کد خبر: 314231
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
شعر باید احساسات را بیان کند

صد و سی و نهمین انجمن ادبی شاعران نوجوان آفتاب با حضور قاسم رفیعا و با نقد و بررسی آثار اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان ‌رضوی، سمیه سلامی‌ راد کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: این انجمن در هشتم اردیبهشت ماه، با حضور ابراهیم زره‌ساز مدیر کل و محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی کانون استان در دفتر استان حضوری و هم‌زمان به صورت مجازی برگزار شد.

در آغاز نشست، ابراهیم زره‌ساز به اهمیت و لزوم برگزاری هر چه پربارتر انجمن‌ها پس از کرونا و بر نشاط حضوری بودن آن تأکید کرد. ایشان علاوه بر تشکیل جلسات شعر و داستان، به برگزاری دوره‌ی آموزشی شعر طنز با توجه به آگاهی و هوشیاری اعضا در مقوله طنز با حضور قاسم رفیعا اشاره کرد.

در ادامه معاون فرهنگی، محبوبه بزم‌آرا از برگزاری حضوری این برنامه، ابراز خرسندی کرد و همراهی شاعران و نویسندگان در نشست‌های انجمن که تأثیر به سزایی در رشد علمی اعضا دارد را مایه دلگرمی دانست.

این نشست با شعرخوانی سارا کیوانی و عاطفه خسروی در فضای مجازی از تربت حیدریه، غزل خاکسار، ساره افتخاریان، محمدرضا پودینه، مرتضی چزکی و کیانا امتحانی همراه شد که حاضران در جلسه و فضای مجازی آثار خوانده شده را نقد و بررسی کردند و پس از نقد اعضا، قاسم رفیعا نیز نظرات خویش را درباره اشعار خوانده شده مطرح نمود.

اعضا به مضامینی چون اتفاقات شاعرانه، زبان، ضربه‌ی نهایی در شعر، ترکیب سازی‌ها و اندیشه ورزی در شعر و پرهیز از تکرار، اشاره کردند.

قاسم رفیعا نیز درباره مقوله نقد چنین گفت: احساسات ما در شعر باید بیان شود؛ شاعر دنبال مخاطب می‌گردد و حتی نقدهای سلیقه‌ای نیز می‌تواند راهگشای او باشد.

رفیعا در ادامه از عنصر خیال در شعر آزاد به عنوان عنصری بسیار مهم نام برد و افزود: شعر آزاد از عناصری چون وزن و قافیه محروم است و به جای آن باید از خیال‌انگیز بودن سود ببرد و دریچه‌های بیشتری به نگاه مخاطب بگشاید. شعر باید آستانه یا حُسن مطلع مؤثری داشته باشد. شعر باید از تکلّف دور باشد. صمیمت برای جذب مخاطب را باید در شعر تقویت کرد. شعر باید رها و روان و امروزی باشد تا بتواند با زبان امروزی ارتباط بهتری برقرار کند. آشنا زدایی و ساختار شکنی در کلام و مضمون و نشاندن رویدادهای جدید در شعر و خلق اتفاق­‌های جدید از دیگر مواردی بود که قاسم رفیعا به آن پرداخت.

اعضا نیز به حذف افعال و حروف ربط، کوتاه‌تر کردن شعر و یک دست بودن زبان اشاره کردند.

محمدرضا پودینه شعری آیینی خواند؛ قاسم رفیعا در نقد اثر او چنین گفت: یکی از آسیب‌های شعر آیینی وجود موانعی است که شعر سرودن در این زمینه را دشوار می‌کند. این‌که در شعرهای آیینی هر چیزی را نمی­‌توان گفت و در عین حال باید از مضامینی گفت که دیگران پیش از این به آنها نپرداخته‌اند. رفیعا در توضیح این نکته گفت: رویدادهای تاریخی تا وقتی ارزشمند هستند که تکراری نبوده و بدیع و تازه باشند. خلق فضای شاعرانه، بیان غیر مستقیم رویدادها و داشتن نگاه متفاوت در شعر آیینی بسیار مهم است و به نوآوری شاعرانه کمک می‌کند.

گفتنی است حسین تولایی کارشناس ادبی انجمن‌های کل کشور در فضای اسکای روم نیز در این برنامه حضور داشت. وی اظهار امیدواری کرد که اعضای انجمن‌ها توانمند هستند و با اندیشه و تفکر در حوزه ادبیات گام بر می‌دارند و بهتر است به آثار شاعران و نویسندگانی که در فضای مجازی منتشر می‌شود اعتماد نکرده و به شخصه به اثرهای چاپی مراجعه کنند زیرا دخل و تصرف در فضای مجازی بسیار زیاد است.

این انجمن با استقبال بیش از ۲۰ عضو انجمن ادبی همراه بود و ساعت ۱۳.۳۰ پنجشنبه هشت اردیبهشت به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =