برگزاری مجموعه نشست‌های رستاخیز کلمات

از سوی آفرینش‌های ادبی کانون هرمزگان مجموعه نشست‌های سیر مطالعاتی کتاب رستاخیز کلمات ویژه مربیان ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ مجموعه نشست‌های سیر مطالعاتی کتاب با عنوان رستاخیز کلمات نوشته‌ی محمدرضا شفیعی کدکنی از تاریخ ۱۷ تا ۲۷ فروردین ماه ویژه‌ی مربیان آفرینش‌های ادبی برگزار شد.

طاهره مسافری کارشناس آفرینش‌های ادبی طی پنج نشست دو ساعته به صورت آنلاین درباره‌ی مباحث کتاب رستاخیز کلمات با مربیان ادبی گفت‌وگو کرد و آنان را با نظریات ادبی صورتگرایان روس آشنا کرد.

طاهره مسافری درباره‌ی موضوع این کتاب گفت: صورتگرایان روس در سه دهه‌ی آغازین قرن بیستم چشم‌انداز تازه‌ای در حوزه‌ی مباحث جمال‌شناسی و نظریه‌ی ادبیات ارائه کردند.   

وی در ادامه‌ی سخنان خود گفت: یکی از مباحث مطرح شده در این نشست‌ها که از عقاید بنیادین صورتگرایان روسی می‌باشد چشم‌انداز صورت و ماده بود. صورتگرایان روسی تقابل دیرینه‌ی صورت و محتوا را قبول نداشتند و معتقد بودند تفکیک محتوای هنری از صورت حتی در ذهن هم امکان ندارد.  

در این نشست مربیان ادبی علاوه بر اصول و مبانی نظریات صورتگرایان روسی و تاثیرات جهانی نظریات آن‌ها، همچنین با مفاهیم و اصطلاحاتی نظیر اِسکاز، هنرسازه، ادبیت، وجه غالب، انگیزش، مایگان و جادوی مجاورت آشنا شدند.  

شایان ذکر است بخش اعظم شواهد این کتاب از آثار ادبی فارسی و شاعرانی نظیر سنایی، مولوی، سعدی و حافظ و همچنین تاریخ اجتماعی ایران در دوران مختلف مایه گرفته است. این امر به تفهیم بهتر نظریات صورتگرایان روسی و پیشینه ی آن در ادبیات فارسی و شیرینی مباحث مطرح شده در این نشست‌ها منجر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =