انسان، وجه مشترک آثار قیصر امین پور است

ارمغان بهداروند، شاعر، پژوهشگر ادبیات فارسی معتقد است: توجه به انسان و انسانیت در کلیه‌ی مضامین و اشعار قیصر امین پور به چشم می‌خورد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، ارمغان بهداروند شاعر، پژوهشگر ادبیات فارسی، در نخستین رویداد مجازی ادبی «حرف آخر عشق» ویژه‌ی زادروز قیصر امین پور، که به همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان‌های خوزستان و گلستان برگزار شد؛ با بیان این مطلب گفت: انسان وجه مشترک آثار قیصر امین پور است و در موضوعاتی چون عشق، کودکی، جنگ، زیستن و مرگ، مورد توجه ویژه‌ی شاعر قرار گرفته است.

او افزود: امین پور انسانی بود که انسان و انسانیت را رعایت کرد و در همه احوال و پستی و بلندی‌های عمر خود، همواره مخاطب آثار خود را به دوستی و مهر و رحمانیتِ روزگار خود پیوند زد و اشعاری سرود که وقف امروز ما و فردای آیندگان شد.

بهداروند تأکید کرد؛ قیصر امین پور از چهره‌های ماندگار ادبیات معاصر است که طی دهه‌های اخیر توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان نسل نوجوان و جوان پیدا کند.

وی توضیح داد؛ نگاه پر دغدغه‌ی قیصر به انسان، کودک، طبیعت و حتی مرگ لبریز از صمیمیت است و حکایت از ضمیری سیال دارد. در اشعار او، واژگان و کلام تازه‌نفس هستند و از دوباره زنده شدن حکایت دارند که این خصوصیت برخاسته از روستازادگی و روستا اندیشی او است، که البته برای شاعران مزیت محسوب می‌شود.

این شاعر و پژوهشگر خوزستانی ضمن ارائه‌ی یک تفسیر و شرح کلی از تألیفات قیصر امین پور، اظهار داشت؛ مجموعه‌ی «در کوچه‌ی آفتاب»، قیصر را به ادبیات معاصر شناساند و با در برداشتن قالب‌های نسبتاً فراموش شده‌ی رباعی و دوبیتی، در روزگار شتابزدهی پس از انقلاب و جنگ تحمیلی، اثر ماندگاری را از امین پور به جامعه‌ی ادبیات ارائه کرد؛ که احساس برانگیز و ماندگار بوده است.

او انتشار مجموعه‌ی «تنفس صبح» را عاملی برای تثبیت قیصر به عنوان شاعری صاحب اندیشه دانست و تأکید کرد: مجموعه‌ی «آیینه‌های ناگهان» تصویر گویایی از ضمیر شاعر و اوج قدرت‌نمایی او است که در متن، محتوا و شاعرانگی بسیار متمایز از روزگار خود بوده و قیصر را به عنوان شاعری شاخص از زمانه‌ی خود به آیندگان شناساند.

بهداروند در ادامه نگاه عرفانی قیصر را در مجموعه‌ی «دستور زبان عشق» توسعه یافته تر خواند و گفت: عرفان با روزگار ما آمیخته است و همه‌ی ما در روح و جان خود یک گمشده داریم که به‌واسطه‌ی هنر و ادبیات در پی یافتن و بیان آن می‌گردیم.

وی اضافه کرد؛ شاعران هم از این قاعده مستثنی نیستند و در جستجوی این امر، می‌توانند به جهان‌بینی عرفانی برسند، بنابراین شعر عرفانی از ابتدای خلقت ادبیات پدیدار شد و شاعران اعتقادات روحانی و الگوهای تربیتی خود را بدین‌وسیله به مخاطبان و علاقه‌مندان منتقل کردند و از طرف دیگر عرفا و اهالی معرفت نیز، شعر را به‌عنوان ابزاری برای انتقال دانش و علم خویش در نظر می‌گرفتند.

مؤلف مجموعه‌ی «ضمایر شخصی» در پایان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را فردوس ادبیات کودک و نوجوان خواند و بیان کرد: باید اذعان داشت که تقریباً همه‌ی کسانی که در دهه‌های اخیر چهره‌های شاخصی در ادبیات پیدا کردند و تأثیرگذار محسوب می‌شوند، پیوندی با کانون داشته و اندیشه ورزی در شعر آن‌ها نشان از تأثیر خوب و مثبت مربیان و مدرسان کانون دارد که آن‌ها را جهت درست زندگی هدایت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نخستین رویداد ادبی «حرف آخر عشق» ویژه‌ی زادروز قیصر امین پور، به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان‌های خوزستان و گلستان، برگزار شد.

در این رویداد ادبی ۴۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز، و جمعی از کارشناسان کانون این دو استان در آن مشارکت داشتند و آثار قیصر خوانی خود را در قالب فایلهای صوتی و تصویری به اشتراک گذاشتند.

گفتنی است: این رویداد ادبی با حضور ارمغان بهداروند؛ شاعر و فعال و پژوهشگر ادبیات فارسی، کارشناسان و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی، فرهنگی و هنری و جمعی از اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خوزستان و گلستان، در محیط اسکای روم معاونت فرهنگی کانون خوزستان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =