گرامیداشت روز زمین پاک در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان هم‌زمان با فرارسیدن روز زمین پاک، با اجرای برنامه‌های متنوع میزبان کودکان و نوجوانان شد.

 به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، مراکز فرهنگی این استان روز هوای پاک را گرامی داشتند.
• مرکز فرهنگی هنری شماره ۵ همدان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اقدام به برگزاری کارگاه نقاشی و کارگاه اموزشی محیط زیست کردند.


در این برنامه که با حضور رئیس آموزش اداره حفاظت محیط زیست همدان، کارشناسان این اداره و تعداد ۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان برگزار شد، معصومه ابراهیمی هژیر معاون فرهنگی کانون استان ضمن بیان اهمیت خاک و فرآیند آن به تفکیک زباله و  چرخش برخی از آن‌ها به دامن طبیعت اشاره کرد و از دانش‌آموزان خواست در زندگی روزمره خود، جهت کمک به زمین، نسبت به تفکیک زباله‌های خشک از تر اقدام کنند.


در ادامه‌ رئیس اداره آموزش محیط زیست شهرستان همدان طی سخنانی نقش مهم کانون پرورش فکری و کتاب‌های علمی و آموزشی این دستگاه فرهنگی را جهت ارتقای سطح علمی کودکان و نوجوانان مهم و موثر ارزیابی کرد و از حاضران خواست با مطالعه‌ی بیشتر کتاب‌های علمی نسبت به حفاظت از محیط زیست خود تلاش کنند.


سپس اعضا در حسینیه‌ی مجاور بوستان با ترسیم نقاشی‌های زیبا با موضوع حفاظت از زمین این روز را گرامی داشتند.
در ادامه‌، کودکان به همراه مربیان و مسئولان حاضر در مراسم با حضور در  محوطه بوستان نشاط، اقدام به پاک‌سازی این بوستان از زباله کردند.


در پایان از کلیه‌ی کودکان و نوجوانان حاضر در برنامه با اهداء هدیه تقدیر به عمل آمد. 
• کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ همدان، با فعالیت‌هایی چون معرفی کتاب" سرود درخت" و نقد و بررسی آن و انجام نقاشی روی پارچه با موضوع "زمین و رویای سبز " این روز را گرامی داشتند.
• کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر ازندریان نیز با مشارکت اداره محیط‌زیست و آموزشگاه پسرانه انقلاب ویژه برنامه‌ی" سلامتی زمین، سلامتی انسان" را در کتابخانه کانون این شهر برگزار کردند.


 این برنامه با حضور ۳۲ نفر از اعضای پسر و با هدف دوستی با طبیعت، تلاش در حفظ و سرسبزی و طراوت آن و نهادینه کردن این فرهنگ در بین کودکان اجرا شد
 ‏از فعالیت‌های اجرا شده در این ویژه برنامه صحبت‌های مهدی پرویزی کارشناس محیط زیست پیرامون حفظ محیط زیست، معرفی کتاب‌های "در سیاره‌ی من چه خبر است" و "زمین سیاره‌ی‌ نازنین" بود که مورد استقبال خوب اعضا قرار گرفت. 
 • ‏کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شماره ۱ نهاوند، با اجرای ویژه برنامه‌ی "زمین خانه‌ی ماست" میزبان ۳۷ نفر از دانش‌آموزان آموزشگاه بشارت بود.

آموزش ساخت آجر اکوبریک با استفاده از زباله های غیر قابل بازیافت پاکت‌های پفک، چیپس، نایلون، کیسه فریزر، و مسابقه نقاشی با موضوع "زمین خانه ماست، در پاک ماندن آن کوشا باشیم" از فعالیت‌های اجرا شده در این برنامه بود.


 • ‏کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر جوکار با هدف ترویج فرهنگ پالایش زمین از زباله‌ها و صرفه‌جویی در مصرف آّب برای داشتن زندگی بهتر با اعضای کتابخانه به انجام یک فعالیت پرداخت.
 • ‏ اعضا تعدادی از بطری‌های پلاستیکی در اندازه‌ی بزرگ را به کتابخانه آوردند تا یک روش آبیاری قطره ای برای درختان را به آزمایش بگذارند.


  ‏اعضا با آموزش این عمل توانستند علاوه بر استفاده بهینه از یک زباله تجزیه ناپذیر در محیط در مصرف آب نیز صرفه جویی کنند. 
  ‏
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر بهار با فعالیت‌هایی هم‌چون معرفی کتاب، پاک سازی محوطه اطراف کتابخانه از زباله، برگزاری کارگاه‌های نقاشی و کاردستی با دور ریختنی‌ها میزبان ۲۵۰ نفر از اعضای کانون بودند.


  • ‏کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرسفج با دعوت از دانش آموزان پیش‌دبستانی حافظ با برگزاری ویژه برنامه‌ی "دنیای ما خانه‌ی ما" ضمن بیان توضیحاتی پیرامون حفاظت از محیط زیست، به اجرای فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، شعرخوانی و مسابقه برای ۲۰ نفر از دانش آموزان پرداختند.
•  کتابخانه سیار روستایی شهر فامنین نیز با حضور در یکی از روستاهای تحت پوشش خود به همراه اعضای پسر در اقدامی زیبا به جمع‌آوری زباله‌های اطراف آموزشگاه و روستا کردند.

۰"زمین ما ، زمین پاک"

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لالجین با همکاری اداره محیط زیست شهرستان بهار، عصر دوشنبه، پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگاهی با عنوان "زمین ما، زمین پاک " برای ۴۷ نفر از اعضای فعال برگزار نمود.

در این کارگاه راههای حفاظت از محیط زیست و ممنوعیت هایی که به زمین آسیب می رسانند به صورت پرسش و پاسخ مطرح شد. سپس سمیه آزادی با توضیحاتی کارگاه نقاشی با موضوع" زمین پاک" را هدایت نمود. و در پایان از ده عضو که نقاشی خلاقانه تری کشیده بودند تقدیر شد. 

در حاشیه کارگاه از دور ریزهای سفالی به جای سطل های زباله، از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی و از صندوقچه برای اهدای جوایز به جای کاغذ کادو، به نشانه ی مراقبت بیشتر از زمین استفاده گردید.

لازم به ذکر است این برنامه که قرار بود در فضای باز انجام شود به شکرانه ی بارش رحمت الهی، در سالن کتابخانه و کلاسهای کانون برگزار شد.
  ‏گفتنی است دیگر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز با اجرای فعالیت‌های متنوع روز جهانی هوای پاک را گرامی داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =