آقای دکتر مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون و شورای معاونین و از تمامی تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی که با همت خودشان در این جشنواره حضور داشتند و گام‌های خوبی برای ارتقای صنعت اسباب‌بازی برداشتند تشکر کرد. او همچنین از حضور رسانه‌های خبری مانند صداوسیما و خبرگزاری‌ها که با پوشش خبری این رویداد نسبت به آگاهی کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها اقدام کردند، قدردانی کرد.
نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار ‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =