کد خبر: 314024
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
برگزاری چهلمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز اهواز

چهلمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، چهلمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور حسین عباس زاده، نویسنده، مدرس، منتقد ادبیات داستانی خراسانی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

عباس زاده در این نشست گفت: داستان کوتاه شامل خلق یک موقعیت یا یک شخصیت می‌باشد که در رمان هر دو مورد را شاهد هستیم.

او افزود: انتخاب زاویه دید و روایت درست و هوشمندانه مخاطب را به همراهی وامی‌دارد و تأثیرپذیری اثر را دوچندان می‌کند.

وی در ادامه رعایت پیوستگی عناصر داستان و انتخاب درست آن‌ها را ضروری دانست و در تعریف ژانر رئالیستی تشریح کرد:

در آثار رئالیستی زمان و مکان خطی هستند، دیالوگ‌ها گویا، کوتاه و موجز بوده و ضرب‌آهنگ را تندتر و هیجان را بیشتر می‌کنند.

عباس زاده در ادامه توضیح داد: قرار دادن کاراکترها در موقعیت‌های متفاوت و غیرمعمولی و دقت در پرداخت و فضاسازی و بیان جزئیات در داستان‌پردازی مهم است در واقع یک نویسنده‌ی خوب تصویر درستی از موقعیت داستان به خواننده می‌دهد.

ایشان شروع داستان را، مقدمه‌ی معرفی شخصیت و موقعیت دانست و از میانه‌ی داستان به عنوان بستری برای گسترش داستان با گره‌افکنی، تعلیق و کشمکش یادکرد.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اینکه هر داستان دارای محتوا و ساختاری است که باید باهم متناسب باشند گفت: تناسب محتوا و ساختار و ساخت موقعیت‌ها و درگیر کردن مخاطب با محتوای موردنظر نویسنده، باورپذیری اثر را تقویت می‌کند.

وی تأکید کرد: باورپذیری جزء عناصر داستانی است که اگر نویسنده به آن توجه نکند مخاطب داستان را جدی نمی‌گیرد. نویسنده باید با ذکر جزئیات مناسب در معرفی شخصیت‌ها و موقعیت‌ها به پررنگ‌تر شدن باورپذیری کمک می‌کند.

عباس زاده در ادامه اظهار داشت: لزوم رعایت تعلیق در داستان جهت جذب مخاطب و ساخت موقعیت در ذهن مخاطب مسئله‌ای است که همواره باید مورد توجه نویسنده باشد.

بر اساس این گزارش، آرمیتا آسترکی،، سارا دین‌پرست و فاطمه زهرا جعفریان از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =