کد خبر: 314318
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
ویژه‌برنامه‌های هفته جهانی نجوم در کانون زنجان برگزار شد

مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان به مناسبت هفته جهانی نجوم، از روز ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت اقدام به برگزاری برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای برای گروه‌های مختلف مخاطبان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، این برنامه‌ها با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان با زیبایی‌های آسمان شب و علم نجوم برگزار شد.

حضور در مناطق محروم حاشیه شهر و اجرای برنامه‌های نجومی

یکی از برنامه‌های مستمر مرکز علوم و نجوم کانون زنجان اجرای برنامه‌های متنوع نجومی در مناطق محروم است که در این هفته با همکاری کتابخانه سیار شهری برای دانش‌آموزان مدارس روستایی برگزار شد.

در این برنامه‌ها کودکان و نوجوانان در کارگاه عمومی شناخت آسمان شب، با کلیات علم نجوم و دلایل اهمیت شناخت آسمان شب آشنا شدند.

هم‌چنین معرفی صورت‌های فلکی در فصل‌های مختلف سال، چگونگی مشاهده صورت‌های فلکی مشهور، شناخت اجرام مختلف سماوی، مسیریابی به کمک ستارگان در شب، معرفی برنامه‌های کاربردی نجومی قابل استفاده بر روی تلفن همراه و رایانه و شیوه کار با آن‌ها از جمله این برنامه‌ها بود.

برگزاری ویژه‌برنامه استهلال ماه

برنامه‌های ویژه رویت هلال ماه شوال در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با حضور اعضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان برگزار شد.

این برنامه‌ شامل برگزاری کارگاه «آشنایی با مبانی رویت هلال» و گردش ماه به دور زمین، نحوه شکل‌گیری هلال‌ها، تفاوت ماه نجومی و ماه هلالی، و رخ گرد ماه بود و در ادامه مولفه‌های موثر در رویت هلال هم‌چون سن ماه، ارتفاع ماه، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اجرای برنامه‌های رصدی با حضور کودکان و خانواده‌ها

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های فعالیت‌های نجوم برگزاری برنامه‌های رصد عمومی است. امسال هم با در نظر گرفتن شرایط جوی برنامه‌های رصدی برای خانواده‌ها و اعضای مرکز برگزار شد.

بخش جنبی برنامه رصدی، کارگاه آموزشی «خورشید» بود که در این کارگاه مخاطبان با ویژگی‌های فیزیکی تنها ستاره منظومه شمسی، زبانه‌های خورشیدی، لکه‌های خورشیدی و نحوه به‌کارگیری فیلترهای خورشیدی و نیز عملکرد تلسکوپ‌های خورشیدی اچ - آلفا آشنا شدند.

برگزاری کارگاه نقد و بررسی فیلم‌های نجومی

با هدف آشنایی ملموس‌تر بچه‌ها با مفاهیم فیزیکی علم نجوم مانند گرانش، نسبیت عام و...، فیلم‌ها و مستندهای نجومی مختلف در کارگاه نمایش و نقد فیلم برای اعضای نوجوان مرکز به نمایش درآمد.

در این کارگاه پس از نمایش بخش به بخش فیلم، پرسش‌های اعضا درباره موضوع‌های بحث برانگیز و چالشی علمی مطرح ‌شد و اعضا با همراهی مربیان نجوم طی پرسش و پاسخ به سمت درک بهتر این مفاهیم سوق داده شدند.

برگزاری کارگاه قصه‌گویی نجوم

در کنار معرفی صورت‌های فلکی و روش‌های شناسایی آن‌ها در آسمان شب و جهت‌یابی به کمک آن‌ها، در کارگاه قصه‌گویی نجومی مخاطبان پای قصه‌های خیال انگیز صورت‌های فلکی در فرهنگ کشورمان نشستند.

شناخت مفاخر و بزرگان عرصه نجوم

یکی از اصلی‌ترین اهداف آموزشی مرکز، شناساندن مفاخر و بزرگان علم نجوم در دوران مختلف تاریخی کشورمان است. معرفی شخصیت چهره‌های تاثیرگذار در شکل‌گیری نظریه‌های کلیدی نجوم و کیهان‌شناسی هم‌چون خواجه‌نصیرالدین طوسی، عبدالرحمن صوفی رازی، ابوریحان بیرونی و خیام نیشابوری و دانشمندان دوره معاصر بخش‌هایی از این برنامه بود.

معرفی کتاب‌های نجومی برای گروه‌های سنی مختلف

با توجه به نیاز علاقه‌مندان نجوم به در دسترس داشتن منابع مطالعاتی مناسب، یکی از بخش‌های مهم ویژه‌برنامه‌های هفته نجوم معرفی کتاب‌های نجومی به‌روز و در عین حال قابل فهم برای گروه‌های سنی متنوع مخاطبان بود.

بازدید بچه‌های مناطق کم‌برخوردار از آسمان‌نما

یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ی مربوط به هفته‌ی نجوم همه ساله برنامه بازدید دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار از آسمان‌نما و برنامه‌های آن بود که طی هفته نجوم ۱۴۰۱ تدارک دیده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =